تحریم‌ها برداشته شد؛ آیا اپل، گوگل و مایکروسافت به ایران می‌آیند؟

۲۰ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه
اپل در ایران

پس از ماه‌ها مذاکره بین ایران و گروه ۱+۵، گویا بالاخره موعد اجرای مفاد توافق هسته‌ای فرا رسیده. اما آیا با برچیده‌ شدن تحریم‌ها، امکان ورود شرکت‌های بزرگ تکنولوژی به بازار ایران فراهم شده؟ آیا در ماه‌ها‌ی آینده شاهد حضور رسمی اپل، گوگل، مایکروسافت یا جنرال ‌الکتریک در ایران خواهیم بود؟ اگر شما هم می‌خواهید از جدیدترین وضعیت حضور شرکت‌های خارجی در ایران مطلع شوید، در ادامه‌ی این مطلب با ما همراه باشید.

    ‌‌‌    ‌‌‌

با برداشته شدن تحریم‌های ایران، بزرگان دنیای تکنولوژی مثل اپل و مایکروسافت و غول‌های نفتی مانند رویال داچ شِل و شرکت‌های عظیم صنعتی چون جنرال الکتریک و بویینگ برای حضور در بازار ایران خود را آماده می‌کنند. برچیده شدن تحریم‌ها به ایران کمک می‌کند تا صادرات نفت خود را افزایش داده و سرمایه‌گذاری‌های خارجی بیشتری را جذب کند.

وزارت خزانه‌داری ایالات متحده‌ی آمریکا هم گفته که به محض اجرای توافق و برداشته شدن تحریم‌ها، به شعبه‌‌های بین‌المللی شرکت‌های آمریکایی اجازه می‌دهد تا فرصت‌های حضور در ایران را بررسی کنند. لازم به ذکر است که در سال ۲۰۱۲، کنگره‌ی آمریکا قانونی را مبنی بر ممنوعیت حضور شعبه‌های شرکت‌های آمریکایی در ایران وضع کرده بود.

اپل

اما شاید برای بسیاری از جوانان علاقه‌مند به حوزه‌ی تکنولوژی، حضور و فعالیت رسمی شرکت‌هایی مثل اپل، گوگل یا مایکروسافت در ایران از جذابیت بیشتری برخوردار باشد. چند هفته‌ی پیش وب‌سایت وال‌استریت ژورنال از برنامه‌ریزی‌ شرکت‌های اپل، جنرال الکتریک و HP برای حضور در ایران خبر داد. شعبه‌ی سوییسی شرکت HP برای فروش مستقیم محصولات خود در بازار ایران رایزنی‌هایی انجام داده است. گویا شرکت اپل هم به فکر راه‌انداختن فروشگاه‌های اختصاصی خود در ایران است.

اما صف طولانی شرکت‌های خارجی برای ورود به ایران، تنها به شرکت‌های فعال در زمینه‌ی تکنولوژی‌های مصرفی ختم نمی‌شود. شرکت‌های نفتی شل و توتال که اروپایی هستند، احتمالا مسیر ساده‌تری را برای حضور در ایران در پیش خواهند داشت.

جنرال الکتریک، در زمان تحریم و در چارچوب برخی معافیت‌های انسان‌دوستانه، برخی تجهیزات پزشکی را به بازار ایران وارد می‌کرد. از این رو این شرکت با توجه به تجربه‌ی فعلی‌اش می‌تواند خیلی زود کسب‌وکار خود را در بازار ایران رونق بدهد.

‌‌‌    ‌‌‌

با اجرایی شدن برجام و برچیده شدن تحریم‌ها، شرکت‌های تکنولوژی این فرصت را دارند تا دفاتر رسمی خود را در ایران باز کنند. دیدن فروشگاه‌های رسمی اپل استور یا مایکروسافت در خیابان‌های شهرهای ایران، به‌طور حتم برای طرفداران محصولات این شرکت‌ها هیجان‌انگیز است؛ اما این اتفاق لزوما به‌معنای بهبود بازار کار و رشد اقتصادی است؟ نظر شما در مورد حضور احتمالی این شرکت‌ها در ایران چیست؟ آیا این گشایش، در نهایت به رشد بازار کسب‌وکار در ایران می‌انجامد؟ نظراتتان را با ما به اشتراک بگذارید.

    ‌‌‌

منبع: Investors ،Wall Street Journal

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۷۴ دیدگاه
  1. Avatar علی

    گوگل با اینکارش ما ایرانیارو کوچیک کرده، نمیدونم چرا ما میپذیریم و باز هم به گوگل مراجعه می کنیم.
    نصف سرویسها غیر فعال واسه ما. آخه بی انصاف سرویس ناقصت به چه درد میخوره کلا گوگل فارسیو ببند مردم رو مسخره نکن هی بیان به خطای تحریم بخورن. این همه پول از ایرانیا میخوره واسه آگهی تخریم هم میکنه….

    اشکال از خودمونه
    اگر از گوگل استفاده نکنیم، پول ندیم حالیشون میشه مسخرشون که نیستیم!
    نمونش چین موتور جستجوی داخلی دارن و اصلا گوگل ادم حساب نمیکنن که بخواد تحریم کنه…

  2. Avatar مهرداد

    بنده هم یه برنامه نویسم که سالیان سال منتظرم یه راحی پیداشه بشه برنامه هامو تو گوگل پلی بفروشم
    ولی ظاهرا این قصه سر دراز دارد 😐
    بازار گوگل حدود ۱۰۰ برابر بازار ایران در نرمافزار موبایل میباشد
    بعلاوه مردم ما به دلیل سطح درآمد تمایلی به خرید نرمافزار ها ندارند
    یعنی اگر شما بتونید برنامه با کیفیتی در سطح جهانی منتشر کنید فروشتون حدودا بیش از ۱۰۰ برابر فروش در ایران خواهد بود
    و این یعنی ارزآوری به کشور
    چیزی که دقیقا مسئولین آمریکایی خوب آنرا میدانند و برای همین اجازه چنین چیزی رو به مردم ایران نداده و مانع پراکنی میکنند 😐

  3. Avatar وحید الوندی

    کاش اجازه بدن این مهندس های ایرانی و شرکت های برنامه نویسی با دنیا مراوده کننده و از خارج کشور کار بگیرند و بتونیم پول خدمات و نرم افزارهای تولید شده خود را از کشور های دنیا دریافت کنیم والا اپل و خرید و فروش که برای مملکت نمیشه کسب و کار ، ببین هند درآمد ناخاصل در محصولات نرم افزاری تولید شده چند برابر نفت ایرانه….

  4. Avatar میکائیل

    اگه میشد این قانون کپی رایت برای مردم ایران جا بیفته و بفهمیم که با خرید یه ویندوز ۳۰۰۰ تومنی سود نمیکنیم نصف مشکلای این مملکت حل بود.

    1. Avatar مهرداد

      البته من تا حدی به مردم حق میدم
      با این سطح درآمد و قیمت بالای دلار نمیشه فقط چند میلیون هزینه خرید نرم افزار ها کرد

  5. Avatar مکس راول

    دوستان بعد از برداشتن تحریم یعنی الان میشه از آمازون خرید کرد

  6. Avatar مهمان

    آخ بیان ایران با قیمت های نجومی کنن تو پاچه ی این مردم خارجی پرست!!
    چقدر خوش میگذره اون هم با افزایش قیمت دلار در سال بعد که به ۴۰۰۰ تومان میرسه!!
    هرکی خربزه میخوره پای لرزشم میشینه!

  7. Avatar محمد

    ما مردمی هستیم که با اینکه از طرف اپل تحریم بودیمو حتی محصولات اپل کیبورد فارسی نداشتن, همین که یه محصول اپل میومد برای خریدش حمله میکردیم. ینی توهین میدیدیم و همچنان به نفعش کار میکردیم.
    حالا اپل ابراز آمادگی کرده که بیاد. دلش برای ما سوخته؟ به اقتصاد ما میخواد کمک کنه؟ چند درصد ماهایی که اسمارت فون داریم اگه گوشی ساده تری داشتیم زندگی راحت تری نداشتیم؟
    از رفع تحریما خوشحالم. اگه قرار بود با درهای بسته پیشرفت کنیم نشون داده بودیم. بجاش دلالی یاد گرفتیم پولامون رفت تو جیب شرکتای عربی و چینی واسطه گر.
    به این فرصت نباید اینجوری نگاه کرد که اگه اونا بیان تو کشور چه اتفاقی میوفته, کاش موضوع بحث این بود چجوری ما میتونستیم خودمونو توی بازارای اونا نشون بدیم.
    فضا باز میشه حداقل شناخت بقیه مردم دنیا ازمون بهتر میشه از بسته بودن درمیایم ولی خداکنه نخوایم فقط به اتکا به درآمد نفتیمون که بیشتر میشه به فکر تن پروری و مصرف گرایی با دلخوشی به عرضه مستقیم از طرف شرکت تولید کننده باشیم

  8. Avatar ali

    آیا با برداشته شدن تحریم به دی جی کالا اسیب نمی رساند؟
    آیا مردم ایران به سوی امازون نمیروند؟
    دی جی کالا چه راه حلی برای این مشکل دارد؟
    آیا می تواند با بازار خارجی رقابت کند؟
    دی جی کالا چه فکری برای قیمت کالا ها دارد؟ قیمت ها کاهش می یابد یا افزایش؟
    قیمت مناسب چی قیمتی است؟
    آیا دی جی کالا محصولات ایرانی را فراموش خواهد کرد؟
    بعد از شکست تحریم چه کالا های وارد بازار می شود؟
    همه ای سوال ها جواب دارد:
    دی جی جان بفرمایید….!

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه