اولین موفقیت در تولید انرژی توسط همجوشی هسته‌ای

۶ بهمن ۱۳۹۵ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه

محققان آلمانی توانسته‌اند در آزمایشی با استفاده از همجوشی هسته‌ای، گاز بسیار داغی را تولید کنند که احتمالا می‌تواند از قدم‌های اولیه برای تولید انرژی ارزان و پاک باشد.

پروژه‌ی آلمانی‌های برای تولید انرژی توسط همجوشی هسته‌ای، ۹ سالی است که شروع شده و تا به امروز حدود یک میلیارد یورو هزینه برداشته است.

این پلاسمای هلیوم، که ابری از اجزای باردار جدا از هم است، به مدت یک دهم ثانیه تولید شد و درجه‌ی حرارتی برابر با یک میلیون سانتی‌گراد داشت. این گاز با استفاده از یک «استلاریتور» (Stellarator) که در «موسسه‌ی ماکس پلانک» قرار دارد تولید شده است. استلاریتور محفظه‌ای برای همجوشی هسته‌ای است که با توکاماک‌های روسی قدیمی تفاوت دارد.

در حال حاضر دانشمندان در دنیا مشغول رقابت با یکدیگر برای ساخت دستگاه‌هایی هستند که مکانیزم خورشید را بازسازی می‌کنند. انرژی خورشید با استفاده از همجوشی هسته‌ای تولید می‌شود. تولید انرژی با استفاده از این تکنیک، آلودگی‌های شکافت هسته‌ای را ندارد.

محققان آلمانی، می‌خواهند تا هسته‌ی هیدروژن را تا حدود ۱۰۰ میلیون درجه‌ی سلسیوس داغ کنند؛ این مقدار دما از ملزومات تشکیل همجوشی هسته‌ای است. محققان می‌خواهند تا از دوتریوم، ایزوتوپ سنگین‌تری از این عنصر استفاده کنند.

پلاسمایی که استلاریتور آلمانی‌ها تولید کرده است، توسط یک مایکروویو ساخته شده است که مخلوطی از مگنت‌ها و ۱۰ میلی‌گرم هلیوم است. موسسه‌ی ماکس پلانک به دستگاه‌اش اسم Wndelstein 7-X را داده است. پروژه‌ی این موسسه برای تولید انرژی توسط همجوشی هسته‌ای، نه سالی است که شروع شده و تا به امروز حدود یک میلیارد یورو هزینه برداشته است.

پروژه‌ی اصلی همجوشی هسته‌ای اتحادیه‌ی اروپا، «ایتر» (ITER) نام دارد و در جنوب فرانسه قرار گرفته است. با این حال، این پروژه تا یک دهه‌ی دیگر به بهره‌برداری نخواهد رسید؛ با اینکه حتی تا به امروز بیش از ۱۰ میلیارد یورو هزینه برداشته است. پروژه‌ی اتحادیه‌ی اروپا از یک توکاماک استفاده می‌کند.

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۲ دیدگاه
  1. zaki

    همین که تونستم این متن رو کامل بخونم احساس دانشمندی بهم دست داده!!

  2. عبدالله

    با تشکر فراوان بابت این متن
    نظر بزرگان این رشته این است که به جای کلمه همجوشی هسته ای از واژه گداخت هسته ای استفاده شود.
    با تشکر

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه