با ایرانیان موفق سیلیکون‌ولی آشنا شوید

۱۲ شهریور ۱۳۹۶ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۵ دقیقه

اگر دیجی‌کالامگ را دنبال کرده باشید، حتما از این موضوع باخبر شده‌اید که دارا خسروشاهی به عنوان مدیرعامل شرکت اوبر انتخاب شد. اوبر یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های همسفری دنیا به حساب می‌آید که در کشورهای مختلفی فعالیت می‌کند. این اتفاق برای بسیاری از ایرانیان هیجان‌انگیز بود اما از همه مهمتر این پیغام را انتقال می‌داد که ایرانی‌های فعال در حوزه تکنولوژی کشور آمریکا قدرتمندتر از همیشه شده‌اند و می‌توانند شرکت‌های بزرگ را هم اداره کنند.

به تازگی علیرضا طهماسب موسس Blocks (اولین ساعت هوشمند مادولار جهان) که خود از کارآفرینان موفق سلیکون‌ولی است، در سایت medium پستی منتشر کرده. این متن نگاهی به ایرانی‌های سرشناس سیلیکون‌ولی است که بسیاری از شرکت‌های بزرگ دنیا را می‌چرخانند.

۱ – دارا خسروشاهی: مدیرعامل شرکت اوبر و مدیرعامل سابق شرکت اکسپدیا

۲ – علی و هادی پرتویی: علی بنیانگذار LinkExchange و هادی هم بنیانگذار Tellme Networks است. هر دوی این شرکت‌ها توسط مایکروسافت خریداری شدند. این دو برادر از اولین سرمایه‌گذارهای فیسبوک، دراپ‌باکس،  AirBnB، اوبر، Zappos و کلی استارتاپ دیگر بوده‌اند. این دو نفر الان سایت Code.org را راه‌اندازی کرده‌اند. سایتی که در آن دانش کامپیوتری و برنامه نویسی به دانش آموزان، آموزش داده می‌شود.

۳ – امیر خسروشاهی: بنیانگذار شرکت Nervana که در حوزه هوش مصنوعی فعالیت می‌کند. این شرکت توسط اینتل با مبلغ ۴۰۰ میلیون دلار خریداری شد.

۴ – شروین پیشه‌ور: بنیانگذار شرکت هایپرلوپ و یکی از بنیانگذاران شرکت Sherpa Capital. او قبلا یکی از مدیران شرکت Menlo Ventures بود که از جمله سرمایه‌گذاران اوبر به حساب می‌آید. او سیستم عامل WebOS را هم ساخته بود.  این سیستم عامل توسط ال‌جی خریداری شد و اکنون روی تلویزیون‌های این شرکت مورد استفاده قرار میگیرد.

شروین پیشه‌ور

۵ – پیر امیدیار: بنیانگذار سایت eBay.

۶ – پژمان نوزاد: بنیانگذار شرکت Pear Ventures  که بعدا روی دراپ‌باکس، LendingClub، Gusto،Guardant Health، Philz Coffee،DoorDash سرمایه‌گذاری کرد. او قبلا روی PayPal هم سرمایه‌گذاری کرده بود. او یکی از موفق‌ترین ایرانی‌های سیلیکون‌ولی به حساب می‌آید که می‌شود از روی رندگی او فیلم ساخت.

۷ – آرش فردوسی: بنیانگذار دراپ‌باکس.

۸ – امید کردستانی: کردستانی هم از جمله اشخاص معروف دنیای تکنولوژی به حساب می‌آید. او قبلا یکی از مدیران گوگل بود و در حال حاضر رییس هیات مدیره توییتر است.

امید کردستانی

۹ – باب مینر: بنیانگذار Oracle.

۱۰ – کیوان بیکپور: بنیانگذار سرویس Periscope که بعدا توسط توییتر خریداری شد.

۱۱ – بابی یزدانی: بنیانگذار شرکت Cota Capital،Signatures Capital که روی گوگل، دراپ‌باکس، اوبر، Bonobos، Bina و Salesforce سرمایه‌گذاری کرد.

۱۲ – سعید عمیدی: بنیانگذار و مدیرعامل شرکت Plug and Play Tech Center که یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های سرمایه‌گذار روی استارتاپ‌ها به حساب می آید.

۱۳ – شان راد:  بینانگذار Tinder!.

۱۴ – لیلی سرافان: مدیرعامل شرکت Home Care Assistance با بیش از ۶۵۰۰ کارمند. ارزش این شرکت به ۲۰۰ میلیون دلار می‌رسد.

۱۵ – علی روغنی: مدیرعامل شرکت YCombinator Continuity که اکنون ۱ میلیارد دلار قدرت سرمایه‌گذاری دارد. او قبلا مدیر ارشد مالی شرکت‌ پیکسار بود و بعدا هم به عنوان مدیر عملیاتی توییتر فعالیت کرد.

۱۶ – کامران الهیان: رییس هیات مدیره و بنیانگذار شرکت Global Catalyst Partners. او قبلا شرکت Cirrus Logic را تاسیس کرده بود.

۱۷- محسن معظمی: او یکی از مدیران شرکت Columbus Nova Technology Partners بود. حتی به عنوان معاون رییس هم در شرکت Cisco فعالیت می‌کرده است. او سیستم Stanford Business را هم تاسیس کرد که بعدا توسط شرکت Kurt Salmon Associates خریداری شد.

۱۸ – شن تجارتی: رییس و مدیرعامل شرکت Honeywell’s High Growth Regions که در خاورمیانه، آسیا، آفریقا و اروپای شرقی فعالیت می‌کند. تجارتی در لیست ۱۰۰ فرد پولدار سایت Fortune در مکان ۷۳ قرار دارد.

۱۹ – حسین اسلامبولچی: بنیانگذار شرکت AT&T Labs و مدیر ارشد فناوری سابق شرکت AT&T بود.

حسین اسلامبولچی

۲۰ – فرهاد محیط: او بنیانگذار سرویس Flipagram، BizRate و Shopzilla بود که همه آن‌ها توسط شرکت‌های دیگر خریداری شدند.

۲۱ – علی وهابزاده: بنیانگذار شرکت Chariot که توسط شرکت فورد خریداری شد.

۲۲ – داریان شیرازی: بنیانگذار شرکت Radius که یک شرکت بازاریابی برای کسب و کارهای کوچک بود. ارزش این شرکت به ۸۰ میلیون دلار رسید.

۲۳- فرزاد ناظم: مدیر ارشد فناوری سابق شرکت یاهو که در حال حاضر به همراه همسرش نوشین هاشمی شرکت Hand Foundation و بسیاری از سازمان‌های دیگر را مدیریت می‌کنند.

۲۴ – سالار کمانگر: مدیرعامل سابق یوتیوب. او با ۷ کارمندی که با آن‌ها یوتیوب را تاسیس کرده بود به گوگل پیوست.

۲۵ – پدرام کیانی: رییس مهندسان شرکت اوبر.

۲۶ – بیژن ثابت: او در شرکت Spark Capital شریک بود که بعدا روی توییتر و Tumblr سرمایه‌گذاری کرد.

۲۷ – شاهین فرشچی: یکی از شریک‌های شرکت Lux Capital بود که روی شرکت‌هایی سرمایه‌گذاری می‌کرد که می‌توانستند در آینده تکنولوژی‌های جدید و یا مهندسان حرفه‌ای تربیت کنند.

۲۸ – تورج پرنگ: معاون رییس GoDaddy است. قبلا هم به عنوان مدیر عملیاتی UpCounsel فعالیت می‌کرد. او شرکت Jaxtr را تاسیس کرد که بعدا توسط شرکت‌های دیگر خریداری شد.

۲۹ – شایان زاهد و الکس مهر: بنیانگذاران اپلیکیشن Zoosk که اکنون ۱۸۰ میلیون دلار ارزش دارد.

۳۰ – بابک پهلوان و نیما اصغربیگی: بنیانگذاران شرکت CleverSense که بعدا توسط گوگل خریداری شد. این دو نفر در حال حاضر از مدیران گوگل به حساب می‌آیند.

۳۱ – امین ذوفنون: او اکنون در سمت معاون رییس بخش توسعه کسب و کار فیسبوک فعالیت می‌کند.  او قبلا چنین نقشی را هم در شرکت گوگل داشت.

امین ذوفنون

۳۲ – نرگس بنی‌اسدی: بنیانگذار و مدیرعامل شرکت Bina Technologies است که از جمله شرکت‌های فعال در حوزه بیوانفورماتیک به حساب می‌آید. این شرکت توسط شرکت Roche خریداری شد. بنی‌سعیدی در حال حاضر به عنوان معاون رییس شرکت Roche فعالیت می‌کند.

۳۳ – کیوان مهاجر: بنیانگذار و رییس هیات مدیره شرکت SoundHound است که زمینه هوش مصنوعی و تشخیص زبان توسط هوش مصنوعی فعالیت می‌کند. این شرکت در حال حاضر ۷۵ میلیون دلار ارزش دارد.

۳۴ – حسام اسفندیارپور: بنیانگذار و رییس هیات مدیره شرکت Genapsys. این شرکت ۴۵ میلیون دلار ارزش دارد.

۳۵ – مصطفی رونقی: مدیر ارشد فناوری شرکت Illumina. این شرکت در زمینه توالی‌یابی ژنتیک فعالیت می‌کند و ارزش بازار آن به ۲۸ میلیارد دلار می‌رسد.

مصطفی رونقی

۳۶- امیرعلی طلاساز: بنیانگذار و مدیرعامل شرکت Guardant Health که همین چند وقت پیش بیش از ۵۵۰ ملیون دلار سرمایه‌گذاری خطرپذیر برای تشخیص سرطان به وسیله آزمایش خون انجام داد.

نیما قمصری: مدیرعامل شرکت Blend که سرویس‌هایی برای حساب درآمد و هزینه‌ها به شرکت‌های مختلف ارایه می‌کند. این شرکت با همین سرویس‌ها درآمد ۱۶۰ میلیون دلاری داشته است.

 

در کل تعداد ایران‌های فوق در سیلکون‌ولی به این افراد ختم نمی‌شود. ایران‌های موفق بیشتر از اینها‌ هستند و قطعا در آینده از آن‌ها بیشتر می‌شنویم. ایرانیان موفقی مثل دکتر فیروز نادری و دکتر نادر انقطاع هم برخی دیگر از این افراد به حساب می‌آیند.

 

منبع: medium
telegram_ad2_1

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۸ دیدگاه
  1. Avatar علی رضا خردمند

    همه ما افتخار می کنیم به تلاش و پشتکار این انسانها

    بله. باید هم افتخارشون برای کشورهای دیگه باشه. وقتی ما هنوز در ساده ترین موضوعات داریم با همدیگه جدال می کنیم؛ کشورهای علم بنیان دنیا هم دارن هر روز بیشتر و بیشتر فاصله شون رو از ما بیشتر می کنن.

    مثلا الان همه ی دنیا می دونن که اگه هواپیمای مسافری در یک کشور نباشه کلا از جهان؛ پنجاه سال عقب می افته.چرا؟؟؟؟ چون مسافرتها طولانی میشه و دیگه توریست نمیاد به کشور که ارزش پول ملی رو بالا ببره و کار ایجاد بشه و انجام کارهای بازرگانی و تجاری، طول می کشه و ارسال کالا متوقف میشه و ….
    نقشی که هواپیماهای مسافری در زمان صلح دارن؛ مانند نقش برتری استراتژیک نیروهای هوایی در زمان جنگه. مثلا همین کار بزرگی که سرلشکر خلبان عباس دوران انجام داد و با یک هواپیما، کل شوروی و غرب و عدم تعهدها کار دستشون اومد که اینقدر زیاد به عراق کمک نکنن.
    بگذریم… در حقیقت وقتی که ما داریم برای موضوعات ساده؛ جوانان تلاشگر را دلسرد می کنیم نتیجه همین میشود که آقای فیروز نادری برگردند آمریکا و خانم رویا بهشتی زواره(همفکر المپیادی خانم مریم میرزاخانی) در ام آی تی فوق تخصص بگیره و …..

    حالا ا چند سال دیگه که خانم رویا بهشتی؛ یک کار بزرگ علمی انجام بده دوباره و دوباره پی می بریم که واقعا چرا باید این عزیزان به کشورهای دیگر بروند و چرا اینقدر ما؛ با به روز بودن و پیشرفت مشکل داریم.
    با آرزوی موفقیت برای همه مردم ایران و تیم تلاشگر دیجیکالامگ

  2. Avatar naser

    الان من چیکار کنم؟ بخندم یا گریه کنم؟اینا فقط اسمشون ایرانی هست حتی شاید دیگه ایران رو هم نشناسن همشون الان موفق هستن ولی چه چیزی نصیب ما میشه از ebay که نمیتونیم خرید کنیم توییتر که فیلتره فیسبوک فیلتر یوتیوب فیلتر دیگه خسته شدیم بابا.بعد وقتی هم بهمون میگن ایرانیها بی فرهنگ ان و … میاییم این آدم ها رو به رخشون میکشیم میگیم ببینین اینهمه مهندس و کار آفرین داریم ما. بعد میگن کار آفرین و مهندسی که عرضه نداشته باشین ازشون حمایت کنین و زمینه برای فعالیت تو کشور خودتونو فراهم کنین به چه دردتون میخوره. راست هم میگن هر چی نخبه هست میره برای آمریکا سود میرسونه چون ما عرضه اش رو نداریم

    1. Avatar سامان

      اینکه سایتی مثل ebay از اون سمت برای ما فیلتره، میشه بهش ایراد گرفت، چون اگر موضوع سر تحریم های آمریکا بود، آمازون هم باید سایتش رو برای ما میبست.
      اما سایتهایی که از داخل قابل دسترس نیستن (مثل توییتر، یوتوب و…) تقصیر اونا نیست واقعا!!
      و در آخر هم هرکسی استعدادی داره، و اگه به استعدادش پی ببره و بخواد ادامش بده، ممکنه نتونه جایی باشه که بستر مناسب رو نداره. متاسافانه کشور ما نیاز به پیشرفت داره، هم در زمینۀ نوآوری و هم در زمینه های اجرایی. این بستر کشور ماست که باید نخبه هارو جذب کنه، نه اینکه یکی از استعدادش دست بکشه و مثلا بیاد فرش فروش بشه!

    2. Avatar میلاد

      چقد سطحی جواب دادی:)) مث بیشتر روشنفکرنماهای دیگه یا شایدم همشون.
      اگه ایرانیا حتا تو کشور خودمونم ( اصن کاری ب شرایط ندارم) بیان کهکشانهارو دست خودشون بگیرن.بازم امثال شماها هستین ک جمع ببندید و با نوشتاری توهین آمیز و گستاخانه بگید ک ما عرضه نداریم و ما فلانیم.خب اگه بحث عرضه س. جمع نبند و از خودت بگو دوست گرامی.مارو قاتی خودت نکن.
      بسیار ساده انگارانه س ک آدم ندونه و پی ب نیت شوم غرب نبره ک اونا بی مسئولان رو در ایران ب روی کار آوردن تا ما ۴قرن نظاره گر باشیم و واژه فرارمغزهارو بسازیم!! این وسط غرب سود میکنه و هوش ایرانیو دراختیار میگیره.همین دارا خسروشاهی پدرش از صاحبان تولی پرس بود ک با آغاز انقلاب ب آمریکا رفت. و در خدمت اونا شد.ب بهونه اینکه در ایران پشتیبانی نمیشن.درسته نمیشن.ولی باید دید ک این پشتیبانی نشدن ، عمدیه یا از بی کفایتی؟ باید بگم ک عمدیه و از روی برنامه ای دراز مدت با کشورای غربی. اونا نفت ایرانو نمیخوان.بلکه مغز ایرانیارو میخوان.ژرف ناک تر نگاه کنید.

  3. Avatar بابک

    خوب که چی این دوستان که ازشون به عنوان ایرانی یاد میکنی فقط اسم ایرانیشون مونده اسم شرکتهاشون رو ببین ، داراییشون هم با دلار سنجیده میشه ، همه چی انها و خودشون متعلق به یک کشور دیگه هستن،اگر سرمایه ای دارن در ایران نیست اگر دانشی تولید میکنن در ایران نیست ، واز هم مهمتر اگر نیروی انسانی با ارزشی رو تربیت میکنن بازهم تاثیری بر ما ندارد ، انوقت فقط افتخارشون مال ماست.؟! ایا؟

    1. Avatar محمد

      دیدن این دوستان باعث میشه که آدم بفهمه که با تلاش و پشتکار میتونه به بالاترین نقاط دنیا و علم و بیزینس برسه و مرزها باعث توقف آدم نخواهد شد.

    2. Avatar نیما

      مشکل دقیقا سر مساله ایرانی و … هست.
      نوع تفکرتون رو عوض کنید .
      دنیا عوض شده فقط ما خبر نداریم !!!!
      جهانی فکر کنید .
      این عزیزان هم که اسمشون اومد افتخار دنیا هستن .
      انسانهای موفقی که امیدوارم به بشریت خدمت کنن.
      چه بسا اگه تو ایران بودن یا تو سانحه رانندگی جان میدادن یا نهایتا کارمند یه اداره میشدن . البته شاید .
      بگذاریم دنیا راهش را برود و ما هم با دنیا همگام باشیم . نه میتوانیم و نه عاقلانه است که جلو حرکت دنیا رو بگیریم.

      1. Avatar میلاد

        شماهم چقد ساده انگارا واکنش نشون دادی ب این مطلب :))

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه