اگر در بهترین دانشگاه‌ها قبول شویم، در آینده پول‌دار می‌شویم؟

۶ آبان ۱۳۹۹ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه
دانشگاه‌ها

شهریه دانشگاه‌ها برای بسیاری از افراد همین‌طور گران‌تر می‌شوند. دانشگاه هاروارد در هر سال حدود ۶۱۰۰۰ دلار برای شهریه، خوابگاه، هیئت علمی و دیگر مخارج هزینه دارد. حالا با توجه به هزینه بسیار زیاد این دانشگاه، آیا فارغ التحصیل شدن از یک دانشگاه به شدت سخت‌گزین (دانشگاهی که با وسواس زیاد و معیارهای بسیار بالا دانشجو می‌پذیرد) ارزشش را دارد؟

پاسخ این است که بله، سخت‌گزینی اهمیت زیادی دارد؛ حداقل برای اکثر رشته‌ها.

دو محقق میزان درآمد سالانه‌ی دانشجویان فارغ‌التحصیل از دانشگاه‌های سخت‌گزین و دانشگاه‌های نه چندان سخت در آمریکا را با هم مقایسه کردند. روی هم رفته، آنها پی بردند که ۱۰ سال پس از فارغ‌التحصیلی «فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های سخت‌گزین و برتر در سال ۱۶۰۰۰ دلار درآمد بیشتری در مقایسه با فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های عادی داشتند.»

همین نسبت در زنان هم مشاهده شد. زنانی که در دانشگاه‌های برتر تحصیل کرده بودند، به طور میانگین درآمد بیشتری از زنان فارغ‌التحصیل دانشگاه‌های عادی داشتند.

«درک ویتوین»، دانشجوی دکترای علوم اجتماعی و «پاول اتول»، پروفسور علوم اجتماعی و تحصیلات شهری از دانشگاه نیویورک بررسی کردند که آیا رابطه‌ای بین نحوه گزینش دانشگاه و درآمد آینده وجود دارد یا خیر.

البته گزینش با کیفیت فرق دارد. کیفیت معمولا امتیاز SAT دانشجو (آزمون استانداردی که فارغ‌التحصیلان دبیرستان برای پذیرفته شدن در دانشگاه‌ها در آن شرکت می‌کنند)، هزینه‌های لازم به ازای هر دانشجوی تمام وقت و نسبت تعداد دانشجویان به اعضای دانشکده را اندازه‌گیری می‌کند. اما گزینش مفهومی است که بر ماهیت آکادمیک کل دانشجویان تاکید دارد. میزان سخت‌گزینی معمولا با میانگین امتیاز SAT کل دانشجویان یک دانشگاه سنجیده می‌شود.

این محققان نوشتند که: «سخت‌گزینی بیانگر میزان هوش و بلندپروازی کل دانشجویان یک دانشگاه است و به معنی کیفیت تحصیلی که یک فارغ‌التحصیل دریافت می‌کند، نیست.»

البته دانشجویانی که در دانشگاه‌های متوسط یا پایین‌تر تحصیل می‌کنند هم می‌توانند درآمدهای خوبی داشته باشند، مشروط به اینکه در رشته‌های مربوط به سلامت، کسب و کار و مدیریت و رشته‌های مرتبط با ریاضی مثل علوم کامپیوتر و مهندسی تحصیل کنند.

با توجه به اینکه درآمد این رشته‌ها در میان دانشگاه‌های برتر و متوسط تقریبا یکسان است، بنابراین شاید بهتر باشد که افراد دانشگاهی را انتخاب کنند که کمتر رقابتی است و در عین حال برنامه خوبی در زمینه رشته مورد نظر آنها ارایه می‌دهد. به این ترتیب، می‌توانند پول کمتری برای شهریه بپردازند و صرفه‌جویی کنند.

افرادی که رشته‌های مربوط به آموزش را انتخاب می‌کنند، کمترین میزان درآمد را دارند. اما با این حال، اگر در یک دانشگاه بهتر درس بخوانند می‌توانند درآمد بهتری داشته باشند.

منبع: Live Science

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۶ دیدگاه
  1. Avatar سجاد

    معیار سنجش “سخت گزینی” بوده نه سطح کیفیت آموزشی، تو ایران هم دانشگاه تهران سخت کوش ترین و باهوش ترین افراد رو جذب میکنه ، این ربطی به سطح کیفیت خدمات آموزشی و رتبه ی جهانی دانشگاه تهران نداره

  2. Avatar Blank

    برای ایران هم صدق میکنه، چون خودم دانشجو هستم خیلی از دوستانم که در تهران مشغول به تحصیل هستند از همین الان آیندشون شکل گرفته و هرلحظه که بخوان هم میتونن درامد داشته باشن هم برای بزرگتر آرزو کردن و از ایران خارج شدن هم کار سختی ندارن، اما فکر نمیکنم برای باقی دانشگاه ها تو ایران درست باشه (حداقل اکثرشون) . کلا اینکه شرایط دانشگاهیمون خیلی خوب نیست، این وقتی بیشتر فاجعه میشه که هرسال تو رتبه بندی دانشگاه ها بهترین دانشگاه ایران رتبه ۵۰۰ جهان رو میاره، واقعا این فاجعست . کشوری با این وسعت و این جمعیت …
    من دانشجوی دانشگاه زنجان هستم .

  3. Avatar mohammad

    این مقاله برای امریکا نوشته شده و کاملا برای ایران درست نیست

    1. Avatar علیرضا

      عزیزم این کلا برای ایران درست نیست
      برترین دانشگاه ایران شریفه که رتبه ای حدود ۶۰۰ در دنیا داره در حالی که هاروارد دانشگاه ۱ یا دومه تو دنیا

      1. Avatar محمد

        دوست عزیز اینکه دانشگاهی خوب باشه همش مربوط به استاد نیست تو ایران هم اینطور هست دانشجوی شریف کجا دانشجوی پیام نور بوق اباد کجا
        در ضمن هاروارد همیشه اول یا دوم نبوده نمونش امساله که هشتم بوده

      2. Avatar قلی

        برترین دانشگاه ایران, دانشگاه تهرانه با رتبه ۴۲۵ و در حقیقت دانشگاه شریف دانشگاه چهارم هست با رتبه ۷۰۹!

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه