بدترین شکست‌های فناوری در سال ۲۰۱۷

۲۴ مهر ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۵ دقیقه
شکست های فناوری در سال 2017

سال ۲۰۱۷ همانطور که برای برخی از شرکت‌ها سال خوبی محسوب می‌شد، برای برخی دیگر از شرکت‌ها هم سال چندان خوبی نبود. در این سال برخی از غول‌های تکنولوژی فقط یک شکست بزرگ را تجربه کردند و برخی دیگر متحمل شکست‌های متعددی شدند. برای مثال گوگل یکی از شرکت‌هایی است که از سال ۲۰۱۷ چندان دل خوشی ندارد. در بین پروژه‌ها و محصول‌های شکست‌خورده‌ی گوگل می‌توانیم به پروژه‌ی تانگو، هدست «پیکسل بادز» (Pixel Buds)، اسپیکر «هوم مینی» (Home Mini) و گوشی‌های پیکسل ۲ اشاره کنیم. در ادامه به این موارد و دیگر شکست‌های فناوری در سال ۲۰۱۷ می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

پروژه‌ی تانگو

گوگل در پروژه‌ی تانگو چوب جاه‌طلبی‌اش را خورد. با وجود این که این سیستم دوربین سه‌گانه گام بزرگی در راستای واقعیت افزوده محسوب می‌شد، اما فقط دو گوشی لنوو Phab 2 Pro و ایسوس Zenfone AR از این تکنولوژی استفاده کردند.

پروژه تانگو گوگل

قبل از این که گوگل بتواند این فناوری را به‌صورت گسترده عرضه کند، اپل فناوری ARKit را معرفی کرد. به لطف ARKit، بیشتر آیفون‌ها بدون نیاز به سیستم پیچیده‌ی دوربین سه‌گانه، تبدیل به ماشین‌های واقعیت افزوده می‌شوند. گوگل هم برای این که از قافله عقب نیفتند، پروژه‌ی تانگو را کنار گذاشت و به فناوری ARCore روی آورد. این فناوری قرار است واقعیت افزوده را برای تعداد بیشتری از گوشی‌ها به ارمغان بیاورد. ازجمله‌ی این گوشی‌ها می‌توان به گوشی‌های پیکسل، پیکسل ۲ و گلکسی اس ۸ اشاره کنیم.

هدست پیکسل بادز

هدست بی‌سیم «پیکسل بادز» (Pixel Buds) از یادگیری ماشینی بهره می‌برند و بنا به وعده‌ی گوگل، قرار بود هدفون‌های فوق‌العاده‌ای باشند. اما به نظر می‌رسد که تمرکز گوگل عمدتا معطوف به هوش مصنوعی بوده و وقت چندانی را برای طراحی و سخت‌افزار این هدست صرف نکرده است.

هدست پیکسل بادز

البته نمی‌توانیم توانایی‌های این هدست بی‌سیم ۱۵۹ دلاری را کتمان کنیم. با ضربه زدن روی هدفون سمت راست، می‌توانید «گوگل اسیستنت» (Google Assistant) را احضار کنید. این دستیار هوشمند با اتصال به اپلیکیشن Google Translate موجود در گوشی پیکسل، از ۴۰ زبان پشتیبانی می‌کند و می‌تواند صحبت‌های شما و طرف مقابل را به‌صورت زنده ترجمه کند.

مشکل اصلی این است که هدفون‌های پیکسل بادز به‌راحتی در گوش جای نمی‌گیرند. علاوه بر این، در هنگام قرار دادن آن‌ها در گوش امکان فعال شدن ناخواسته‌ی گوگل اسیستنت هم وجود دارد. کیفیت صدای این هدفون هم چندان تعریفی ندارد که با توجه قیمت ۱۵۹ دلاری آن، تعجب‌آور است.

اسنشال فون

گوشی اسنشال فون به ظاهر از تمام عوامل موفقیت بهره می‌برد. به‌طور مثال سروصدای زیادی پیرامون این شرکت شکل گرفت، در بین این‌همه طراحی تکراری، این گوشی شکل و شمایل خاصی داشت و اندی روبین به‌عنوان «پدر اندروید» رییس شرکت و حامی این پروژه بود. با این حال، این گوشی موفقیت چندانی به دست نیاورد.

اسنشال فون

به غیر از چند تأخیر پیاپی در ارائه‌ی این گوشی، این شرکت به‌صورت اتفاقی اطلاعات شخصی حدود ۷۰ مشتری را منتشر کرد که همین خبرها را می‌شد به‌عنوان نشانه‌های شکست این محصول تعبیر کرد.

بیشتر بخوانید: اندی روبین؛ خالق اندروید، پرطرفدارترین سیستم‌عامل موبایل

اسنشال فون قول ارائه‌ی ماژول‌های متنوعی را داده بود، اما غیر از یک دوربین ۳۶۰ درجه هنوز ماژول دیگری برای این گوشی عرضه نشده است. علاوه بر این، دوربین دوگانه‌ی این گوشی آن‌قدر بی‌کیفیت بود که اسنشال ناچار شد چندین به‌روزرسانی نرم‌افزاری را برای بهبود عملکرد آن ارائه کند. این استارت‌آپ به فروشی معقولی امید داشت، اما حتی به چنین سطحی هم نتوانست دست پیدا کند؛ به همین خاطر کمتر از ۲ ماه بعد از عرضه، به‌ناچار قیمت گوشی را از ۶۹۹ دلار به ۴۹۹ دلار کاهش داد.

اپل هوم پاد

اپل می‌توانست اولین شرکت دارای اسپیکر هوشمند باشد؛ زیرا بنا به گزارش‌ها، اپل توسعه‌ی این محصول را از سال ۲۰۱۲ آغاز کرده بوده. این در حالی است که اسپیکر آمازون اکو در سال ۲۰۱۴ عرضه شد. حال در سال ۲۰۱۷ شرکت آمازون ۶ اسپیکر هوشمند به بازار عرضه کرده، گوگل ۲ اسپیکر هوشمند دارد و حتی مایکروسافت هم یک اسپیکر هوشمند را ارائه کرده است.

اپل هوم پاد

خب پس در این میان چرا خبری از «هوم پاد» (HomePod) نیست؟ اپل این اسپیکر هوشمند ۳۴۹ دلاری را در ماه خرداد معرفی کرد و وعده داد که در ماه آذر روانه‌ی بازار می‌شود. اما اپل چندی پیش عرضه‌ی این اسپیکر هوشمند را به اوایل ۲۰۱۸ موکول کرد. علاوه بر این، با توجه به اخبار غیررسمی، گویا توانایی‌های این اسپیکر در حد و اندازه‌های اسپیکرهای هوشمند آمازون نخواهد بود.

بازی Star Wars Battlefront II

پرداخت‌های درون بازی در سال جاری اعتراضات زیادی را ایجاد کرد. از جمله بازی‌هایی که از این سیستم استفاده کردند می‌توان به Shadow of War و NBA 2K18 اشاره کرد. اما احتمالا بزرگ‌ترین قربانی این اعتراضات، بازی پرحاشیه‌ی Star Wars Battlefront II بود. جریان هم از این قرار بود که کاربران برای پیشرفت در این بازی، ناچار به پرداخت پول واقعی می‌شدند.

بازی Star Wars Battlefront 2

شرکت الکترونیک آرتز سرانجام پرداخت درون بازی را کنار گذاشت. اما این اقدام، معترضان عصبانی را آرام نکرد و آن‌ها همچنان به اعتراضات و نوشتن مطالب خشمگینانه علیه بازی ادامه دادند. همین حواشی موجب کاهش فروش این بازی شد. نکته‌ی جالب توجه این است که بازی Battlefront II بازی خوب و جذابی محسوب می‌شود اما متأسفانه قربانی تصمیم‌های نادرست الکترونیک آرتز شد.

گوگل هوم مینی

شرکت گوگل، اسپیکر هوم مینی را برای رقابت با اسپیکر اکو دات آمازون عرضه کرد. اسپیکر هوم مینی طوری طراحی شده بود که برای احضار گوگل اسیستنت می‌توانستید از فرمان‌های لمسی استفاده کنید.

گوگل هوم مینی

اما مشکل فرمان لمسی این اسپیکر این بود که تصور می‌کرد یک نفر انگشت خود را دائما روی بخش بالایی دستگاه قرار داده و درنتیجه دستیار هوشمند همیشه فعال می‌ماند. همین مشکل باعث می‌شد گوگل اسیستنت به‌طور دائمی صداها و صحبت‌ها را ضبط کند و به فضای ابری گوگل بفرستد. گوگل برای حل این مشکل یک به‌روزرسانی نرم‌افزاری را عرضه کرد که فایده‌ای نداشت و به همین خاطر مجبور شد قابلیت لمسی این اسپیکرها را به طور کامل غیرفعال کرد.

گوگل پیکسل ۲ ایکس‌ال

مشکلات پیکسل ۲ ایکس‌ال آن‌قدر زیاد است که گمان می‌کنیم پیش از عرضه یک‌بار هم مورد آزمایش قرار نگرفته. کمی بعد از عرضه، مشکلات این گوشی نمایان شدند. از بین این مشکلات می‌توانیم به بی‌روح بودن رنگ‌ها، تغییر رنگ نمایشگر هنگام مشاهده از زاویه‌های خاص و بروز پدیده‌ی سوختگی نمایشگر اشاره کنیم. گوگل در پاسخ، یک به‌روزرسانی نرم‌افزاری را عرضه کرد که شامل حالت جدیدی برای غلیظ‌تر کردن رنگ‌ها است.

گوگل پیکسل 2

علاوه بر مشکلات عنوان‌شده، گزارش‌هایی مبنی بر عدم وجود سیستم عامل در برخی از گوشی‌های پیکسل ۲ ایکس‌ال منتشر شد. البته فهرست مشکلات در همین‌جا به پایان نمی‌رسد. بر اساس گزارش‌های متعددی از کاربران پیکسل ۲ ایکس‌ال و پیکسل ۲، گویا بسیاری از گوشی‌ها به‌صورت ناگهانی ریبوت می‌شوند. البته گوگل برای این مشکل هم یک وصله‌ی نرم‌افزاری را عرضه کرد.

گوشی پیکسل ۲ مشکل چندانی نداشت ولی گزارش‌های متعددی در مورد شنیده شدن صدای کلیک آزاردهنده‌ای از این گوشی منتشر شد که گوگل با ارائه‌ی یک به‌روزرسانی آن‌ها را برطرف کرد. گوگل درزمینه‌ی سخت‌افزار تازه‌نفس محسوب می‌شود و به همین خاطر امیدواریم که این شرکت محصولات آینده‌اش را تحت آزمایش‌های بیشتری قرار دهد.

منبع: tom’s guide

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه