برترین عکاسان تاریخ؛ ژوزف نیسه‌فور نیپس

۱۹ بهمن ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه
برترین عکاسان تاریخ - ژوزف نیسه‌فور نیپس

اغلب ما بر سر این که برترین عکاسان تاریخ چه کسانی هستند توافق داریم، ولی کافی است از چند عکاس بپرسید چه چیزی یک عکس را فوق‌العاده می‌کند تا با مجموعه‌ای از جواب‌های مختلف روبرو شوید. برخی ممکن است به جنبه‌های فنی عکاسی مانند شارپنس، استفاده از نور و… اشاره کنند. برخی ممکن است در مورد جنبه‌های هنری عکاسی مانند کادربندی و ترکیب‌بندی صحبت کنند. و احتمالا برخی هم به معنا و احساس در عکس خواهند پرداخت. حال کافی است از همان افراد بپرسید که بهترین عکاسان طول تاریخ چه کسانی هستند تا با پاسخ‌هایی کم و بیش یکسان روبرو شوید. «انسل آدامز» (Ansel Adams)، «دوروتا لنگ» (Dorothea Lange)، «رابرت کاپا» (Robert Capa) و البته بسیاری از عکاسان دیگر، جزو افرادی هستند که نامشان به طور مکرر در فهرست‌های «برترین عکاسان» برده می‌شود.

البته این موضوع به نظر منطقی می‌آید. به هر حال عکاسی ترکیبی از جنبه‌های فنی و هنری است. بنابراین طبیعی است که جنبه‌های متفاوت یک عکس نظر عکاسان مختلف را به خود جلب کند. به همین دلیل در برابر پرسش «چه چیز یک عکس خوب را می‌سازد؟» با پاسخ‌های متنوعی روبرو می‌شویم. اما به دلیل تاثیری که عکاسان بزرگ روی عکاسی داشته‌اند، با پرسیدن سوال در مورد برترین عکاسان طول تاریخ، با فهرست محدودتری از پاسخ‌ها روبرو می‌شویم. درست همان‌طور که از میان تعداد بسیار زیادی بازیکن فوتبال ماهر، تنها تعداد اندکی به فهرست بهترین‌ها راه پیدا می‌کنند و نامشان به عنوان یک قهرمان جاودانه می‌شود، در عکاسی هم تنها بخش اندکی از عکاسان خوب در فهرست قهرمانان جای می‌گیرند. این‌ها همان عکاسانی هستند که ما بیشتر عکس‌هایشان را می‌بینیم، بیشتر کتاب‌ها و مقاله‌هایی را که در مورد آن‌ها نوشته شده می‌خوانیم و بیشتر آثارشان را مطالعه می‌کنیم. عکس‌های آن‌ها به عنوان نمونه‌هایی از عکس‌های خوب شناخته می‌شود و خودشان برای علاقه‌مندان به عکاسی نقش الگو را بازی می‌کنند.

داشتن یک الگو و قهرمان در عکاسی امری ضروری است؛ چرا که به شما معیاری برای سنجش عملکردتان می‌دهد و استانداردی برایتان تعریف می‌کند تا برای رسیدن به آن تلاش کنید. به همین دلیل ما در مدرسه عکاسی موبایل دیجی‌کالا مگ قصد داریم از این پس هر هفته یکی از برترین و مشهورترین عکاسان طول تاریخ را به شما معرفی کنیم. معرفی عکاسان هیچ ترتیب خاصی نخواهد داشت و به هیچ وجه نباید آن‌ها را کامل تلقی کنید؛ ولی به هر حال می‌تواند نقطه‌ی شروع خوبی باشد تا بتوانید قهرمان عکاسی خود را پیدا کنید و از او الهام بگیرید. برای شروع، این هفته به سراغ یکی از پدران عکاسی خواهیم رفت.

برترین عکاسان تاریخ؛ ژوزف نیسه‌فور نیپس (Joseph Nicephore Niepce)

برترین عکاسان تاریخ - ژوزف نیسه‌فور نیپس

عکس «منظره از پنجره در لوگرا» که در سال ۱۸۲۶ توسط نیپس گرفته شده، قدیمی‌ترین عکس جهان شناخته می‌شود.

احتمالا نمی‌توانید هیچ کدام از عکس‌هایی را که ژوزف نیسه‌فور نیپس گرفته به یاد آورید، ولی شاید نام او را به عنوان یک مخترع فرانسوی که اولین عکس تاریخ را گرفته به یاد داشته باشید. نیپس ابتدا تکنیک «هلیوگرافی» را ابداع کرد که در آن از یک لوح حکاکی شده برای چاپ کردن یک تصویر استفاده می‌شد. این اتفاق به حدود سال ۱۸۲۵ میلادی برمی‌گردد. چندی بعد، نیپس از «اطاق تاریک» (Camera Obscura) برای ثبت قدیمی‌ترین عکس موجود در جهان استفاده کرد. نیپس نام عکس خود را که در بالا می‌بینید «منظره از پنجره در لوگرا» (View From the Window at Le Gras) گذاشته بود، ولی در برخی از منابع فارسی از آن با نام «اصطبل و کبوترخانه» یاد می‌شود. ما هم قبول داریم که این عکس قطعا بهترین عکس تاریخ نیست، ولی این حقیقت که نیپس یکی از پدران عکاسی محسوب می‌شود، باعث شده او جایی در فهرست ما داشته باشد.

telegram_ad2_1

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۳ دیدگاه
  1. Avatar محسن نخجوانی

    ممنون از مطالب خوبتون
    چقدر خوبه این مطالب رو انقدر بارز و آشکار پوشش میدین

  2. Avatar محمد

    به مقوله عکاسی خبری به وسیله ی دوربین موبایل بیشتر بپردازید

  3. Avatar محمد

    به رابرت فرانک و کارتیه بر سون هم بپردازید
    و

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه