[ویدیو]بارور کردن ابرها؛ کاربرد جدید پهپادها

۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۵ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه

در کاربرد پهپاد‌ها تا امروز نوآوری‌های زیادی صورت گرفته است. این اختراع جذاب در زمینه‌های متنوعی از عکاسی، فیلمبرداری، پست، ارسال کالا و پیام‌های انسانی گرفته تا ماهیگیری و حتی مسابقات مختلف به کار گرفته شده‌ است. بنابراین چندان هم عجیب نیست که حالا می‌خواهیم خبر به‌کارگیری پهپادها را در بارور کردن ابرها و ایجاد باران بخوانیم.

این پهپاد افشانه‌هایی از یدید نقره را روی ابرها پخش کرده و انها را بارور می‌کند.

گروهی از محققان از موسسه DRI) Desert Research Institute) پهپادی را ساخته‌اند که افشانه‌هایی از یدید نقره را روی ابرها پخش کرده و انها را بارور کند. پهپاد بارورکننده‌ی ابر اخیرا اولین پرواز آزمایشی خود را در نوادا به انجام رساند. البته این پرواز باعث بارش باران نشد. با این وجود پهپاد بیش از ۱۲۰ متر از سطح زمین ارتفاع گرفت و موسسه تحقیقاتی سازنده‌ی آن، این موضوع را به‌عنوان «یک نقطه‌ی عطف» در این پروژه قلمداد کرد.

لازم است در اینجا این توضیحات را اضافه کنیم که معنای بارور کردن ابرها این نیست که در موقعیتی کاملا طبیعی و بدون استمداد از هیچ‌چیز، شرایط آب‌وهوایی را تغییر دهیم. بلکه بیشتر مربوط به این است که ابرها را به باریدن واداریم؛ درواقع این عکس‌العملی درمقابل خشکسالی نیست. بیشتر باید گفت به این وسیله می‌توانیم باران را در ذخایر نگهداری کنیم تا از بروز خشکسالی بعدی جلوگیری کنیم.

موسسه تحقیقاتی DRI برای ادامه‌ی تحقیقات خود پروازهای آزمایشی بیشتری را در پروژه‌ی بارور کردن ابرها خواهد داشت. این موسسه مجوز پرواز دادن پهپاد تا ارتفاع ۳۶۵ متری را دارد.

با دیجی‌کالا مگ همراه باشید و ویدیوی اولین پرواز آزمایشی این پهپاد را ببینید.

منبع: The Verge , Ubergizmo

کانال تلگرام دیجی کالا مگ

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه