برندگان جایزه‌ی نوبل پزشکی سال ۲۰۱۵ معرفی شدند

۶ بهمن ۱۳۹۵ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه

جایزه‌ی نوبل پزشکی سال ۲۰۱۵، به طور مشترک به سه پژوهشگر اختصاص یافت. «ویلیام سی کمپبل» (William C Campbell) و «ساتوشی امورا» (Satoshi Omura) به دلیل کار بر روی درمان عفونت‌های ناشی از کرم حلقوی و «یویو تو» (Youyou Tu) به دلیل فعالیت‌هایش در یافتن روشی جدید برای درمان مالاریا به طور مشترک این جایزه را کسب کردند.

طبق اعلام رسمی بنیاد نوبل، «ویلیام سی کمپبل» ایرلندی و «ساتوشی امورا» ژاپنی، به دلیل ساختن دارویی جدید به نام «Avermectin» که در درمان عفونت‌های انگلی ناشی از کرم حلقوی به کار می‌رود، جایزه‌ی نوبل پزشکی امسال را به خود اختصاص دادند. همچنین، «یویو تو» از چین، دارویی به نام «Artemisinin» را ساخته که تا حد زیادی از مرگ و میر بیماران مبتلا به مالاریا جلوگیری می‌کند.

برندگان جایزه‌ی نوبل پزشکی امسال

برندگان جایزه‌ی نوبل پزشکی امسال

آن‌طور که در ادامه‌ی بیانیه آمده: «این دو کشف مهم، باعث می‌شوند که بتوانیم با استفاده از ابزارهای جدید و قدرتمند، با این دو بیماری که سالیانه میلیون‌ها انسان را درگیر می‌کنند، مبارزه کنیم.» خانم «یویو تو» که نیمی از جایزه‌ی نوبل پزشکی را برده، ۸۴ سال سن دارد. دارویی که او ساخته، ریشه در درمان‌های گیاهی سنتی چینی دارد. بیماری مالاریا از نوعی پشه در مناطق حاره‌ای به انسان منتقل می‌شود و سالیانه جان ۴۵۰ هزار نفر را می‌گیرد. کشف کمپبل و امورا نیز باعث جلوگیری از مبتلا شدن انسان‌های زیادی به بیماری‌های «کوری رودخانه» و «الفانتیاسیس» می‌شود. الفانتیاسیس نوعی بیماری است که باعث می‌شود اندام‌های انسان به شدت ورم کنند و بزرگ شوند.

دستاوردهای این افراد، کمک زیادی به برطرف کردن بیماری‌های انگلی ذکر شده می‌کند

دستاوردهای این افراد، کمک زیادی به برطرف کردن بیماری‌های انگلی ذکر شده می‌کند

این اکتشافات بدین دلیل اهمیت دارد که هرچند طی دهه‌های گذشته تلاش‌های زیادی برای یافتن داروهایی جهت درمان این بیماری‌ها صورت گرفته بود، ولی هیچ‌کدام به اندازه‌ی دستاوردهای برندگان جایزه‌ی نوبل امسال موثر نبودند.

تعداد برندگان زن جایزه‌ی نوبل پیوسته رو به افزایش بوده است

تعداد برندگان زن جایزه‌ی نوبل پیوسته رو به افزایش بوده است

قرار است که فردا سه‌شنبه، برنده‌ی نوبل فیزیک، چهارشنبه برنده‌ی نوبل شیمی و پنجشنبه برنده‌ی نوبل ادبیات معرفی شود. این صد و شش‌امین جایزه‌ی نوبل پزشکی از سال ۱۹۰۱ بود. این جایزه‌ در سال‌های ۱۹۱۵، ۱۹۱۶، ۱۹۱۷، ۱۹۱۸، ۱۹۲۱، ۱۹۲۵، ۱۹۴۰، ۱۹۴۱ و ۱۹۴۲ اهدا نشد.

منبع: NyTimes, DW

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

یک دیدگاه
  1. kaaziwa

    مرسی از پوشش این خبر
    این انسانها باارزش ترین انسانهای روی زمینن
    حیف که از دست برن

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه