بزرگ‌ترین منظومه‌ی ستاره‌ای کشف شد

۲۰ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه

اخترشناسان توانسته‌اند بزرگ‌ترین منظومه‌ی ستاره‌ای که تا به حال کشف شده است را پیدا کنند. این منظومه‌ی ستاره‌ای، سیاره‌ای بزرگ دارد که هر دور گردش آن به دور ستاره‌ی مادر، نزدیک به یک میلیون سال طول می‌کشد.

منظومه‌ی کشف شده، سه برابر از بزرگ‌ترین منظومه‌ی شناخته شده‌ی قبلی بزرگ‌تر است.

بر اساس این تحقیقات جدید که در نشریه‌ی Royal Astronomical Society منتشر شده است، سیاره‌ی پیدا شده، یک سیاره‌ی گازی بزرگ است که یک تریلیون کیلومتر از ستاره‌اش فاصله دارد؛ طوری که مدار آن پیرامون ستاره مادر، ۱۴۰ برابر عریض‌تر از مدار پلوتو به دور خورشید ما است.

سیاره‌ی کشف شده، ۲MASS J2126-8140 نام دارد و ۱۲ تا ۱۵ برابر بزرگ‌تر بزرگتر از مشتری است. دکتر «سایمون مورفی» از دانشگاهی ملی استرالیا، از کسانی است که تحقیقات جدید را انجام داده. او درباره‌ی کشف‌شان می‌گوید: “زمانی که سیاره‌ای را این قدر دورتر از ستاره‌ی مادرش پیدا کردیم، بسیار غافلگیر شدیم. به هیچ وجه امکان ندارد که این منظومه مثل منظومه‌ی شمسی ما و از یک دیسک بزرگ غبار و گاز تشکیل شده باشد.”

منظومه‌ی کشف شده، سه برابر از بزرگ‌ترین منظومه‌ی شناخته شده‌ی قبلی بزرگ‌تر است. دکتر مورفی می‌گوید که احتمالا این منظومه ۱۰ تا ۴۵ میلیون سال پیش تشکیل شده است.

تصویر بالا، طرحی مفهومی از سیاره‌ی کشف شده است.

منبع: ScienceMag

دیدگاه شما

۲ دیدگاه
  1. Avatar حمیدرضا

    سلام خیلی ممنون
    ان شاءالله سربلند باشید
    واقعا به قدرت آفرینش خدای عزیز و مهربان ,بیشتر پی میبریم

  2. Avatar اشکان جعفرزاده

    دوست عزیز منظومه ستاره‌ای لفظ درست تریه…ما یه دونه خورشید داریم و یه دونه منظومه خورشیدی…اون ستاره‌اس که ازش زیاد داریم و منظومه های ستاره ای اند که کشف میشن نه منظومه های خورشیدی!

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه