بزرگان تولید محتوای فارسی در کانتنت فکتوری دیجی‌کالا چه دیدند؟

۳ اسفند ۱۴۰۰ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه

یکشنبه ۳۰ مهر ۹۶، دیجی‌کالا میزبان جمعی از مدیران و سردبیران رسانه‌های فعال در حوزه‌ی فناوری و کسب‌و‌کارهای نوین بود. میهمانان رسانه‌ای دیجی‌کالا هم‌زمان با بازدید از بزرگ‌ترین مرکز پردازش سفارشات خاورمیانه واقع در شهرک دانش، با مدیران عامل و مدیران ارشد دیجی‌کالا دیدار و سوالات خود را در مورد کسب‌و‌کار این شرکت مطرح کردند. در این بازدید، میهمانان رسانه‌ای دیجی‌کالا از قسمتی از «واحد محتوا» دیجی‌کالا که در مرکز دانش واقع شده، دیدار کردند.

 

واحدی برای خرید آگاهانه

واحد محتوا یکی از بزرگترین و مهم‌ترین واحدهای دیجی‌کالا است. فروشگاه اینترنتی دیجی‌کالا به کمک ارائه‌ی محتوای غنی درباره‌ی کالاها، همواره تجربه‌ی خرید آگاهانه را برای مشتریان خود رقم زده است. در این واحد، برای تک‌تک کالاهایی که در دیجی‌کالا فروخته می‌شوند، محتوای غنی شامل جدول مشخصات فنی، شرح، نقد و بررسی و آلبوم تصاویر دقیق تولید می‌شود.

جالب است بدانید که دیجی‌کالا در سال ۱۳۸۵ کار خود را فقط با ارائه‌ی جدول مشخصات فنی، تصاویر دقیق و نقد و بررسی‌های تخصصی درباره‌ی لوازم الکترونیکی مصرفی شروع کرد و بعد از گذشت چند ماه از راه‌اندازی، فروش کالا را هم آغاز کرد. اکنون پس از گذشت ۱۱ سال، محتوای دیجی‌کالا همچنان نقطه‌ی قوت آن محسوب می‌شود و از دلایل اصلی قرارگیری سایت دیجی‌کالا در رتبه‌ی سوم پربازدیدترین سایت‌ها در ایران (طبق آمار الکسا) است.

 

کارخانه‌ی محتوا

میهمانان رسانه‌ای دیجی‌کالا از قسمتی از واحد محتوا دیدار کردند که در مرکز پردازش سفارشات دانش قرار گرفته است. این قسمت از واحد محتوا که در آن درج کالا، درج مشخصات فنی، نگارش شرح، نگارش نقد‌و‌بررسی و عکاسی انجام می‌شود، با نام «کارخانه‌ی محتوا» یا Content Factory شناخته می‌شود.

نیما رسول‌زاده مدیر ارشد واحد محتوا، به معرفی قسمت‌های مختلف واحد محتوا به میهمانان و پاسخ به سوالات آن‌ها پرداخت. رسول‌زاده در ابتدا، با تبیین اهمیت واحد تحت مدیریت خود گفت: «محتوا جزئی از DNA دیجی‌کالاست. از ابتدای راه اندازی دیجی‌کالا بیشتر از اینکه به آمازون شباهت داشته باشد، مدل هیبریدی منحصر به فردی را برای فعالیت خود برگزید که ترکیب آمازون و CNet بود. محتوای غنی در کنار فروش. این فرمولی است که همچنان در حوزه‌های جدید فعالیت دیجی‌کالا هم با هدف توانمندسازی مشتریان به طور جدی پیگیری می‌شود.»

اولین قسمتی که مدیر واحد محتوا به میهمانان معرفی کرد، استودیو عکاسی کالا، لباس و مدلینگ بود. رسول‌زاده با تاکید بر اهمیت تصاویر در فروش اینترنتی گفت: «در Content Factory که وظیفه توسعه کاتالوگ آنلاین را به عهده دارد، به ‌طور متوسط روزانه ۱۰۰۰ کالا درج و ۷۰۰ کالا عکاسی می‌شود. ما طی مدت کوتاهی متوجه شدیم یکی از مهم‌ترین بخش‌ها برای مشتریان، آلبوم تصاویر است. این تیم با هشت استودیوی مجهز، تمام تلاشش را برای ساخت یک آلبوم عکس کامل انجام می‌دهد تا مخاطبان را به بهترین شکل راهنمایی کند.»

از درج کالا تا رسانه‌ی تکنولوژی

بعد از این مرحله، میهمانان از قسمت توسعه کاتالوگ و درج کالای دیجی‌کالا دیدن کردند. رسول‌زاده در توضیح این قسمت اشاره کرد: «تیم توسعه کاتالوگ آنلاین به درج کالا، تکمیل جدول مشخصات، نوشتن شرح و نقد و بررسی می‌پردازد. تولید محتوا در هر گروه کالایی متناسب با مخاطب آن نوشته می‌شود. برای مثال شرح کالا در گروه مادر و کودک با شرح یا نقد و بررسی کالای دیجیتال متفاوت است. جالب است بدانید درج کالا با توضیحات کامل، شرح و نقد کاری است که پیش از این در هیچ فروشگاه اینترنتی در ایران انجام نشده بود. از ابتدای سال ۹۶ تاکنون ۱۰۰ هزار کالا در سایت دیجی‌کالا درج شده است. تمام این اقدامات در جهت کمک به مشتری در تجربه‌ی خریدی آگاهانه است.»

نیما رسول‌زاده در ادامه با اشاره به داشبورد کنترل وضعیت بخش توسعه کاتالوگ توضیح داد: «وضعیت درج و عکاسی کالاها نسبت به هدف مشخص شده در هر گروه کالایی قابل مشاهده است.اهمیت این داشبورد برای ما کنترل فرآیند کیفی تولید محتوا از لحاظ کمی است. زمان تولید محتوا، کیفیت آن و هزینه‌ی آن مواردی است که در یک پروسه با این تعداد اهمیت بالایی دارد. به همین خاطر هم ما نام واحد محتوای دیجی‌کالا را «کارخانه محتوا» گذاشته ایم»

آخرین قسمتی که در واحد محتوا توسط مدیر ارشد این واحد معرفی شد، دیجی‌کالا مگ بود. رسانه‌ی آنلاین دیجی‌کالا که روزانه اخبار و مقالات دنیای تکنولوژی را در کنار مقالات علمی و سرگرمی منتشر می‌کند. دیجی‌کالا مگ در تابستان ۱۳۹۴ راه‌اندازی شد و به سرعت توانست به یکی از بهترین مراجع کسب اطلاعات به زبان فارسی در زمینه‌ی فناوری‌های مربوط به کالاهای الکترونیک مصرفی تبدیل شود. تاکنون ۱۷ هزار مطلب در دیجی‌کالا مگ منتشر شده است. دیجی‌کالا مگ به طور متوسط در ماه ۴.۵ میلیون بازدیدکننده دارد.

در پایان نیما رسول‌زاده با تأکید بر اینکه دیجی‌کالا همیشه در تلاش برای پیشرفت است، گفت: «بهبود در دیجی‌کالا مثل تعمیر یک جت در حال حرکت است. تغییر و بهبود سرویس‌ها اینجا بدون توقف در ارائه‌ی خدمات به مشتریان اتفاق می‌افتد.»

دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه