از امواج گرانشی تا عکس‌های آسمان شب؛ برترین خبرهای دانش هفته (۳۱ خرداد ۹۵)

۷ مهر ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۴ دقیقه

در هفته‌ی آخر بهار مثل همیشه عنوان‌های مختلف و جذابی را منتشر کردیم. به خصوص اینکه هفته‌ی گذشته خبر ثبت امواج گرانشی برای بار دوم هم شنیده شد و بهترین عکس‌های آسمان شب سال ۲۰۱۶ هم معرفی شدند. با هفت روز با دانش ۳۱ خرداد ۹۵ همراه باشید.

طنین امواج گرانشی برای بار دوم شنیده شد

پژوهشگرانی که با رصدخانه‌ی امواج گرانشی «لایگو» (LIGO) در آمریکا کار می‌کنند دیروز در جریان نشست انجمن نجوم آمریکا که در سن‌دیگو برگزار شد از ثبت دوباره‌ی امواج گرانشی خبر دادند. امواج گرانشی نوسان‌هایی در صفحه‌ی فضا-زمان هستند که بر اثر رویدادهای بزرگ کیهانی مثل برخورد دو سیاه‌چاله بوجود می‌آیند. آلبرت اینشتین یک قرن پیش وجود این امواج را پیش‌بینی کرده بود تا اینکه بهمن ماه سال گذشته برای اولین بار رصدخانه‌ی لایگو توانست آن‌ها را ثبت کند. اکنون که برای بار دوم این ثبت انجام شده، دانشمندان گامی بزرگ به سوی شناخت عالم از پنجره‌ای جدید برداشته‌اند و امیدوارند وقتی رصدخانه‌ی لایگو به نهایت دقت و توانش برسد بتواند سالیانه ده‌ها و بلکه صدها بار این امواج را ثبت کند. امواج گرانشی ثبت شده مثل بار اول بر اثر برخورد دو سیاه‌چاله بوجود آمده‌اند.

Gravitational-Wave

دایره‌ی راحتی چیست و چگونه باید از آن خارج شد؟

احتمالا تا به حال بارها در مورد دایره‌ی راحتی شنیده‌اید. چیزی که شاید آن را با عنوان Comfort Zone بهتر بشناسید. تقریبا همه‌ی افراد، به دیگران توصیه می‌کنند که از این دایره بیرون بمانند. اما اهمیت خروج از این دایره چیست؟ آیا خروج از آن همیشه بهترین استراتژی ممکن است؟ تصویر زیر ماجرا را تا حدودی برای ما مشخص می‌کند.

Comfortzonemain

بهترین عکس‌های آسمان شب سال ۲۰۱۶ معرفی شدند

بهترین عکس‌های آسمان شب سال ۲۰۱۶ معرفی شدند. این عکس‌ها متعلق به برندگان مسابقه‌ی «جهان در شب» هستند. مسابقه‌ای که هر سال برای نمایش زیبایی‌های طبیعت آسمان شب و به یاد آوردن آن‌چه که امروزه بیشتر مردم فراموش کرده‌اند برگزار می‌شود. در میان برندگان، نام امیررضا کامکار عکاس آسمان شب ایرانی هم دیده می‌شود.

TWAN1

آلمان تا ۲۰۳۰ فروش ماشین‌های بنزینی را ممنوع می‌کند

یکی از مقامان ارشد دولتی آلمان گفته که تا سال ۲۰۳۰ تمام خودروهایی که در آلمان ثبت نام می‌شود باید آلایندگی صفر داشته باشند تا این دولت بتواند به اهداف‌اش برای کاهش آلودگی هوا دست یابد.

ecar

تا ۲۰ سال دیگر ۷۶ میلیون ماشین خودران در جاده‌ها حرکت می‌کنند

به خاطر توجه کشورهای آمریکا و چین به ماشین‌های خودران و همچنین المپیک توکیوی ۲۰۲۰، این خودروها زودتر از چیزی که فکر می‌کنیم به جاده‌ها می‌آیند.

many-cars

تا سال ۲۰۵۰ نصف جمعیت جهان نزدیک‌بین می‌شود

طبق گزارشی که موسسه‌ی بینایی «برین هولدن» (Brien Holden) در استرالیا منتشر کرده، تا سال ۲۰۵۰ تقریبا نصف جمعیت جهان نزدیک‌بین خواهد بود و به لنزهای طبی یا عینک احتیاج خواهد داشت. در سال ۲۰۰۰ یک چهارم جمعیت جهان نزدیک‌بین بود. در وحله‌ی اول شاید فکر ‌کنیم که علت افزایش نزدیک‌بینی مطالعه‌ی زیاد و خیره‌ شدن به صفحه نمایش کامپیوترها و گوشی‌های هوشمند است. اما تاکنون شواهد قابل توجهی برای این فرضیه پیدا نشده است. در حال حاضر، محققان معتقدند که افراد، به خصوص کودکان مدت زمان خیلی کمی را در فضاهای بیرونی می‌گذرانند. مطالعات مختلفی نشان داده که اگر به اندازه‌ی کافی در معرض نور آفتاب قرار نگیریم و مدت زمان بیشتری را در خانه یا محیط‌های بسته بگذرانیم، احتمال ابتلا به نزدیک‌بینی بیشتر می‌شود.

5737585884_277f415c64_b

رولز رویس از طرح مفهومی یک ماشین خودران رونمایی کرد

«رولز رویس» (Rolls Royce) برندی است که به تولید خودروهای استثنایی و خارق‌العاده و بسیار لوکس شهرت دارد. حالا این شرکت با رونمایی از طرح مفهومی ماشین خودران Vision 100 بار دیگر ثابت کرده که سزاوار نامش است. این خودرو به مناسبت صد سالگی BMW، شرکت مادر رولز رویس طراحی شده. این خودرو نشان می‌دهد که آینده‌ی خودروها پس از ۲۰ تا ۳۰ سال چگونه خواهد بود.

05_Full_bleed_image_ON_2048x1158_v1-3-1.jpg.rr_.1920.MED_-1

تصویر نجومی روز ناسا (۳۰ خرداد ۹۵): کهکشان و سیاره‌ها در پس کاج‌های باستانی

آیا چیزی در عکس وجود دارد که سن و سالش بیشتر از این درختان کاج زبرمیوه‌ی قدیمی باشد؟ به جز اجرامی که در پس زمینه و آسمان هستند، تقریبا هیچ‌ چیز. این درختان که در شرق کالیفرنیا واقع شده‌اند واقعا قدیمی هستند و سن بعضی از آن‌ها به ۵۰۰۰ سال می‌رسد. دو تا از پرنورترین اجرامی که در آسمان می‌بینید، سیاره‌های مریخ و زحل هستند که انگار به شاخه‌های درخت متصل شده‌اند ولی در حقیقت میلیون‌ها و میلیاردها کیلومتر با ما فاصله دارند. این سیاره‌ها تقریبا همزمان با زمین در ۴٫۵ میلیارد سال پیش تشکیل شدند. ولی قدیمی‌ترین چیزی که می‌توان در این عکس دید، نوار راه‌شیری است. راه‌شیری تقریبا ۹ میلیارد سال عمر دارد.

milkyway

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه