باگ نرم‌افزاری در اتومبیل خودران اوبر علت مرگ عابر پیاده اعلام شد

۳۱ تیر ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه
تصادف اتومبیل خودران اوبر

بر اساس آخرین گزارش‌های منتشر شده، اتومبیل خودران اوبر به عنوان مقصر تصادف ماه مارس ۲۰۱۸ شناخته می‌شود. علت تصادف یک باگ نرم‌افزاری در سیستم هوشمند ماشین خودران اوبر بود که با وجود تشخیص عابر، هیچ واکنشی نشان نداد.

ماجرا از این قرار است که هوش مصنوعی اتومبیل اوبر مشکلی در تشخیص عابر پیاده نداشت، بلکه تشخیص نادرست این سیستم باعث شد تا اتومبیل ولوو واکنشی دربرابر عبور عابر پیاده نشان ندهد. دلیل واکنش ضعیف ماشین اوبر باگ نرم‌افزاری هوش مصنوعی بود؛ درحالی که در تصادف ماشین خودران گوگل با یک خودروی دیگر، پلیس عامل انسانی را دلیل برخورد اعلام کرد.

در یک سری از شرایط، کامپیوتر ماشین  انسان‌ و موانع را می‌بینند اما نشان دادن واکنش تند و تیز را غیرضروری می‌داند. هنگامی که الینا هرزبرگ (Elaine Herzberg) از خیابان عبور می‌کرد، اتومبیل خودران اوبر متوجه حضور او شد؛ درست همان واکنشی نشان داد که درصورت تشخیص یک دوچرخه‌سوار انجام می‌داد. زمانی که یک دوچرخه‌سوار در حال عبور از خیابان است، ماشین او را می‌بیند و نشان دادن واکنش تند را ضروری نمی‌بیند. همین سهل‌انگاری و باگ نرم‌افزاری باعث شد تا هرزبرگ ۴۹ ساله قربانی این داستان غم‌انگیز شود.

ماشین خودران ولوو اوبر

یکی از نکات مهم این برخورد، نبودن یک اوپراتور پشت فرمان ماشین بود تا در شرایط خطرناک بتواند کنترل ماشین را در دست بگیرد. اوبر برای تست، اتومبیل خود را بدون هیچ راننده راهی خیابان‌ها کرد. اگر این شرکت ریسک نمی‌کرد و صرفا جهت محض اطمینان یک نفر را به عنوان اوپراتور قرار می‌داد، احتمالا شاهد شنیدن خبر مرگ یک عابر توسط اتومبیل خودران نبودیم

با مشخص شدن علت تصادف، احتمالا ذهنیت خیلی از افراد درمورد ایمنی اتومبیل‌های خودران دوباره به چالش کشیده می‌شود که صدالبته درست و منطقی است. ماشین‌های خودران در مرحله تکامل به سر می‌برند و راهی طولانی برای رسیدن به مرحله پیشرفته درپیش دارند. پس از تصادف امسال، درحال حاضر تمام برنامه‌های تست اتومبیل خودران اوبر به حالت تعلیق درآمده است. این شرکت با ستاد ملی ایمنی حمل و نقل ایالات متحده (NTSB) همکاری می‌کند که در تهیه گزارش‌های مقدماتی تحقیقات اخیر نقش مهمی داشته است.

شما درمورد ایمنی اتومبیل‌های خودران چه فکر می‌کنید؟ آیا این تصادف را بهانه‌ای برای به چالش کشیدن ضعف فناوری ماشین‌های هوشمند فعلی می‌دانید؟ یا همان طور که انسان‌ها در هرکاری ممکن است خطا کنند، ماشین‌های خودران هم از این قائده مستثنی نیستند؟

منبع: TheVerge

 

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۶ دیدگاه
  1. Avatar حسین

    پسر ۱۰ ساله من خیلی علاقه به مبحث اتومبیل خودران داره و طرحش با همین موضوع در مسابقات جابر اول شد.بهش گفتم هر وقت یه ماشین خودران ساختی که تو بازار بزرگ تهران تونست تو اون ترافیک وشلوغی و ازدحام آدم وماشین وموتور وباربرو وانتو…. رانندگی بکنه من بهش می گم اتومبیل خودران.وگرنه تو اتوبان بین دوتا خط سفید که خودران نشد!

  2. Avatar ///mahdispd

    تایید نکردن کامنتی که صحیحه و یا اصلا غلطه و هیچ مشکلی نداره،کار درستی نیست(منظور کامنت قبلیم بود که یکی از اشکالات مطلب رو نشون میداد)

    1. اصلاح شد. پروسه تایید کامنت‌ها کمی طول کشید مهد جان.
      از دقت و توجهت بی‌نهایت ممنونم

  3. Avatar محمد

    روزانه این همه تصادف به دلیل سهل انگاری انسان اتفاق میفته ولی کسی حساس نمی شود !!! ، مطمئنا با پیشرفت هوش مصنوعی خطای ماشین های خودران بسیار بسیار کمتر از ماشین های با راننده انسان می شود

  4. Avatar محمد

    اصلا اینکه چیزی ساخته بشه که خطرش صفر باشه به لحاظ قوانین احتمالات هم غیرممکنه.
    بحث اینجاست که باید این احتمال به قدری پایین بیاد که خطرش از عامل انسانی بیشتر نباشه

  5. Avatar ///mahdispd

    اقا خشایار یه جای مطلب نادرسته اوبر یه نفرو تو ماشین گزاشته بود ولی یارو ظاهرا خواب بوده طرف وقتی میفهمه که ماشین به شهروند برخورد میکنه یا وقتی خیلی خیلی نزدیک شده متوجه برخورد میشه متاسفانه با این شرایط این حادثه پیش میاد

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه