فرارهای مالیاتی اپل؛ این بار عدم پرداخت مالیات در ژاپن دردسر ساز شد

۶ بهمن ۱۳۹۵ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه

پس از یک بازرسی مفصل، یکی از زیرمجموعه‌های اپل در ژاپن مجبور به پرداخت ۱۱۸ میلیون دلار مالیات شد. این شرکت کاملا بی‌سر و صدا مبالغ قابل توجهی را از کشور ژاپن خارج کرده بود بدون آنکه مالیاتی برای این مبالغ بپردازد. همین امر موجب شروع تحقیقات و محکومیت این شرکت به پرداخت مالیات شد.

اما برای توضیح بیشتر باید بدانید اگر یک فرد در کشور ژاپن یک آیفون خریداری کند پول این آیفون به حساب واحد اپل مستقر در ژاپن می‌رود. در عین حال تقریبا در عموم موارد مالکیت معنوی محصولات اپل به دو زیرمجموعه این شرکت در ایرلند متعلق است. به این شکل واحدهای متفاوت شرکت اپل در سراسر جهان برای استفاده از این حق امتیازها نیازمند پرداخت‌ پول هستند. برای مثال زمانی که در کشور ژاپن مردم از طریق سرویس آی‌تیونز به موسیقی گوش می‌دهند یا ویدیو تماشا می‌کنند، واحد مربوطه در ژاپن بخشی از سود را به واحدهای مستقر در ایرلند بدهکار می‌شود. اما چرا این مکانیزم تنظیم شده و چرا واحدهای مختلف با این کار به واحد ایرلند اپل بدهکار می‌شوند و مجبورند پول‌ها را به واحدهای اپل در ایرلند سرازیر کنند؟ به این دلیل ساده که اپل در ایرلند مالیات بسیار کمی می‌پردازد و ایرلند برای این شرکت نوعی خانه امن به حساب می‌آید. به این ترتیب با فرستادن پول‌ها به ایرلند اپل سعی می‌کند تا حد ممکن مالیات کمتری به دولت‌ها بپردازد. اما دولت ژاپن از جا‌به‌جایی این پول‌ها بدون پرداخت مالیات جلوگیری می‌کند. در واقع اپل نمی‌توانست در شرایط عادی بخشی از سود واحد ژاپن را به ایرلند منتقل کند و مالیاتی هم نپردازد. برای دور زدن قوانین مالیاتی، واحد ژاپن از طریق یک واحد واسطه در سنگاپور از واحد ایرلند آیفون خریداری می‌کرد؛ اما پولی که نیاز داشت از ژاپن خارج کند را هم در قیمت این آیفون‌ها حساب می‌کرد و از این طریق در بین سا‌ل‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۴ در حدود ۵۸۶.۵ میلیون دلار را از کشور خارج کرده است. حال دولت ژاپن متوجه این اتفاق شده و اپل هم مجبور شده ۱۱۸ میلیون دلار مالیات بپردازد.

البته این بار اولی نیست که اپل مجبور به پرداخت مالیات‌هایی می‌شود که سعی داشته از آنها فرار کند. شرکت اپل چندی پیش مجبور شد بخاطر شش سال فرار مالیاتی در ایتالیا ۳۱۸ میلیون دلار مالیات پرداخت کند.

در عین حال اتحادیه اروپا از وضعیت مالیاتی اپل در ایرلند ناراضی است و این شرایط را کاملا غیرقانونی می‌داند. اتحادیه اروپا اپل را به خاطر سال‌ها استفاده از ساختار مالیاتی غیرقانونی و ناعادلانه به پرداخت ۱۴.۵ میلیارد دلار پول به دولت ایرلند محکوم کرده است.

منبع: Engadget

‌‌‌

Drone_Footer

راهنمای خرید آیفون
برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۵ دیدگاه
  1. کامبیز

    ای جانمی… اپل حقه باز سر همه کلاه میخواد بذاره… اپل جان، دولت ها که مردم عادی نیستند که با تبلیغات، توهم سازی کنی و پولاشون را هاپولی کنی… بله…..

  2. محمدعلی

    چ جالبه ک اپل میخاسته سر یک کشوری بااین همه صنعت و تکنولوژی کلاه بذاره
    اپل باید،از طرف دولت ژاپن،جریمه بشه

  3. سام

    اپل همیشه بزرگه و وضعش خوب میمونه نگران نیستیم
    مثل شرکتهای ارزون کره ای که نیست

  4. مرتضي

    فقط منتظرن ببینن کی وضعش خوب شده حسابی تیغش بزنن

    1. علی

      فقط اینجا فرق داره با بقیه دنیا
      یک ضرب المثل انگلیسی هست که میگه از سه چیز نمیشه فرار کرد : بارون.مرگ.مالیات

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه