چرا ایرانی‌ها، رنو ساندرو استپ‌وی را این‌قدر زیاد دوست دارند؟

۲۰ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۷ دقیقه

رنو ساندرو استپ‌وی هنوز نیامده غوغا به پا کرد و در مدت نیم ساعت، ۴۰۰۰ دستگاه از آن فروخته شد. پیمان کارگر مدیر شرکت رنوپارس در مراسم رونمایی از این خودرو ضمن پیش‌بینی استقبال خریداران از این خودرو گفته بود: «اگر به بازار رنو ساندرو نگاه کنید الان نیاز بازار دو برابر تولیدی است که انجام می‌شود و لذا رنو ساندرو استپ‌وی که امروز رونمایی شد اطمینان داریم مجددا تقاضای بازار را دو برابر می‌کند. وقتی مشتری ایرانی این خودرو را می‌خواهد من چرا بگویم که این خوب یا بد است. این خودرو دارای قیافه آفرود و شاسی بلندتر نسبت به رنو ساندرو است و امکاناتی را می‌دهد که می‌توان از آن در خارج از شهر استفاده کرد ولی دو دیفرانسیل نیست اما تنوع جدیدی برای جوانان ایرانی است و خودرویی خانوادگی است.»

ساندرو استپ‌وی را نخستین بار شرکت رنوی برزیل در سال ۲۰۰۸ به عنوان یک خودرو «کراس اوور» رونمایی کرد. این خودرو با برند داچیا و رنو در سال ۲۰۰۹ به بازار جهانی معرفی شده و آمار فروش خوبی را ثبت کرده است. همچنین نسل جدید ساندرو استپ‌وی در سال ۲۰۱۲ رونمایی شده است. استپ‌وی در رده خودروهای هاچبک کراس یا همان شبه‌شاسی‌بلندها قرار می‌گیرد و از نظر مشخصات فنی شباهت زیادی با رنو ساندرو هاچبک دارد. از نظر کیفی ساندرو استپ‌وی با استانداردهای رنو فرانسه تطبیق داده شده است و نمره قبولی بالایی را از کمپانی مادر دریافت کرده است. با توجه به سلیقه این روزهای بازار کشور و استقبال زیاد هنگام پیش‌فروش، و سابقه خوش ساندرو، پیش بینی می‌شود ساندرو استپ‌وی نیز فروش خوبی در بازار ایران داشته باشد. رنو استپ‌وی در ۶ رنگ مشکی، سفید، قرمز، آبی، خاکستری و نقره‌ای تولید خواهد شد. قیمت مدل اتوماتیک این خودرو ۵۲ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان و قیمت مدل دنده‌ای ۴۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان اعلام شده است.

stepway3

مشخصات فنی

موتور استپ‌وی همان موتور مدل K4M است که روی تندر۹۰ و ساندرو معمولی نصب می‌شود و ۱٫۶ لیتر حجم دارد. این موتور ۱۰۵ اسب بخار قدرت و ۱۴۰ نیوتون متر گشتاور تولید می‌کند. در بخش جعبه‌دنده (گیربکس)، نسخه اتوماتیک، مانند مدل‌های AT تندر۹۰ و ساندرو، یک جعبه دنده چهار سرعتی دارد. حالت تیپ ترونیک و دکمه رانندگی در جاده‌های لغزنده و برفی هم در این جعبه‌دنده وجود دارد. اما جعبه‌دنده پنج سرعتی مدل دنده‌ای بهبود پیدا کرده است. عمده‌ترین ارتقا فنی در ساندرو استپ‌وی نسبت به مدل‌های دیگر، بروز رسانی‌های جزئی و نرم افزاری است که تفاوت‌های قابل توجهی را به وجود آورده است. مثلا با این بروز رسانی ها، مصرف سوخت استپ‌وی در نسخه دنده‌ای و اتوماتیک حدود ۳/۰ لیتر نسبت به مدل‌های ساندرو معمولی کم‌تر است. استپ‌وی هم‌چنین می‌تواند به دور موتور بیش‌تر از ۶۰۰۰ آر‌پی‌ام دست یابد.

از جمله معدود تغییرات فنی استپ‌وی نسبت به مدل‌های عادی ساندرو می‌توان به استفاده از کلاچ هیدرولیکی به جای کلاچ سیمی و تغییرات جزئی گیربکس در راستای رفع مشکل روغن ریزی از ناحیه نزدیک به پلوس‌ها اشاره کرد که اشکالی متداول برای خانواده تندر ۹۰ به حساب می‌آید. براساس اطلاعات رسمی کمک فنرهای عقب ساندرو استپ‌وی نیز با ساندرو هاچ بک متفاوت است. ساندرو استپ‌وی نسبت به مدل هاچبک ساده ارتفاع بیشتری دارد و حدود پنچ سانتی‌متر از ساندرو معمولی بلندتر است. تغییرات نسبتا جزئی استپ‌وی باعث شده است تا نسبت به مدل هاچبک معمولی حدود ۵۲ کیلوگرم افزایش وزن داشته باشد.

stepway6

طراحی ظاهری رنو ساندرو استپ‌وی

ساندرو استپ‌وی تفاوت عمده ای با نمونه سوپر مینی (هاچ بک) ندارد اما تفاوت در نوع رنگ آمیزی سپرهای عقب و جلو، باربند و قطعات زینتی اطراف گل‌گیر و رکاب خودرو در مدل استپ‌وی مشهود است. یکی از مهمترین نکته‌ها به تغییر رینگ‌های استپ‌وی مربوط می‌شود که در کنار حذف لبه زیرین سپر جلو، باعث تفاوت ظاهری خودرو شده است. باربند و اختلاف ارتفاع دو خودرو کاملا حس بلندتر بودن ارتفاع استپ‌وی را به شما می‌دهد. جلو پنجره و نوع چراغ‌ها نیز در مرحله بعد توجه را به خود معطوف می‌کند.

برای تشخیص ساندرو استپ‌وی دستی و اتوماتیک بهتر است بدانید زه جانبی، دستگیره و آینه در مدل اتوماتیک همرنگ بدنه، و در مدل دستی بی‌رنگ است. تفاوت‌های یاد شده باعث شده استپ‌وی بسیار متفاوت با خودرویی باشد که از آن متولد شده است؛ در هر حال، اختلافات اگرچه ساده هستند اما تاثیر زیادی روی ظاهر خودرو گذاشته‌اند و توقعات را به عنوان خریدار یک هاچ بک ارزان قیمت غیر چینی تا حد زیادی برآورده می‌کنند.

stepway5

تجهیزات و امکانات

استپ‌وی از نظر امکانات در سطح معمولی قرار دارد. دو کیسه هوا، شیشه‌های برقی مجهز به گرمکن، آینه جانبی برقی، سیستم صوتی CD، MP3 و USB با چهار باند، مه‌شکن جلو و عقب، فرمان هیدرولیک، کنترل سیستم صوتی از پشت فرمان، شیشه بالابر برقی جلو و عقب، سیستم ضد سرقت (Immobilizer)، کامپیوتر اطلاعات سفر از جمله امکانات این خودرو هستند. با این وجود، و در مقایسه با خودروهای چینی این رده، کمبود امکانات دیگری از قبیل سنسور دنده عقب، ضبط و باند مناسب و دلخواه، صندلی زیبا، و سان‌روف در مقایسه با مدل‌های چینی کاملا مشهود است.

ایمنی

براساس استاندارد Euro NCAP، دو نوع تست برخورد از مقابل و جانبی روی استپ‌وی انجام شده است که در تصادف روبرو، خم شدن ستون‌های A و در تست تصادف جانبی، ضعف بدنه در جذب نیروی تصادف، دلیل کاهش امتیاز ایمنی عنوان شده است. البته رنو با مهندسی خوب خود موفق شد تا در زمان ارائه نسل دوم، با چند تغییر نسبتا کوچک، ۴ ستاره ایمنی را برای ساندرو کسب کند. متاسفانه فعلا برنامه‌ای برای عرضه این مدل ۴ ستاره در بازار ایران وجود ندارد. در تست انجام گرفته تصادف از مقابل هم آزمایش با موفقیت انجام شد و فقط در آزمایش سنگین تست جانبی بوده که به آدمک آسیب رسید و خودرو نمره ضعیفی گرفت. در واقع از این اتومبیل انتظار می‌رود امکاناتی مانند کنترلر پایداری خودرو و کیسه‌های هوای کناری را کامل داشته باشد.

stepway7

خودرو دارای دو کیسه هوا برای راننده و سرنشین جلو است و از ترمز ABS به همراه EBD که تولید شرکت بوش است بهره می‌جوید. این نوع ترمز علاوه بر عدم سر خوردن در جاده از انحرافات جانبی نیز جلوگیری می‌کند و تسلط بیشتری برای راننده فراهم می‌کند. ترمز‌های جلو دیسکی تهویه شونده و ترمزهای عقب کاسه‌ای هستند که سیستمی قدیمی و ساده در استاندارد‌های سال ۲۰۱۶ به حساب می‌آید.

تجربه رانندگی

ساندرو استپ‌وی دنده‌ای را می‌توان یکی از جذاب ترین خودروها بازار کمتر از ۵۰ میلیون تومان دانست. زیرا شما با این بودجه یک خودروی هاچبک کراس اروپایی دارید که رانندگی با آن لذت زیادی دارد. در ساندرو استپ‌وی نسبت به ساندرو به لطف گیربکس ارتقا یافته، فاصله تعویض دنده‌ها کمی کوتاه شده است و شتاب‌گیری به مراتب بهتر است. هم‌چنین، به دلیل ارتفاع بالاتر بدنه از شاسی مقدار بیشتری از ناهمواری‌های جاده را جذب و در نتیجه سواری نرم‌تری را ارائه می‌کند. این خودرو به دلیل وزن نسبتا سبک در سطح شهر مانورپذیری خوبی دارد ولی در جاده‌های کوهستانی در مانور دادن با استپ‌وی باید کمی محتاطانه عمل کرد. در کل می‌توان گفت که ساندرو استپ‌وی در نسخه دنده‌ای به مراتب جذاب‌تر از بسیاری از رقبای چینی هم رده قیمتی خود است. مخصوصا اینکه استهلاک به مراتب کمتری را دارد و سواری کم سر صداتری را تجربه می‌کنید. در کابین ساندرو استپ‌وی اتوماتیک، امکان تنظیم ستون فرمان وجود دارد که در نسخه دنده‌ای دیده نمی شود. رانندگی با خودرو تا حد مطلوبی راحت و بی‌صدا است. سیستم تعلیق عملکرد خوبی دارد در حد یک خودرو اقتصادی اتوماتیک با قیمتی در محدوده ۶۰ میلیون تومان باشد و می‌توان گفت نسبت به رقبای چینی یک پله بالاتر قرار می‌گیرد.

stepway8

قیمت و شرایط بازار رنو ساندرو استپ‌وی

شاید مهمترین نکته در محصولات رنو که در داخل تولید می‌شوند نسبت قابل قبول بین قیمت و کیفیت آن‌ها باشد با این حال افزایش قیمت ساندرو استپ‌وی در مقایسه با ساندرو معمولی توجیه منطقی چندانی ندارد. قیمت تعیین شده برای ساندرو استپ‌وی دنده دستی حدود ۴۶ میلیون تومان و برای مدل اتوماتیک حدود ۵۳ میلیون تومان تعیین شده است.

بسیاری از مشتریان، عمده ضعف اصلی خانواده ساندرو،  ال ۹۰، و تلیسمان را ضعف در طراحی داخلی کابین و کمبود امکانات و آپشن‌های رفاهی می‌دانند. با این وجود، چون در حال حاضر بیش‌تر خودروهای با قیمت زیر ۷۰ میلیون تومان در بازار کشور خودروهای بی‌کیفیت یا چینی هستند شانس چندانی برای خرید خودرو‌های دست دوم شاخص هم وجود ندارد، ساندرو استپ‌وی را می‌توان جذاب‌ترین و باکیفیت‌ترین خودرو غیرچینی معرفی کرد. رنو ساندرو استپ‌وی با این ظاهر و مشخصات فنی در این بازه قیمتی هیچ رقیبی ندارد و به راحتی می‌تواند تا مدت‌ها یکه‌تاز بازار باشد.

 

Label(+)

 

 

۱- کیفیت خوب مونتاژ

۲- کیفیت مناسب قطعات داخلی و کیفیت رنگ تایید شده

۳- عملکرد خوب موتور و استهلاک پایین

۴- گیربکس نرم و به نسبت دقیق

۵- مصرف سوخت مناسب

۶- فضای داخلی مناسب

۷- قیمت رقابتی

۸- ایمنی که حداقل تایید رسمی دارد

۹- ابعاد مناسب خودرو برای استفاده شهری

 

label

 

 

۱- طراحی قدیمی

۲- ارگونومی داخلی نه چندان خوب

۳- امکانات کم

۴- تنوع رنگ کم با توجه به شرایط فعلی

۵- نبود شرایط فروش اقساطی

۶- سیستم صوتی نه چندان قوی

۷- استفاده زیاد از پلاستیک سخت در کابین

 

stepway10

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۶۱ دیدگاه
  1. Avatar بنده خدا

    چرا ایرانی ها ساندرو را دوست دارن ؟
    خوب معلومه چون فریب خودن. پارس خودرو آمده ماشین داچیا آشغال رومانی که هیچ ربطی به رنو نداره را برای فروش بهتر آرم رنو روش زده و بجای رنو میفروشه. گنجیشک را رنگ کرده جای قناری میفروشه. قطعات بی کیفت ساندرو ساخت رومانی و ترکیه هست. ملت بیچاره هم فکر میکنن فرانسوی هست. دروغ تا کجا. هر کی داره بعد از ۵ سال پشیمان میشه. موتور فرانسه که نیست. برید در نت سرچ کنی لوازم ساندرو میبینید ۹۰ درصد ساخت ترکیه هست و کمی رومانی.

  2. Avatar علی

    سلام.من این ماشینو ۶ ماه داشتم خوشم نیومد.خیلی ماشین خشکیه. صندلی هاش مثل نیمکت چوبی میمونه.بیشتر از یک رب کمر درد میگیری.مخصوصا صندلی عقب. دادم رفت جاش یه مزدا۳ مدل ۸۸ گرفتم خیلی بهتره با اینکه ۹ سال کار کرده ولی ترجیحش میدم هم ظاهر هم فنی خیلی بهتر از ساندرورهست

  3. Avatar سجاد

    من ترجیه میدم ۴۰۵ پانزده ساله پدرم یا زانتیای ده ساله خودم رو سوار شم بجای این قیافه مزحک. دست کم یه فضای داخلی محترمانه، قدرت موتور مکفی و ظاهر با متانت داره.
    این خودرو هم ذاتا ی داچیاست و بعد از چند سال توسط همکار تجاریش که رنوئه با اصلاحات سیستم پیشرانه تولید شده.مثل لاگن ( تو ایران لوگان، ال ۹۰،تندر و خیلی چیزای دیگه هم میگن بهش).
    این اتومبیل تولید فوق العاده ارزون و سود آوری بسیار بالایی نسبت به خودروهایی نظیرسمند،دنا،رانا،۲۰۶ و امثالهم داره اما کیفیت ساخت خیلی بالایی داره بخاطر تولید لایسنسیو تو ایران اما مثل برادر بزرگترش که همون ال ۹۰ باشه وقتی ۱۰ سال عمر کنه و تو ۱۰ سال هم مورد استفاده کامل باشه خدا میدونه چه شکلی میشه.
    ابعاد و نوع سیستم تعلیق و ارتفاع مرکز ثقل دستگاه نشون میده این خودرو کاملا شهری طراحی شده و برای جاده و سرعت بالا انتخاب خوبی نیست.یه نگاه به سایر طراحی های داچیای رومانی نشون میده که اون ها کلا ابعاد رو یه مقدار بزرگ میگیرن بر خلاف فرانسوی ها.
    سیستم صوتی و تصویری و امثالهم چیزایی نیستن که بشه روشون تو ایران بعنوان خصوصیات ذاتی حساب کرد چون ما بنا به شرایط فرهنگیمون سال ها از ی ماشین استفاده میکنیم و همه این نیازمندی های ضمنی که اغلب الکترونیکی هستن قابل تهیه و استفادن تو اغلب اتومبیل ها ( حتی ۴۰۵ های قدیمی به کمک سیستم های مولتی مدیای یونیورسال )
    جمع بندی // این خودرو صرف نظر از ارزش قیمت که نه در تخصص بنده هست و نه اینجا مجال تشریحش یک اتومبیل خیلی عالی برای کاربری های شهری و مسافتای مسافرتی برون شهری کوتاه با سرعت استاندارده چون برای همین کار طراحی شده. پس اگه در جای خودش استفاده بشه میتونه سالیان سال استفاده لذت بخشی رو براتون به ارمغان بیاره. اما سعی نکنید این اتومبیل رو یه خودروی مسافرتی خوب جلوه بدید چون ویژگی برجسته ای در این موضوع نداره. نه برای راننده و نه برای سر نشینان.
    با قیمتای جدیدش هم شخصا پیشنهاد میکنم اگه علاقمند به برند رنو هستید یه مگان کار کرده رو با ۱۰ ۱۵ تومن اختلاف قیمت بخرید.قطعا ویژگی های بیشتری براتون داره

  4. Avatar ابوذر

    امیدوارم این مطلب تبلیغ نباشه که هست.!!!

  5. Avatar naz

    در کشوری که بنزین مجانی هست همه دنبال قدرت بالای ماشین هستند اما در اروپا مردم دنبال صرفه جوی دوم این که ممکن است اتاق بروز این ماشین با این موتور جور در نمیامد سوم این که مذل روز را شاید اجازه تولید در ایران را ندهند و اخر این که قیمت این ماشین ۴۶ تومن اما دلالان مال حرام خور قیمت را بالا بردن

  6. Avatar پیام خداداد

    ماشین بسیار خوب و عالی با کیفیت بالا
    یکی از خوبیاش تعداد زیاد قطعه های اسپرتشه

  7. Avatar فری

    با این بروز رسانی ها، مصرف سوخت استپ‌وی در نسخه دنده‌ای و اتوماتیک حدود ۳/۰ لیتر نسبت به مدل‌های ساندرو معمولی کم‌تر است

    !!!!
    منظور سه دهم لیتر هست دیگه؟
    یا واقعن ۳ لیتر کمتر مصرف میکنه؟!

    1. Avatar مهدی

      سه دهم لیتر دوست عزیز

  8. Avatar محمد

    ما بدبختیم و همچنان بدبخت خواهیم ماند … ماشینی که تو دنیا منقرض شده رو داریم پول یه ماشین روز دنیا رو بهش میدیم بعد ازش تعریف هم میکنیم… ما مردم که اتحاد نداریم نخریم تا درست بشه خدا خودش درست کنه

    1. Avatar علی

      والا مردمو گول زدن با وام سریع انبار های خودرو رو خالی کردن رفت . واقعا هم این ماشین قدیمیه .

  9. Avatar مهدی

    من از اسفند ۹۵ ساندرو دنده اتومات دارم، متاسفانه اصلا از این ماشین راضی نیستم. امکانات رفاهی و آپشن صفره، در حد پیکان، سیستم صوتی بسیار بی کیفیت و معمولی، کیفیت مواد داخلی کابین خیلی ضعیفه. شتاب و قدرت موتور و گیربکس اصلا خوب نیست. ترمزها خیلی معمولیه و بعد از ۳۰۰۰ کیلومتر به صدا افتاده. **از همه مهمتر مصرف سوخت بسیار بالایی داره تا به حال در بهترین حالت صدی ۹ و در داخل شهر ۱۲ الی ۱۳ داره میسوزونه(بر اساس اطلاعات کامپیوتر خود ماشین)**
    من قبل از این ۲۰۶ صندوقدار اتومات مدل ۱۳۹۰ داشتم واقعا از هر نظر از این ماشین بهتر بود خصوصا از نظر سرعت و شتاب و راحتی و مصرف سوخت.
    واقعا این ماشین با این قیمت اصلا ارزش نداره.

  10. Avatar 3aber

    اتاقش خییییییییییییییلییییییییییییی زشته
    وقتی داخل ماشین بشینی یاد پراید و پیکان میافتی
    چیه این آخه

  11. Avatar سیروس

    ماشین خوبیه من یه ۲۰۶اس دی هم دارم ولی تعطیلات نوروز۹۶ رو بیش از ۴۰۰۰کیلومتر با ۴ سرنشین و یه وانت باری که از کیش و بندر خریدیم رو باهاش رانندگی کردم -بسیار رضایت دارم از همه لحاظ بی سر و صدا -نرمی-قدرت می ارزه-البته اینکه تو ایران محدودیت داریم خوب قضیه فرق میکنه -ما از همدان به اصفهان -شیراز-بوشهر-کیش و برعکس اهواز-لرستان-همدان رو با همه نوع آب و هوا ساز
    گار و در سربالایی و سرپایینی کاملا برتر از تمام خودروهای ایرانیه

  12. Avatar بابک

    تحریم خرید ماشین ایرانی صفر راه حل عبور از انحصار ماشین هست

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه