معرفی و بررسی اپلیکیشن مترجم گوگل

۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه
گوگل ترنسلیت

احتمالا شما هم از ترجمه‌های کامپیوتری دل خوشی ندارید. هر زبانی دارای پیچیدگی‌­های خاص و تفاوت­‌های ظریف است که حتی کامپیوترهای قدرتمند نیز نمی‌­توانند آن­‌ها را تشخیص دهند. با این وجود، ترجمه‌های آنلاین مبتنی بر اپلیکیشین‌­ها، هر روز بهتر می­‌شوند. احتمالا نام مترجم گوگل (Google Translate) را شنیده­‌اید. «گوگل ترنسلیت» یک ابزار قدرتمند ترجمه است که از بیش از ۹۰ زبان پشتیبانی می­‌کند. در ادامه با بررسی این اپلیکیشن با ما همراه باشید.

    ‌‌    ‌

اپلیکیشن این سرویس رایگان، برای سیستم عامل اندروید و iOS در دسترس است. قابلیت­‌هایی مانند پشتیبانی از ترجمه‌ی آفلاین، تشخیص دست‌خط، صدا و ترجمه‌ی آن­‌ها و همچنین ترجمه‌ی تصاویر، مترجم گوگل را به یک ابزار مناسب برای ترجمه تبدیل کرده است. این برنامه دارای رابط کاربری ساده و طراحی­‌های خاص گوگل موسوم به «متریال دیزاین» است.

بعد از نصب و اجرای این اپلیکیشن، باید به مترجم گوگل بگویید که می­‌خواهید چه زبانی را ترجمه کنید. برای مثال می­‌خواهید انگلیسی را به فرانسوی یا انگلیسی را به فارسی ترجمه کنید. این اپلیکیشن از ۹۰ زبان شامل اسپانیایی، فرانسوی، روسی، کره­‌ای، ژاپنی، عربی، هندی و فارسی پشتیبانی می­‌کند. در نتیجه احتمالا آن‌چه که نیاز دارید را در آن خواهید یافت.

بعد از تایپ کلمه یا جمله‌ی مورد نظر، این اپ به شما ترجمه‌ی آن را ارایه خواهد کرد. با ضربه بر روی آیکون بلندگو، می­‌توانید ترجمه را بشنوید. همچنین می­‌توانید ترجمه را کپی کرده یا به اشتراک بگذارید. همچنین از طریق منو و گزینه‌ی SMS translation می­‌توانید پیامک خاصی را انتخاب و ترجمه کنید.

گوگل-ترنسلیت-۱

امکان استفاده از مترجم گوگل به‌صورت آفلاین هم وجود دارد. برای این کار باید زبان­‌های مورد نظر خود را یک بار دانلود کنید. هنگامی‌که منوی انتخاب زبان را باز کنید، در جلوی هر زبان یک فلش دانلود قرار دارد، با ضربه بر روی آن می­‌توانید آن زبان را دانلود کنید. برای مثال اگر تنها از ترجمه‌ی انگلیسی به فارسی یا بالعکس استفاده می­‌کنید باید بسته‌ی دو زبان انگلیسی و فارسی را دانلود کنید. البته به‌یاد داشته باشید که حجم این فایل‌ها زیاد است. حجم بسته‌ی زبان فارسی حدود ۲۰۰ مگابایت است؛ پس بهتر است زمانی که به اینترنت Wi-Fi متصل هستید این دانلود را انجام دهید.

همچنین می­‌توانید از دوربین گوشی خود برای ورودی اطلاعات استفاده کنید. برای استفاده از این قابلیت، آیکون دوربین در محیط برنامه را انتخاب و روی جمله­‌ای که می­‌خواهید ترجمه شود، تنظیم کنید. البته متاسفانه این قابلیت از زبان فارسی پشتیبانی نمی­‌کند ولی جملات انگلیسی را بسیار قابل قبول تشخیص و ترجمه می­‌کند.

گوگل-ترنسلیت-۲

همچنین گوگل با تکنولوژی World Lens قابلیت جالبی را در اختیار کاربران قرار می­‌‌دهد. برای مثال اگر به کشوری سفر کرده­‌اید و می‌­خواهید تابلو­های خیابان را به انگلیسی ترجمه کنید، کافی است در این اپلیکیشن بعد از انتخاب دوربین، آن را بر روی تابلو بگیرید تا ترجمه‌ی آن به‌طور هم‌زمان به شما نمایش داده می­‌شود.

گوگل-ترنسلیت-۳

اگر گوشی شما دارای قلم است، دیگر نیازی نیست برای ترجمه تایپ کنید، بلکه این اپلیکیشن می‌­تواند دست­‌خط شما را هم تشخیص بدهد. این قابلیت از فارسی نیز پشتیبانی می­‌کند.

علاوه بر قابلیت­‌های گفته‌شده، مترجم گوگل می‌­تواند، گفتار را هم ترجمه کند. در کنار آیکون دوربین، یک آیکون میکروفون وجود دارد که با انتخاب آن می‌­توانید کلمه‌ی مورد نظر خود را بگویید و ترجمه‌ی آن را به هر زبانی که می‌­خواهید، هم به‌صورت نوشتاری و هم صوتی دریافت کنید.

گوگل-ترنسلیت-۴

به‌طور کلی با وجود نقص­‌هایی که این مترجم دارد بازهم رقابت با آن برای سازندگان اپلیکیشن­‌های دیگر بسیار سخت است. زیرا قابلیت‌­های متعدد آن باعث شده که مترجم گوگل یکی از بهترین‌­ها در این زمینه باشد.

Pros

  • محیط کاربری ساده
  • پشتیبانی از ۹۰ زبان
  • ترجمه‌ی آنلاین و آفلاین
  • پشتیبانی از ورود اطلاعات به‌صورت دست‌خط (همچنین دست‌خط فارسی)، صوت و تصویر
  • ذخیره‌ی ترجمه‌های انجام‌شده و دسترسی به آن‌ها از دستگاه‌های مختلف

Cons

  • عدم پشتیبانی از زبان فارسی در ورودی دوربین
  • خطا در تشخیص صدا و دست‌خط

‌‌    ‌‌

دانلود اندروید

دانلود iOS

   ‌‌‌  ‌‌

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۳ دیدگاه
  1. Avatar حامد

    عالیه

  2. Avatar احد

    سلام.
    برنامه Bing Translator تو windows phone همه این امکانات رو داره و خیلی هم بهتر کار میکنه. میتونید امتحان کنید تا متحیر بشید. ضمن اینکه زبان فارسی رو هم میتونید به رایگان از store مایکروسافت براش دانلود کنید تا بطور آفلاین هم بتونید ازش استفاده کنید.

    1. Avatar سجاد

      متاسفانه برای من میزنه برای کشور شما در دسترس نیست!
      در ضمن یه سوال دیگه داشتم: چرا اپ هایی که از گوگل پلی دانلود میکنم روی ساعت گیر اس ۲ کار نمیکنه حتی تم های صفحه ساعتم فقط دانلود میشه و روی ساعت اضافه نمیشه!

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه