با شگفت‌انگیزترین خودروهای نمایشگاه SEMA آشنا شوید

۱۸ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۷ دقیقه

SEMA نام یکی از جذاب‌ترین نمایشگاه‌های اتومبیل است که هر ساله در هفته اول نوامبر (اواسط آبان‌ماه) در آمریکا و شهر لاس‌وگاس برگزار می‌شود SEMA . مخفف عبارت Specialty Equipment Market Association و به معنی انجمن تخصصی لوازم و تجهیزات بوده که در آن برندهای برتر خودروسازی، شرکت‌های تجاری، خدماتی و تجهیزاتی حضور پیدا می‌کنند و با نمایش خودروهای قدرتمند با طراحی‌های جالب، توجه رسانه‌ها را به خود جلب می‌کنند. نمایشگاه امسال سما، پیشرفت چشمگیری نسبت به سال‌های گذشته و در عمر پنجاه ساله‌ی خود داشته است. تعداد زیادی از نوآوری‌های صورت گرفته در این همایش، مربوط به خودروهای کره‌ای بوده که اخبار زیادی را به سمت خود سوق داده‌اند. با توجه به حضور زیاد خودروها، ما ۱۰ اتومبیل ویژه را به نمایندگی از خودروساز‌های اروپایی، ژاپنی، کره‌ای و آمریکایی برای شما انتخاب کردیم. از آن‌جا که بازدید نمایشگاه سما برای عموم آزاد نبوده، دی‌جی‌کالامگ تصمیم گرفته که شما را به بازدید مختصری از نمایشگاه امسال دعوت کند، پس با ما همراه باشید.

از آلمانی‌ها حضور شرکت ب.ام.و نسبت به سایر رقبا چشم‌گیر تر بوده است.

 BMW M Performance

sema1

ب.ام.و در این نمایشگاه طیف گسترده‌ای از محصولات جدیدش را نظیر M2 Safety Car, M3, X5 و ۳۴۰i به نمایش گذاشت. در این میان مدل eXDrive 740 نیز که نسخه دو دیفرانسیل و هیبریدی سری ۷ است، به چشم می‌خورد. در طراحی نسخه‌های تقویت شده با نام M Power، ظرافت خاصی صورت گرفته که حتی لوگوی مخصوصی در اجزای مختلفی نظیر زیر باله‌ها به کار رفته است. برای کاهش وزن خودروهای ب.ام.و، از رینگ‌های آلومینیومی سبک استفاده شده و در طراحی بیشتر اجزای آن فیبرکربن درنظر گرفته شده است که نتیجه‌ی آن، در شتاب و هندلینگ خودرو به خوبی نمایان خواهد بود.

گفته می‌شود که نسخه‌های تقویت‌شده، از پیشرانه‌ی ۳ لیتری ۶ سیلندر با آرایش خطی بهره می‌برند که توان و گشتاور احتمالی آن‌ها به ترتیب ۳۵۵ اسب‌بخار و ۵۰۰ نیوتون متر است.

امکان جدیدی که این شرکت برای محصولات سری ۵،  X5 و X6 خود رونمایی کرده، ریموت سیستم استارت است که راننده از راه دور، خودرو را روشن می‌کند و تا حداکثر ۲۰ دقیقه پیش از سوار شدن در اتومبیل، هوای داخل کابین به شرایط مطلوب درمی‌آید.

حال نوبت به ژاپنی‌ها می‌رسد و ۲ خودروی منتخب تویوتا و لکسوس را کنارهم داریم.

Toyota Land Cruiser

sema2

در میان خودروهایی که حضور داشتند، تویوتا لندکروز در جایگاه ویژه‌ای قرار داشت. این خودرو با تغییراتی که داشته، تبدیل به سریع‌ترین شاسی‌بلند دنیا شده است. توان این خودروی شاسی‌بلند، ۲۰۰۰ اسب‌بخار بوده و قابلیت دستیابی به حداکثر سرعت ۳۵۴ کیلومتر بر ساعت را دارد. برای رسیدن به این توان، پارامتر‌های زیادی نظیر طراحی آیرودینامیک اتومبیل، گیربکس و ترمزها  بازنگری اصولی شده‌اند.

تیم مهندسین تویوتا‌، توانستند این بازنگری را در تمام اجزای خودرو و با دقت بالا انجام دهند که نتیجه یک شاسی‌بلند ۲۰۰۰ اسب‌بخاری شد که توان آن دوبرابر بوگاتی ویرون است!

Lexus LC500 Gordon Ting

sema3

اگرچه برای رونمایی ازمدل LC500 لکسوس باید حدود یک سال دیگر منتظر ماند اما این شرکت برای این‌که هوادارانش را راضی نگه دارد، یک نمونه‌ی تقویت شده با ظاهری جذاب را به این نمایشگاه آورد. این خودروی زرد رنگ با کیت جدیدی همراه بوده که می‌توان تغییراتی در دیفیوزرهای عقب و جلو، بادگیرهای کناری و ارتفاع پایین این خودرو مشاهده کرد.

در نمونه اصلی این سامورایی، از پیشرانه‌ی ۵ لیتری ۸ سیلندر خورجینی استفاده‌ شده که قادر به تولید ۴۷۱ اسب‌بخار است. در نسخه موجود در نمایشگاه که توسط یک تیم فنی تیون شده بود، مجهز به یک پیشرانه‌ی ۵.۶ لیتری با توان ۵۲۵ اسب‌بخار که دور موتور آن روی ۹۰۰۰ محدود شده بود؛ تجسم صدای این قلب تپنده در این دور موتور، برای عاشقان خودرو نهایت لذت‌ است.

نوبت به ۳ کره‌ای منتخب می‌رسد. پیش از معرفی باید اعتراف کرد که در همایش سما امسال، کره‌ای‌ها سنگ تمام گذاشتند و از کانسپت‌های خلاقانه‌ای رونمایی کردند.

Kia Sorento Ski Gandola

sema4

اگر به دنبال یک شاسی‌بلند هستید که حتی در روزهای برفی در کوه‌های آلپ هم از آن استفاده کنید‌، دیگر نگران نباشید. این کانسپت جدید کیا، مشکل شما را حل می‌کند. خودروی شاسی‌بلند خودرانی که می‌تواند اسکی‌ران‌ها را بدون زحمتی به بالای کوه ببرد. در این خودرو از ریل‌هایی استفاده شده که از صخره، یخ و موانع به‌راحتی عبور می‌کند و فضای مخصوصی برای گذاشتن چوب اسکی‌ها روی سقف خودرو تعبیه شده است. اگرچه بعید است که این کانسپت به دنیای واقعی راه پیدا کند اما ایده‌ی خلق یک خودروی خودران که توانایی حمل ورزشکاران با وسایل‌ آن‌ها را به بالاترین نقطه‌ی کوه را داشته باشد، قابل تقدیر است.

Kia Sedona School of Rock

sema5

اگر همانند من در دنیای موسیقی غرق هستید، می‌توانید این فضا را در یک خودروی همه‌چیز تمام نیز تجربه کنید! بله، این کانسپت کیا شاید از بیرون، یک خودروی چهار چرخ با رنگ‌آمیزی قشنگ به نظر برسد اما در داخل آن یک دنیای کامل موسیقی است. کسانی که به‌دنبال زندگی شاد و هنری هستند، می‌توانند در این خودروی مینی‌‌ون یا اصطلاحا MPV (خودروی چندمنظوره) کارهای خود را ضبط کنند. احتمالا این خودرو برای اعضای گروه‌های موسیقی مناسب باشد که حتی در طول مسیر کارهای خود را چند بار اجرا کنند که با آمادگی کامل به سن، پا بگذارند.

دو عدد آمپلی‌‌فایر بزرگ و صفحه نمایش برای مانیتورینگ کارها به‌همراه تجهیزات یک استودیوی کامل در این اتومبیل به کار رفته که آن را جزو منحصر بفردترین‌ها در نوع خود می‌کند. حتی در بالای سقف این خودرو نیز، درام قرار دارد که طراحان، کمبود فضای کابین را با اختصاص دادن مکانی جداگانه برای درامر‌ها، جبران کرد‌ه‌اند.

Santa-Fast

sema6

دیگر به‌جای سانتافه باید بگوییم سانتافست! این شاسی‌بلند کره‌ای که توسط شرکت Bismote تقویت شده، توانسته به‌واسطه‌ی پیشرانه‌ی ۳.۳ لیتری ۶سیلندر خورجینی خود، توان حدودی ۱۰۴۰ اسب‌ّبخاری پیدا کند. با این شرایط، این شاسی‌بلند خانوادگی بیشتر به یک سوپراسپرت جوان‌پسند تبدیل شده است! گیربکس این اتومبیل از نوع ۶ دنده دستی بوده که پیش‌تر در جنسیس R-Spec  مورد استفاده قرار گرفته است. پس اگر به دنبال یک خودروی آفرود و مسابقه‌ای هستید، احتمالا این اتومبیل گزینه خوبی برای‌ شماست.

و در پایان، نوبت به خودروهای آمریکایی می‌رسد که مروری از ۴ مدل برتر آن‌ها خواهیم داشت.

Dodge Shakedown Challenger

semamain

به نظر می‌رسد که این خبر خوشی برای کلاسیک‌باز‌ها باشد، دوج چلنجری که تلفیقی از طراحی مدرن و کلاسیک است. این دوج چلنجر، از طرفی یک خودروی کلاسیک به‌ حساب‌ می‌آید، چراکه بدنه اصلی خود را از مدل ۱۹۷۱ به امانت گرفته و از طرفی دیگر، با زبان طراحی جدید ظاهر شده است. شاید بتوان در جمع‌بندی جملات بالا، کلمه‌ی «پست‌مدرن» را به این خودروی توانمند نسبت داد.

در زیر کاپوت این چلنجر، یک پیشرانه‌ی ۶.۵ لیتری ۸ سیلندر خوابیده که قدرت آن حدود ۴۸۰ اسب‌بخار است. در این چلنجر از یک گیربکس ۶دنده دستی به‌همراه جدیدترین سیستم‌های برقی نیز استفاده شده است.

Chevrolet COPO Camaro/Turbo

sema8

شورولت از جمله برند‌هایی در دنیا است که بیشتر افراد آن را دوست دارند. حال وقتی صحبت از توان و قدرت این اتومبیل می‌شود، کامارو نماینده‌ی این برند شده و بازی را به سود خود به پایان می‌رساند. کاماروی COPO، در سه طیف موتوری تولید خواهد شد. پیشرانه نوع اول دارای حجمی معادل ۵.۷ لیتر بوده که با توان ۵۸۰ اسب‌بخاری خود می‌تواند مسافت۴۰۰ متر را در ۸.۵ ثانیه طی می‌کند. نوع دوم دارای ۶.۲ لیتر حجم و ۴۱۰ اسب‌بخار قدرت است که برای پیمودن مسافت ۴۰۰ متر به ۹.۷ ثانیه زمان نیاز دارد. نوع آخر یک پیشرانه‌ی ۷ لیتری تنفس طبیعی بوده که قدرت آن ۴۷۰ اسب‌بخار و زمان مورد نیاز برای پیمودن این مسافت، ۹.۲ ثانیه است. همه‌ی پیشرانه‌ها از نوع ۸ سیلندر خورجینی و گیربکس سه‌دنده خودکار بوده و قیمت احتمالی این کامارو بین ۹۰ تا ۱۱۰ هزار دلار خواهد بود.

Ford F350 Police Truck-Super Duty

sema9

معمولا در فیلم‌های سینمایی، ماشین فرد خلاف‌کار دارای جذبه خاصی است که هواداران را به سمت و سوی خود جذب می‌کند اما اگر قرار باشد که نسخه‌ی پلیسی فورد F350 در این فیلم ایفای نقش کند، بی‌شک تسلیم عظمت آن خواهید شد. این خودرو را که با نام MBX350 نیز می‌شناسند، دارای المان‌های طراحی ویژه‌ای است که قدرت و عظمت آن را چند برابر می‌کند. جدای ظاهر عظیم‌الجثه‌ی این خودرو، احتمالا شاهد یک پیشرانه‌ی ۶.۷ لیتری توربو دیزل ۸ سیلندر خورجینی به همراه گیربکس ۶دنده خودکار در آن خواهیم بود. سایز تایرهای این کانسپت ۴۰ اینچی بوده و در این اتومبیل از اسکنر مخصوص پلیس و رادیویی برای موقعیت‌های ویژه استفاده شده است.

Jeep CJ66

sema10

و  مورد آخر را به Jeep CJ66 اختصاص دادیم. پس اگر از علاقمندان جیپ هستید، حتما از این قسمت لذت خواهید برد.

جیپ CJ66 تلفیقی از سه روح مختلف جیپ اما در قالب یک جسم است. این خودرو از سه نسلJeep TJ Wrangler ، Jeep CJ Tuxedo Park و مدل JK Wrangler الهام گرفته شده است. در این جیپ خبری از در نیست، پس به راحتی وارد آن می‌شوید و در صندلی‌های اسپرت آن می‌نشینید و در طول سفر، از قدرت بی‌نظیر آن نهایت لذت را می‌برید. این قدرت مدیون پیشرانه‌ی ۵.۷ لیتری با توان ۳۸۳ اسب‌بخار و گشتاور ۵۵۰ نیتون متری است که در کنار گیربکس ۶دنده دستی، تجربه‌ی یک آفرود سواری خوبی را برایتان به ارمغان می‌‌آورد.

سما، نمایشگاه بزرگ خودرویی است که بسیاری از برند‌های مستقل و وابسته به صنعت خودرو در آن حضور دارند و در این میان، شرکت‌ها برای به چشم‌آمدن، تمام تلاش خود را با استفاده از نمایش خودروهای تیون شده و تجهیزات می‌کنند. امسال شاهد حضور بیش از ۶ هزار برند و ۶۰.۰۰۰ خریدار و تاجر در این همایش بودیم. به‌همین دلیل ما به لیست ۱۰ خودروی جالب بسنده کردیم و پوشش خبری از تمام خودروها و محصولات کاری غیرممکن بود. اعداد گفته شده نیز قطعی و دقیق نیستند. منابع مختلف بعضا روایات مختلفی از این ارقام داشته‌اند و بسیاری از کمپانی‌ها از ارائه عدد و ارقام برای محصولاتشان امتناع کردند. امیدواریم از این پوشش خبری استفاده‌ی مفیدی برده باشید.

telegram_ad2_1

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۱۶ دیدگاه
  1. Avatar رضا

    با تشکر فراوان از شما آقای شاهسون بابت این مطلب فوق العاده , میخواستم بپرسم از چه سایت هایی (هم ایرانی و هم خارجی) میتونم اطلاعات بیشتری از این نمایشگاه بدست بیارم؟

    1. شاهسون شاهسون

      سلام رضا جان
      ممنون از لطفت
      ما برای تولید محتوامون به منابع معتبر زیادی سر می‌زنیم. نمایشگاه سما هم جزو نمایشگاه‌های پر سرو صداست که جنبه‌های مختلف و خیلی زیادی داره که در هر منبع خبری شاید تنها به یک بخشی از اون‌ اشاره شده باشه. در نتیجه برای پیدا کردن اطلاعات بیشتر و متنوع‌تر در مورد SEMA 2016، شاید تنها راه مناسب همون استفاده از موتور‌های جستجورگر باشه.
      امیدوارم از محتوای خودرویی‌مون لذت برده باشی.

      شادباشی
      شاهسون

  2. Avatar پویا ریاحی

    دوستان یه سوال برام پیش اومده ممنون میشم اگه جوابشا میدونین بگین، چجوری با تیون کردن لندکروز که موتور ۸ سیلندر داره و البته حجمش هم کم تره تونستن به قدرت ۲۰۰۰ اسب بخار برسن ولی بوگاتی شیرون با موتور ۱۶ سیلندر و حجیم ترش ۱۵۰۰ اسب بخار قدرت خروجی داره؟؟!!
    و البته اینم میدونم که نهایت سرعتشون مهم نیست چون هر چی نباشه لند کروز یه SUV و ضریب اصطکاک بیشتری با هوا داره و احتمالا سنگین تر از بوگاتی شیرون هست ولی بازم من موندم چه جوری از موتور ۸ سیلندر این خروجیا گرفتن!!!!

    1. Avatar رادین

      شاید زیادی توربو شارژ به کار بردن

    2. شاهسون شاهسون

      سلام پویا جان
      امیدوارم حالت خوب باشه

      تیونینگ خودرو تو دنیای امروز، خودش یه جور علم تلقی میشه. شرکت‌هایی که به‌طور مستقل یا وابسته با کمپانی‌های خودروسازی همکاری دارن، به‌واسطه‌ی همون علم، خودروها رو تقویت می‌کنن. معمولا این ارتقا و تفییرات رو هم تو ظاهر (کیت) و هم تو باطن(افزایش قدرت) شاهدش هستیم. ژاپنی‌ها هم که توی دنیا به عنوان استاده تیونینگ خودرو شناخته شده و زبان‌زد هستن. شرکت‌های فرعی زیادی هم وجود دارن که به‌طور مستقل خودروهایی رو تیون می‌کنن که به واسطه حجم موتور کمشون، قادر به تولید بیشتر از ۱۰۰۰ اسب‌بخار قدرت هستن.

      نکته‌ای که حائز اهمیت هست اینه که این کارها یه جور جنبه تبلیغات و قدرت‌نمایی برای شرکت مذکور داره که مثل همین عنوان مطلب، تو رسانه‌ها بازتاب مثبتی‌ ازشون انجام شه. خیلی از این خودروها در صورت استفاده‌ی کم هم آسیب میبینن و حتی موتور پیاده می‌کنن؛ چون هرچند که به‌طور اصولی هم مهندسی‌سازی شده باشن، اصلا در حد و اندازه‌ی یک خودرویی که برای استفاده‌ی عادی طراحی شده نیستن. خودرویی مثل شیرون رو که مثال زدی، خودرویی هستش که به‌طور کامل مهندسی شده‌ست و میشه ازش به عنوان یک اتومبیل عادی هم با وجود هزینه کم یا زیاد، در طول سال استفاده کرد. ولی این کانسپت‌ها وخودروهایی که به‌طور غیرانبوه و معدود تیون میشن، بنا به یه هدف خاصی طراحی شدن، در نتیجه شاید درست نباشه که با یک خودروی تولید انبوه که قابلیت استفاده‌ی روزمره ازش وجود داره، مقایسه بکنیم.

      تو علم مکانیک خودرو، رسیدن به این اعداد با طراحی اجزا، بازنگری‌های اصولی و عوامل افزایش‌دهنده‌ی قدرت، شدنی هست ولی این‌که یه پارامتر‌هایی مثل عمر اجزا و حداکثر زمان مجاز برای استفاده از وسیله به‌چقدر میرسه هم در نوع خودش خیلی مهمه. در طراحی شیرون و هر خودروی اسپرت و سوپرکار، درکنار راندمان به عمر و استهلاک هم توجه خاصی شده. اینجاست که میشه به این نتیجه رسید که هدف چی هست و برای رسیدنش باید چی رو فدا کنی. اون قدرت بالاتر یقینا یه محدودیت‌های بزرگی هم به دنبال داره که زیاد راجبشون تو رسانه‌ها صحبت نمیشه و فقط خبر قدرت‌نمایی سرتیتر همه‌ی اخبار قرار می‌گیره.

      امیدوارم جواب سوالت رو خوب گرفته باشی دوست خوبم
      ارادتمند
      شاهسون

      1. Avatar سراجی

        درود به جناب شاهسون
        از توضیحات کاملی که نوشتین راجب به تیون کرذن خودرو، واقعا ممنون
        چون من خودم دنبال مطلب مختصر ولی کامل بودم راجب به همین موضوع که این کامنت رو که خوندم جوابه سوالام رو داد.
        مطالب ماشینیتون هم بسیار قشنگ هست و همیشه دنبال میکنیم و ایشالله ادامه دار بمونه.

        تشکر ویژه
        بدرود

  3. Avatar علیرضا

    وااای از اون دوج، وااااای

    1. Avatar سبحان

      اسمش dodge shakedown منم باهت موافقم (وااای)

  4. Avatar آرش

    فقط جذبه ی ماشنای امریکایی
    با روح و روان ادم بازی میکنن

  5. Avatar مهندس

    و در پایان، نوبت به خودروهای آمریکایی می‌رسد که مروری از ۴ مدل برتر آن‌ها خواهیم داشت….
    یعنی از اینجا به بعد مقاله با روان آدم بازی می کنه…

    1. شاهسون شاهسون

      این قسمت به طور ویژه برای شما هوادارن آمریکایی باز عزیز اختصاص داده شد.

      خوشحالم که لذت بردی مهندس.

  6. Avatar سجاد

    ۳۰۰ اسب

  7. Avatar بهتاش فانی

    جایی که دوج چلنجر باشه بقیه باید برند غاز بچرونند . همون لندکروزر رو به همون گندگیش یه لقمه می کنه .

  8. Avatar S.Mohammad.M

    این Ford F350 عجب چیزیه خدایی آدم کف میکنه

  9. Avatar arash

    زنده باد آقای شاهسون عزیز
    بسیار عالی بود

    1. شاهسون شاهسون

      ممنون از محبتت آرش جان

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه