این گلایدر به مرز فضا پرواز می‌کند

۲۰ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه
گلایدر

دانشمندان و مهندسان در منطقه‌ای از آمریکای جنوبی که بادهای تند و قدرتمندی دارد می‌خواهند دست به یک اقدام رکوردشکن بزنند. این دانشمندان آماده می‌شوند که یک گلایدر سرنشین‌دار را به مرز فضا ببرند.

طی این سفر که «ماموریت پرلان ۲» (Perlan Mission II) نام گرفته، این گلایدر تا ارتفاع ۲۷۰۰۰ متری پرواز می‌کند. این پروژه صرفا تلاش برای ثبت رکورد تاریخی نیست، بلکه هدف از آن مطالعه اتسمفر زمین است. محققان می‌خواهند گلایدر برای سنجش میدان‌های الکترومغناطیسی، فشار، اوزون و میزان گاز متان، تا مرز فضا پرواز کند.

این گلایدر برای اینکه بتواند به چنین ارتفاعاتی دست یابد، طوری طراحی شده که از یک پدیده جوی کمک بگیرد. این پدیده «امواج کوهستانی استراتوسفری» نام دارد.

امواج کوهستانی عادی هنگام حرکت در طول رشته‌ کوه‌ها، بین توده‌های سرد و گرم هوا تشکیل می‌شوند و بادهایی در ارتفاعات بالا ایجاد می‌کنند. امواج کوهستانی استراتوسفری زمانی تشکیل می‌شوند که پیچاب‌های قطبی (یک سامانه‌ی هوایی بزرگ، کم‌فشار و سرد) به حداکثر قدرت‌شان می‌رسند و به بادهای مرتفع انرژی بیشتری می‌دهند.

امواج کوهستانی استراتوسفری هنگام ماه‌های زمستانی نیمکره جنوبی به بیشترین قدرت می‌رسند، بنابراین اعضای تیم پروژه پرلان به «پاتاگونیا» در آمریکای جنوبی سفر کرده‌اند. آنها در آنجا برای شرایط ایده‌آل صبر می‌کنند تا اولین تلاش‌شان را برای پرواز به مرز فضا انجام دهند.

اگر شرایط جوی مناسب و پرواز موفقیت‌آمیز باشد، پرلان رکورد جهانی بیشترین ارتفاع برای یک هواپیما با بال ثابت را می‌شکند. رکورد فعلی (ارتفاع ۲۵۹۲۹ متر) ۵۰ سال پیش توسط یک جت جاسوسی به نام  SR-71 Blackbird ثبت شد. بر خلاف Blackbird گلایدر پرلان بدون سوخت‌گیری به این موفقیت دست می‌یابد.

منبع: Live Science

telegram_ad2_1

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه