اینترنت من با اینترنت تو فرق دارد!

۷ آبان ۱۳۹۹ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه

اگر فکر می‌کنی آنچه در اینترنت می‌بینی یا می‌خوانی تو را از زندگی عقب می‌اندازد، رهایش کن و به زندگی‌ات برس؛ اما جلوی من را نگیر: اینترنت من با اینترنت تو فرق دارد!

        ‌

این‌که تلگرام‌ات پر است از داده‌های سخیف و کم‌ارزش، لطفا ارزش تلفن هوشمند، این نمایه‌ی مجتمع هنر و تکنولوژی را زیر سوال نبر. اگر در دوران پرشکوه فیسبوک در ایران، تک‌تک نظرسنجی‌های چرند دوران را پر می‎کردی و بازی‌های احمقانه راه می‌انداختی و حالا می‌گویی دیگر کاری آن‌جا نداری، لطفا نگو فیسبوک مزخرف است. چیزی که تو در فیسبوک می‌دیدی با چیزی که من و امثال من می‌دیدند فرق داشت. اگر بیست‌وچهار ساعته روی تصاویر اینستاگرام دیگران غلت می‌زنی، نگو اینستاگرام مبتذل است؛ در واقع تو در مبتذل‌ترین لایه از یک ابزار غرق شده‌ای. آدم‌های عمیق‌تری را فالو کن، کانال‌های بهتری را دنبال کن.

اگر دغدغه‌ات این است که اینترنت، قاتل تعامل من با محیط اطرافم است، باید بگویم که در اشتباهی. در «اینترنتِ من» چیزهای زیادی برای یادگرفتن وجود دارد. منِ گوشه‌گیر، همین تعاملات اجتماعی دست‌وپا شکسته‌ام را از اینترنت یاد گرفته‌ام. من هم مثل میلیون‌ها نفر، خودم را با اینترنت شناختم و در میان هجوم داده‌های بی‌دروپیکر، اطلاعات معناداری را برای خودم پیدا کردم.

پیش‌تر گفته بودم که خدا پدر کتاب کاغذی را بیامرزد، حالا هم اعتراف می‌کنم که بخش عمده‌ی خوانده‌های چند سال اخیرم در نمایشگرهای شیشه‌ای مملو از پیکسل بوده. بر من خرده نگیر که کم کتاب می‌خوانم. من هم از پشت همین پنجره‌ی چند اینچی تلفنم، به خیال‌انگیزترین تفکرات بشر سر زده‌ام.

اگر صبح تا شب، این‌و‌آن غر می‌زنند که گوشی‌ات را کنار بگذار، دست‌کم دلیلی برای عشق‌ورزی‌ به گجتت‌ داشته باش. اگر گوشی‌ات تفریحت است، از تفریحت دفاع و به آن افتخار کن. وقت‌تلف‌کردنی که از روی آگاهی باشد ترجیح دارد به خفتگی در پستوی ترس از تکنولوژی.

من که می‌گویم گوشی‌ات را زمین نگذار! اما لطفا مثل مرغ به هر دانه‌ای که پیش رویت قرار می‌گیرد نوک نزن. باهوش باش، انتخاب کن و از اندیشیدن و لذت‌بردن دست برندار.

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۵۸ دیدگاه
  1. Avatar saba

    عجب دیدگاهی
    چه خوب بود

  2. Avatar هادی اوستان

    نگاه زیبا و قابل تقدیری دارید آقای زرین صدف.

  3. Avatar امیر

    واقعا پاسخ جامعه ای بود برای کسانی که درک درستس از اینترنت ندارن

  4. Avatar حبیب دادخواه

    “منِ گوشه‌گیر، همین تعاملات اجتماعی دست‌وپا شکسته‌ام را از اینترنت یاد گرفته‌ام. من هم مثل میلیون‌ها نفر، خودم را با اینترنت شناختم و در میان هجوم داده‌های بی‌دروپیکر، اطلاعات معناداری را برای خودم پیدا کردم.”
    این قسمت حرف دل امثال من و شماست! ممنون
    دلیلی که خیلی ها هنگام استفاده از نت وقتشون رو از دست می دن، حریص بودنه! حرص و طمع برای دیدن همه اطلاعاتی که میلیون ها نفر تولید کردن و می کنن. باید آگاه باشیم و طرز استفاده از هر ابزاری رو یاد بگیریم. تا درست بر روی اطلاعاتی دست بزاریم که برای ماست

  5. Avatar امیرحسین

    این منم دقیقا 🙂
    در «اینترنتِ من» چیزهای زیادی برای یادگرفتن وجود دارد. منِ گوشه‌گیر، همین تعاملات اجتماعی دست‌وپا شکسته‌ام را از اینترنت یاد گرفته‌ام. من هم مثل میلیون‌ها نفر، خودم را با اینترنت شناختم و در میان هجوم داده‌های بی‌دروپیکر، اطلاعات معناداری را برای خودم پیدا کردم.

    نوشتتون عالی بود 🙂

  6. Avatar Ali

    “وقت تلف کردنی که از روی ……”
    این جمله داغونم کرد.افرین

  7. Avatar سامان

    یکم متن تند بود، فکر کنم نویسنده خیلی دلش پر بوده????
    خیلیا رو اطراف خودم میبینم که به بدترین شکل ممکن از اینترنت استفاده میکنن و یه جورایی فقط پهنای باند رو هدر میدن ولی نمیشه گفت نباید استفاده کنن، به هر حال همه به یک اندازه حق استفاده دارن، بهتره با فرهنگ سازی راه درست بهشون نشون داده بشه تا به جای هدر دادن وقتشون برای کامنت گذاشتن توی پیج افراد مشهور یا مورد تنفرشون دنبال بالا بردن دانششون باشن، دانشی که شاید فقط دهه شصتی هایی مثل من که توی زمان خودشون منابع بسیار محدودی داشتن، بتونن دسترسی آزادانه بهشو درک کنن، برای یکی مثل من اینترنت بهشتی ارزشمند هست که توش محدودیتی برای دسترسی به دانش ندارم. البته اینترنت جایی هست که بدون هیچ محدودیتی با هجوم انواع تفکرات مواجه میشی، لازمه شخصی که وارد همچین مکانی میشه درک و توانایی تمایز تفکرات درست از غلط رو داشته باشه، متاسفانه این درک تو ایران خیلی پایین هست، توی شایعه های مسخره ای که دست به دست میشن خیلی به وضوح میشه اینو دید.

  8. Avatar شازده

    بیست بود این مطلب , بیست

  9. Avatar محمد نظری راد

    عالی بود
    دیگه حرف دل ما رو زدین چیزی برای گفتن نمونده

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه