نقد و بررسی لپ‌تاپ ام‌اس‌آی «پرستیژ» PE60

۱ آبان ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۷ دقیقه

اگر با سیستم نام‌گذاری لپ‌تاپ‌های شرکت «ام‌اس‌آی» (MSI) آشنا باشید، می‌دانید که مدل‌هایی که با حرف P آغاز می‌شوند، از سری «پرستیژ» (Prestige) هستند؛ پرستیژ سری لپ‌تاپ‌های بالارده و مالتی‌مدیای این شرکت تایوانی است که برای رقابت با سری N شرکت ایسوس عرضه شده است. همان‌طور که از نام این سری مشخص است، مزیت رقابتی این لپ‌تاپ‌ها، ظاهر زیبا و شکیل و رنگ‌بندی جذاب‌شان است. با دیجی‌کالا، در نقد و بررسی ام‌اس‌آی پرستیز PE60 همراه شوید.

MSI PE60 6QE

چی؟ چرا؟ چه کسی؟ کجا؟ کی؟

  • PE60 چیست؟ لپ‌تاپی مالتی‌مدیا با ظاهری جذاب، قدرت زیاد، نمایشگر عالی و امکانات فراوان.
  • چرا باید PE60 بخریم؟ تنها تعداد محدودی لپ‌تاپ مالتی‌مدیا وجود دارند که تمام این امکانات را یک جا داشته و ظاهر خوبی هم داشته باشند.
  • چه کسی PE60 می‌خرد؟ کاربری که می‌خواهد همه کاری با لپ‌تاپ‌اش بکند.
  • PE60 کجا کاربرد دارد؟ PE60 یک لپ‌تاپ است؛ لپ‌تاپ‌ها همه جا کاربرد دارند.
  • PE60 چه زمانی کاربرد دارد؟ زمانی که لازم است یک کامپیوتر رومیزی همه فن حریف را همراه‌تان داشته باشید.

 

لپ‌تاپ با پرستیژ

ترکیب نقره‌ای و مشکی در PE60 واقعا زیباست.

همانند خود دستگاه، جعبه‌ی PE60 هم خاکستری، و داخل‌اش لپ‌تاپ توسط دو قطعه فوم، نگه داشته شده است. برخلاف لپ‌تاپ‌های مخصوص بازی MSI، به‌جز آداپتور، کابل برق و دفترچه‌ی راهنما، چیز دیگری همراه این لپ‌تاپ ارائه نمی‌شود. هنگامی‌که لپ‌تاپ را از جعبه‌اش در می‎آورید، بدنه‌ی نقره‌ای وآلومینیومی‌اش، توجه‌تان را جلب می‌کند. البته بدنه‌ی PE60 تماما از پلاستیک ساخته شده و تنها روکشی آلومینیومی در قاب پشت نمایشگر و فضای اطراف کیبورد قرار داده شده تا ظاهری شکیل و جذاب به آن بدهد. علاوه بر فاکتورهای ظاهری، اثرانگشت و چربی دست هم به‌سختی روی این روکش برس خورده می‌ماند و کاربر را از زحمت همراه داشتن دستمال و اسپری تمیزکننده، بی‌نیاز می‌کند. با اینکه اکثر قسمت‌های بدنه از پلاستیک ساخته شده، ولی استحکام بالایی دارد. البته قاب نمایشگر با کمی زحمت خم می‌شود ولی جایی برای نگرانی وجود ندارد.

MSI PE60

هر درگاهی که لازم داشته باشید، PE60 دارد.

دو لبه‌ی کناری PE60 توسط تعدادی زیادی درگاه پر شده که البته DVD-ROM، بیش‌ترین قسمت از این فضا را به خودش اختصاص داده است. حتی با وجود درایو نوری، PE60 درگاه‌های زیادی دارد و مشکلی در ارتباط با گجت‌های دیگر احساس نمی‌شود. لبه‌ی جلویی، میزبان چهار بلندگو است که کاربر را نشانه گرفته‌اند. در زیر دستگاه، پنج پایه‌ی لاستیکی تعبیه شده‌اند که علاوه بر جلوگیری از لیز خوردن لپ‌تاپ، به مکش هوا توسط سیستم خنک‌کننده هم کمک می‌کنند. هوای خنکِ مکش شده از زیر دستگاه، توسط دو فن از روی پردازنده‌های مرکزی و گرافیکی عبور می‌کند و از دو دریچه‌ای که بر روی لبه‌ی پشتی قرار دارند، خارج می‌شود.

نمی‌شنوم چه می‌گویی!

سیستم خنک‌کننده‌ی PE60 فریاد می‌زند!

پیش از سرعت دستگاه، نگاهی به یکی از ایرادهای اصلی PE60، یعنی سیستم خنک‌کننده‌اش می‌اندازیم. این سیستم حتی زمانی هم که هیچ بار محاسباتی‌ای روی دستگاه نیست، صدای قابل شنیدنی تولید می‌کند. صدایی که از چرخش هارددیسک و فن‌های کوچک سیستم خنک‌کننده تولید می‌شود. در بالای کیبورد، کلیدی وجود دارد که می‌تواند عملکرد سیستم خنک‌کننده را تغییر دهد. اگر این کلید را روی حالت حداکثر کارایی قرار دهید، صدای این سیستم زیاد و آزاردهنده می‌شود و مجبورتان می‌کند که از هدفون استفاده کنید. خبر خوب اینکه، این حجم صدا بی‌دلیل نیست و با حداکثر سرعت فن‌ها، دمای پردازنده و کارت گرافیک، از ۹۰ درجه عبور نمی‌کند.

MSI PE60

PE60 واقعا سریع است.

تمامی مدل‌های PE60 از نسل ششم پردازنده‌های Core i7 در کنار حافظه‌های DDR4 استفاده می‌کند. با اینکه این لپ‌تاپ‌ها جزو سری‌های مالتی‌مدیا محسوب می‌شوند، ولی همه‌شان از کارت گرافیک قدرتمند GTX 960M استفاده می‌کنند. فارغ از اینکه مدل دو یا چهار گیگابایتی این کارت را داشته باشد، تمام مدل‌های PE60 می‌توانند هر بازی‌ای را اجرا کنند. حتی بازی‌های جدیدی مثل DOOM یا The Witcher III هم می‌توانند به‌راحتی با تنظیمات میانی (Medium) اجرا شوند. از بازی که بگذریم، هرگونه محاسبات سنگینی از برنامه‌نویسی گرفته تا ویرایش ویدیو، به‌راحتی با پرستیژ امکان‌پذیرند. البته در نظر داشته باشید که اگر از باتری استفاده کنید، عملکرد دستگاه تقریبا نصف می‌شود، بنابراین هنگام انجام محاسبات سنگین، باید لپ‌تاپ‌تان را به منبع برق متصل کنید.

MSI PE60

اصلا روی باتری PE60 حساب نکنید.

از باتری سخن گفتیم؛ ام‌اس‌آی بنا به دلایلی نامشخص، یک باتری کوچک با ظرفیتی نزدیک به ۴۰ وات‌ساعت را برای PE60 انتخاب کرده است. احتمالا وجود DVD-ROM باعث شده تا ام‌اس‌آی مجبور شود تا برای جبران فضای اشغال شده توسط درایو نوری، باتری کوچک‌تری را برگزیند. به هر صورت، با وجود چنین سخت‌افزاری، انتظار زیادی از شارژدهی PE60 نداشته باشید. اگر قرار باشد با لپ‌تاپ‌تان فیلم ببینید (که احتمالا یکی از استفاده‌های اصلی کاربران پرستیژ است)، با یک بار شارژ، می‌توانید نهایتا دو ساعت به تماشای فیلم بپردازید. این عدد هنگام گشت‌وگذار در اینترنت، به چهار ساعت افزایش می‌یابد که باز هم مقدار کمی است.

تمام و کمال

به سختی می‌توانید نمایشگری بهتر از نمایشگر PE60 پیدا کنید.

تمامی مدل‌های PE60، از نمایشگرهای ۱۵ اینچی با فناوری IPS و دقت Full HD استفاده می‌کنند. ام‌اس‌آی ادعا کرده که برای کالیبره کردن رنگ‌های نمایشگر این لپ‌تاپ، با شرکتی به نام Portrait Displays همکاری داشته که حاصل این همکاری، فناوری True Color بوده است. این فناوری به کاربر اطمینان می‌دهد که نمایشگرهای PE60 بتوانند نزدیک به ۱۰۰ درصد طیف رنگ sRGB را پوشش دهند. این موضوع چندان با واقعیت فاصله ندارد؛ رنگ‌های نشان داده شده، کاملا زنده و طبیعی هستند و این موضوع PE60 را به لپ‌تاپ مناسبی برای طراحان و گرافیست‌ها تبدیل می‌کند. به‌علاوه، کلیدی در بالای کیبورد قرار دارد که به کمک‌اش می‌توان از میان حالت‌های مختلف از پیش تعیین‌شده برای رنگ‌های نمایشگر (بازی، فیلم، …) انتخاب کرد.

MSI PE60

همان‌طور که پیش‌تر گفتیم، پرستیژ دارای چهار بلندگو است که هر چهارتای‌شان روی لبه‌ی جلویی دستگاه هستند. این بلندگوها، صدای بلند و رسایی دارند و حتی میزان صدای بیس هم مناسب است. به‌علاوه، هنگامی‌که صدا را روی حداکثرش قرار بدهید، اعوجاج و به هم ریختگی صدا شنیده نمی‌شود.

مکمل زیبایی

نوشتن، کدنویسی، بازی، … کیبورد PE60 برای هر کاری مناسب است.

با اینکه صحبتی از همکاری بین MSI و SteelSeries در لپ‌تاپ‌های پرستیژ نشده، ولی کیبورد PE60، شباهت زیادی به کیبورد لپ‌تاپ‌های مخصوص بازی این شرکت دارد. کلیدهای این کیبورد، به‌صورت جزیره‌ای چیده شده‌اند و فاصله‌ی بین‌شان هم زیاد است. این کیبورد نور پس‌زمینه‌ی سفیدی دارد که در سه درجه قابل تنظیم است. ترکیب کلیدهای مشکی با نور سفید در کنار بدنه‌ی نقره‌ای، بسیار زیباست و شما را یاد لپ‌تاپ‌های شرکت اپل می‌اندازد. با اینکه بازار هدف این لپ‌تاپ، گیمرها نیستند ولی چیدمان برخی کلیدها همانند لپ‌تاپ‌های سری G، برای راحتی بیشتر هنگام بازی، تغییر کرده است. برای مثال، کلید «ویندوز» از سمت چپ کیبورد حذف و ابعاد کلیدهای «شیفت» و «کنترل» هم بزرگ‌تر شده است.

MSI PE60

پرستیژ از یک تاچ‌پد سنتی با کلیدهای جداگانه استفاده می‌کند که در سمت چپ استراحتگاه دست قرار دارد. کارایی و عملکرد این تاچ‌پد قطعا به‌خوبی تاچ‌پدهای مک‌بوک‌ها نیست ولی اگر دوست ندارید که همیشه یک ماوس همراه‌تان داشته باشید، کمبودی با تاچ‌پد PE60 پیدا نخواهید کرد. سطح تاچ‌پد روان است و انگشتان دست را با دقت بالا و به‌سرعت شناسایی می‌کند. البته کلیدهای تاچ‌پد صدای زیادی دارند و اگر قرار است زیاد کلیک کنید، می‌تواند به موضوع آزاردهنده‌ای تبدیل شود.

کامل، با پرستیژ و دوست‌داشتنی

ام‌اس‌آی پرستیژ PE60 یک لپ‌تاپ مالتی مدیای عالی و یک رقیب جدی برای ایسوس سری N است. این دستگاه بدنه‌ای زیبا و خوش‌ساخت دارد، به نمایشگر و بلندگوهای بسیار خوبی مجهز شده و بسیار سریع است. اما در سمت دیگر، شارژدهی باتری کوچک این لپ‌تاپ ضعیف است و سیستم خنک‌کننده‌اش، صدای زیاد و آزاردهنده‌ای تولید می‌کند.

MSI PE60

مهم نیست چه نیازی داشته باشید، پرستیژ همه را پوشش می‌دهد.

با چشم‌پوشی از این دو مورد، پرستیژ PE60 لپ‌تاپی دوست‌داشتنی و کامل است و تقریبا نیاز هر نوع کاربری را برآورده می‌کند. به‌علاوه، با وجود امکانات و قدرت زیادش، قیمت مناسبی دارد. پس اگر به دنبال یک لپ‌تاپ مالتی‌مدیای کامل هستید و ایسوس N552 را نمی‌پسندید، MSI PE60 بهترین انتخاب شما خواهد بود.

Pros

  • بدنه‌ی زیبا و خوش‌ساخت با روکش آلومینیومی برس‌خورده
  • عملکرد سریع؛ مناسب انجام محاسبات سنگین
  • کیبورد جزیره‌ای بسیار خوب با نور پس‌زمینه و چینش مخصوص بازی
  • درگاه‌ها و اتصالات کامل
  • قیمت مناسب و ارزش خرید بالا

Cons

  • سیستم خنک‌کننده‌ی پرسروصدا
  • باتری ضعیف

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۳ دیدگاه
  1. Avatar mohammad

    باتریش چطوری در میاد ؟

  2. Avatar محمدرضا

    با سلام و خسته نباشین. اگه امکان داره نقد و بررسی msi pe60 7rd سری ۷ را هم اضافه کنید.

  3. Avatar مهدی

    با سلام .
    ممنون از نقد و برسی کامل شما
    دو سوال داشتم .
    ۱.صدای فن دستگاه تو حالت کار عادی با دستگاه تا چه حد است یعنی واقعا آزار دهنده است ؟

    ۲. بین این لپ تاپ و لپ تاپ Asus N551vw شما کدام لپ تاپ را پیشنهاد میکنید ؟

    ممنون میشم پاسخ دهید .

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه