اولین گوشی اندرویدی سونی اریکسون؛ اکسپریا X10

۱۷ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه
سونی اریکسون اکسپریا X10

اگر به یاد داشته باشید چند وقت پیش در موزه گجت‌های رترو به گوشی سونی اریکسون ویواز و اختلال شخصیت دوگانه‌ی آن پرداختیم. به نظر می‌رسد سونی اریکسون هم می‌دانسته که ویواز علی‌رغم ظاهر بسیار مدرن با سیستم‌عامل قدیمی سیمبین به جایی نخواهد رسید؛ از این رو خودش رقیب تمام مدرن آن یعنی سونی اریکسون اکسپریا X10 را در همان سال یعنی سال ۲۰۱۰ روانه‌ی بازار کرد. اکسپریا X10 اولین گوشی اندرویدی سونی اریکسون بود.

بسیاری از ما سری اکسپریا را با اندروید می‌شناسیم ولی در واقع اکسپریا X10 اولین گوشی این سری نبوده است. سونی اریکسون پیش از اکسپریا X10 دو گوشی دیگر با نام‌های اکسپریا X1 و اکسپریا X2 تولید کرده بود که از سیستم‌عامل ویندوز موبایل استفاده می‌کردند.

اکسپریا X10 به یک صفحه‌نمایش ۴ اینچی واید TFT با رزولوشن ۴۸۰ در ۸۵۴ پیکسل مجهز بود و بر خلاف دو مدل قبلی این سری کیبورد فیزیکی نداشت. صفحه‌نمایش اکسپریا X10 یکی از جدی‌ترین مشکلات این گوشی را هم در خود پنهان کرده بود. نمایشگر این گوشی از قابلیت چند لمس هم‌زمان یا مالتی‌تاچ پشتیبانی نمی‌کرد و به همین علت نمی‌توانستید برخی از بازی‌ها را روی آن اجرا کنید.

هر چند سونی اریکسون تلاش کرد با آپدیت‌های نرم‌افزاری تا حدی مشکل صفحه‌نمایش این مدل را برطرف کند، ولی از آنجا که مشکل مربوط به سخت‌افزار گوشی بود، اکسپریا X10 هیچ‌گاه به قابلیت مالتی‌تاچ کامل مجهز نشد. با این حال دوربین ۸.۱ مگاپیکسلی، پردازنده‌ی ۱ گیگاهرتزی کوالکام اسنپدراگون، ۳۸۴ مگابایت رم، ۱ گیگابایت حافظه‌ی داخلی و پشتیبانی از کارت حافظه‌ی micro-SD تا ظرفیت ۳۲ گیگابایت، در سال ۲۰۱۰ این گوشی را در زمره‌ی بهترین اسمارتفون‌ها قرار می‌داد.

سونی اریکسون اکسپریا X10 با استقبال خوبی روبرو شد و اکثر کاربران و منتقدان آن را در زمینه‌ی سخت‌افزار و دوربین ستودند. اما علاوه بر مشکل صفحه‌نمایش، نقد منفی دیگری که به این گوشی وارد می‌شد مجهز نبودن آن به اندروید ۲.۱ بود. سونی اریکسون اکسپریا X10 ابتدا با اندروید نسخه‌ی ۱.۶ موسوم به دونات روانه‌ی بازار شد. البته سونی اریکسون اندکی بعد آن را به نسخه‌ی ۲.۱ به روز رسانی کرد تا جایی برای اعتراض باقی نماند.

سونی اریکسون پس از آن اعلام کرد که نسخه‌های جدیدتر اندروید را برای اکسپریا X10 عرضه نخواهد کرد، ولی بعدها پشیمان شد و با عرضه‌ی اندروید نسخه‌ی ۲.۳.۳ در سال ۲۰۱۱ کاربران این گوشی را غافلگیر کرد. البته خوشحالی کاربران چندان دوام نیاورد؛ چرا که این به روز رسانی باعث شد سونی اریکسون اکسپریا X10 مشکلی جدی پیدا کند که در اثر آن صدا هنگام پخش موسیقی قطع و وصل می‌شد. سونی اریکسون ترجیح داد این مشکل را کلا نادیده بگیرد و یافتن راه حلی برای آن را به اعضای فروم XDA Developers واگذار کند!

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۹ دیدگاه
  1. Avatar Metro

    من یه مینی گلد در حد آک دارم و عکس شم میفرستم در ضمن هر کی خواست به حراجم میزارمش????

  2. Avatar کاوه

    صفحه ش فاجعه بود، من اون موقه Motorola Milestone داشتم

  3. Avatar حسین

    اگه الان این گوشی رو ببنید بسیار گوشی کوچیکیه و لی اون موقع که من خریدم همه می گفتند این چیه، سینی خرید اون موقع خیلی بزرگ بود نمی دونم چرا الان انقدر کوچک شده.خخخ
    توی اپدیت ۲.۱ حالت میشگون رو آورد که دست رو که نگه می داشتی می تونیستی زوم کنید ولی توی آپدیت ۲.۳ مولتی تاچ رو اضافه کرد چون از قبل قابلیتش رو داشت و من خودم این کار رو تست کردم.

  4. Avatar امیرحسین

    تا جایی که من یادمه و این گوشیرو داشتم این گوشی مولتی تاچ نداشت !!!!!!این گوشی یکی از بزرگترین مشکلاتش نداشتن مولتی تاچ بود و نمیشد خیلی از بازیای اون موقع رو روش انجام داد و تو یکی از بروزرسانیای نرم افزاریش سعی کردن مولتی تاچ ناقص رو روش بیارن که تاچ دوم فقط میتواسنت حرکت عمودی دست کاربر رو بشناسه
    خلاصه صفحه نمایشش اصلا توانایی مولتی تاچ نداره

  5. Avatar Mohammad Hcr

    اى واى حیف شد یکسال پیش نسخه مینی این گوشی رو داشتم و چون فکر نمیکردم به درد بخوره
    گم و گورش کردم

  6. Avatar شهاب

    داشتمش! دوربین عالی! سخت افزار بدرد نخور!

  7. Avatar امیر حسین

    همین قد بود مقاله در توضیح این گوشی فوق العاده!؟ هیچ اشاره ای به طراحی متفاوتش نکردید، که طراحان سونی اریکسون گفته بودن از قوس پشت انسان الهام گرفتن، اینکه اول مالتی تاچ نبود و بعدا قابلیت دو لمسی رو آوردند براش تازه اون هم مدل نیشگونی قفط پشتیبانی میشد، راجع به رابط کاربری تایم اسکیپ و مدیا اسکیپ نگفتید که تا الان میشه گفت زیبا ترین و گرافیکی ترین رابط کاربری اندروید بوده و اون قفل صفحه کمانی با حالش و اینکه ۱۶ میلیون رنگ نبود صفحه نمایشش ! تازه درون بعضی از پک هاش یه هندزفری بلوتوث MW600 هم داشت. خیلی گوشی شاخ و کاملی بود، فکر کنم گوگل حتی برای نکسوس به سونی اریکسون اول پیشنهاد داد ولی چون سونی اریکسون مشغول درست کردن این گوشی بود وقت نداشت برای اون کار.

  8. Avatar Alireza

    وااااااای یادتتتت بخیر . ممنونم آقای چینه کش روح منو با این مقاله شاد کردید . من اواخر سال ۸۹ اشتباهی Sony Ericsson Yendo خریدم و فکر میکردم همون X10 mini هست که دو ماه بعدش فهمیدم چه اشتباه بزرگی کردم . البته بعدش رفتم X10 mini رو خریدم که متاسفانه دو سال پیش گم شد و هنوز هم بابت گم شدنش غصه میخورم . بهترین گوشی دوران خودش بود از همه نظر . شاید اگه دست دومش رو پیدا کنم که این روزها اصلا پیدا نمیشه فوری بخرمش … یعنی در این دوستش دارم هنوز .

  9. Avatar قاسم

    البته مالتی تاچ نبود و اولش فقط تک لمسی بود و بعدها با آپدیت به لمس دوتایی یا دوال تاچ تبدیل شد که دقتش هم نسبت به امروزی ها کم بود
    یادش بخیر من انتهای سا ۸۹ این و خریدم و واقعا خریدنش لذت بخش بود برام
    همون حس که موقع خرید نوکیا ۶۶۰۰ داشتم به عنوان پرچم دار 🙂
    اما اینروزها خرید هیچ محصولی لذت اون دوران و نداره دیگه

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه