بهترین و بدترین ویژگی‌های Pixel 2 و Pixel 2 XL

۲۴ مهر ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۶ دقیقه
بهترین و بدترین ویژگی‌های پیکسل 2 و پیکسل 2 ایکس ال

بالاخره بعد از مدت‌ها انتظار، چشممان به جمال جدیدترین گوشی‌های گوگل یعنی پیکسل ۲ و پیکسل ۲ ایکس‌ال روشن شد. هردوی این گوشی‌ها ظاهر شیک و جذابی دارند و به گفته‌ی گوگل، دوربین آن‌ها از بهترین‌ها محسوب می‌شود. البته یکی از نقاط قوت سری اول گوشی‌های پیکسل هم دوربین آن بود که در این زمینه می‌توان به نظر خریداران این گوشی‌ها استناد کرد که اکثرا از دوربین تعبیه‌شده در این گجت‌ها رضایت داشتند. قیمت این گوشی‌ها از ۶۴۹ دلار آغاز می‌شود و گران‌ترین مدل آن یعنی مدل ۱۲۸ گیگابایتی پیکسل ۲ ایکس‌ال با قیمت ۹۴۹ دلار به فروش می‌رسد. در ادامه ۳ مورد از بهترین و بدترین ویژگی‌های پیکسل ۲ و پیکسل ۲ ایکس‌ال را توضیح می‌دهیم.

دوربین عالی یکسان در پیکسل ۲ و پیکسل ۲ ایکس‌ال

ادعای گوگل در مورد کیفیت دوربین پیکسل ۲ کاملا حقیقت دارد. کیفیت این دوربین از دوربین پیکسل‌های سال گذشته هم بسیار بهتر شده است. یکی از متخصصین در مورد این گوشی‌ها نوشته: «گوشی‌های پیکسل ۲ و پیکسل ۲ ایکس‌ال از دوربین خیلی خوبی بهره می‌برند و دوربین این گوشی‌ها رقیبی قدر برای دوربین دوگانه‌ی آیفون ۸ پلاس (و احتمالا آیفون ۱۰) به‌حساب می‌آید».

بهترین و بدترین ویژگی‌های پیکسل 2 و پیکسل 2 ایکس ال

خبر خوب این است که گوگل همانند سال گذشته، در مدل‌های جدید پیکسل هم از دوربین مشابهی استفاده کرده است. گوگل تصمیم گرفته که تفاوت دو گوشی پیکسل ۲ و پیکسل ۲ ایکس‌ال را به اندازه‌ی نمایشگر و ظرفیت باتری محدود کند. با وجود این که این گوشی‌ها از دوربین دوگانه بهره نمی‌برند، اما گوگل موفق شده با استفاده از یک‌سری ترفندهای نرم‌افزاری، حالت‌هایی مانند بوکه (مات کردن پس‌زمینه) را به دوربین پشتی و جلویی پیکسل ۲ اضافه کند؛ حالتی که معمولا در گوشی‌های مجهز به دوربین دوگانه، مانند آیفون ۸ پلاس و آیفون ۱۰ مشاهده می‌شود. نکته‌ی مهم این است که گوگل توانسته این حالت را بدون استفاده از قطعه‌ای جداگانه امکان‌پذیر کند.

گوگل لنز، استیکرهای واقعیت افزوده و فراخوانی دستیار هوشمند با فشار به بدنه

شهرت گوشی‌های ساخت گوگل عمدتا مربوط به ویژگی‌های نرم‌افزاری آن‌ها است. غیر از اندروید خالصی که همراه با گوشی پیکسل ارائه می‌شود، گوگل این بار ویژگی‌هایی همچون هوش مصنوعی قدرتمند و قابلیت‌های واقعیت افزوده را در این گوشی‌ها قرار داده تا بتوانند با آیفون و پلتفرم ARKit و با گوشی‌های سامسونگ و هوش مصنوعی بیکسبی رقابت کند.

در پیکسل‌های جدید، قابلیتی به نام گوگل لنز تعبیه شده که ابزاری برای شناسایی اشیاء است. پیکسل ۲ اولین گوشی هوشمندی است که به‌طور کامل از این پلتفرم پشتیبانی می‌کند و به گفته‌ی گوگل، فعلا از این ابزار می‌توان برای شناسایی موارد مختلفی همچون کتاب‌ها، پوستر فیلم‌های سینمایی، کارت ویزیت‌ها و مکان‌های دیدنی استفاده کرد. همچنین گوگل فریم‌ورک واقعیت افزوده‌اش را با عنوان ARCore در گوشی‌های جدید خود تعبیه کرده که عملکرد آن مشابه ARKit اپل است. در پیکسل‌های جدید، با استفاده از این ویژگی می‌توان از استیکرهای واقعیت افزوده بهره برد و این استیکرها را به عکس‌ها و فیلم‌ها اضافه کرد.

بهترین و بدترین ویژگی‌های پیکسل 2 و پیکسل 2 ایکس ال

شاید عجیب‌ترین اما نویدبخش‌ترین ویژگی جدید این گوشی‌ها، قابلیت فعال کردن دستیار هوشمند از طریق فشردن گوشی است. فقط کافی است که لبه‌های گوشی را به‌آرامی فشار دهید تا دستیار صوتی هوشمند گوگل فعال شود. با این که فشردن دستگاه الکترونیکی به نظر عجیب می‌رسد، اما بعد از مدتی عادی می‌شود و می‌توان آن را روشی جذاب برای فعال‌سازی دستیار هوشمند دانست. در ضمن فشردن پیکسل ۲ ایکس‌ال به دلیل اندازه‌ی بزرگ‌تری که دارد راحت‌تر است.

نمایشگر و میکروفون همیشه روشن

چند سال پیش و در دوران عرضه‌ی گوشی Moto X، نمایشگر همیشه روشن ویژگی مهم و جالبی محسوب می‌شد، اما به دلیل نگرانی‌هایی در رابطه با مصرف باتری، از میزان اهمیت آن کاسته شد؛ اما حالا به لطف پیشرفت‌های حاصل‌شده درزمینه‌ی هوش مصنوعی، گوگل تصمیم گرفته که در گوشی‌هایش از فناوری نمایشگر همیشه روشن استفاده کند.

پیکسل ۲ علاوه بر این که با نمایشگر همیشه روشن نوتیفیکیشن‌ها و ساعت را نشان می‌دهد، همواره برای دریافت فرمان صوتی Ok Google آماده است. از دیگر ویژگی‌های جالب توجه پیکسل ۲ این است که می‌تواند به موسیقی پخش شده در محیط گوش دهد و به‌سرعت آن را شناسایی کند؛ این ویژگی باب میل طرفداران اپلیکیشن Shazam خواهد بود؛ زیرا یکی از بزرگ‌ترین مشکلات چنین اپلیکیشن‌هایی این است که به‌سرعت نمی‌توان از آن‌ها استفاده کرد و کاربری تا بخواهد از آن‌ها استفاده کند، احتمالا پخش آهنگ به اتمام رسیده است.

البته در هر گوشی هوشمند جدیدی، علاوه بر مزایا، معایبی هم مشاهده می‌شود؛ مثلا این معایب می‌تواند در مورد قیمت، اندازه‌ی نمایشگر، عمر باتری، تغییرات ناخوشایند در پورت‌ها یا دیگر موارد باشد. پیکسل ۲ هم بی‌نقص نیست، اما مانند مدل قبلی‌اش می‌توان گفت که در این گوشی‌های جدید، عیب و نقص چندان بزرگی مشاهده نمی‌شود. با این وجود، در ادامه سه ضعف پیکسل ۲ و پیکسل ۲ ایکس‌ال را عنوان می‌کنیم.

دوربین یکسان در پیکسل ۲ و پیکسل ۲ ایکس‌ال

بله می‌دانیم که این تیتر تکراری است و در ابتدای مقاله آن را عنوان کردیم؛ اما برای این تکرار دلیل داریم. هرچند این خیلی خوب است که پیکسل ۲ با قیمت ۶۴۹ دلار و پیکسل ۲ ایکس‌ال ۸۴۹ دلاری از دوربین و سخت‌افزار و نرم‌افزار یکسان بهره ببرند، اما این بدین معناست که خریدار، ۲۰۰ دلار پول بیشتر را برای گجتی هزینه می‌کند که فقط از نمایشگر و باتری بزرگ‌تری بهره می‌برد. اگر بخواهیم پیکسل ۲ را با آیفون ۸ مقایسه کنیم، می‌بینیم که ارزان‌ترین مدل آیفون ۸ پلاس، ۷۹۹ دلار قیمت دارد که ۵۰ دلار ارزان‌تر از پایین‌ترین مدل پیکسل ۲ ایکس‌ال است؛ درصورتی‌که در آیفون ۸ پلاس شاهد دوربین دوگانه هستیم و همین انگیزه‌ای را برای خریداران آن ایجاد می‌کند. البته  باید اشاره کنیم که مدل استاندارد پیکسل ۲، ۵۰ دلار ارزان‌تر از مدل استاندارد آیفون ۸ است.

این رویکرد تا حدی مانند شمشیر دو لبه است، زیرا معمولا در انتخاب بین دو گوشی پیکسل، علاوه بر ویژگی‌هایی همچون اندازه و باتری، مشخصه‌ی دوربین هم نقش مهمی ایفا می‌کند که حالا دیگر این مشخصه تأثیری در تصمیم‌گیری خریدار ندارد. به همین خاطر، اگر اهل استفاده از نمایشگر بزرگ‌تر هستید که انتخاب ساده است؛ اما اگر این‌طور نیستید، باید ببینید که پرداخت ۲۰۰ دلار برای نمایشگر و باتری بزرگ‌تر ارزشش را دارد یا نه.

فقدان جک هدفون در گوشی‌های پیکسل جدید

هنوز موضوع حذف جک هدفون موضوعی بحث‌برانگیز محسوب می‌شود. بعد از اقدام اپل و برخی شرکت‌های اندرویدی مانند لنوو و LeEco در زمینه‌ی حذف این جک، گوگل هم تصمیم گرفت در گوشی‌های پیکسل ۲ و پیکسل ۲ ایکس‌ال از جک ۳٫۵ میلی‌متری هدفون استفاده نکند. یک سال از عرضه‌ی آیفون ۷ گذشته است. از آن زمان بسیاری از شرکت‌ها همین مسیر را پیش‌گرفته‌اند که هنوز هم، چنین اقدامی برای بسیاری از کاربران عادی نشده است. خبر حذف جک هدفون از گوشی‌های پیکسل، باعث ناراحتی بسیاری از خریداران آتی این گوشی‌ها شده است، به‌خصوص خریدارانی که دوست دارند در هنگام شارژ از هدفون بهره ببرند و کاربرانی که از هدفون‌های گران‌قیمت همراه با سوکت ۳٫۵ میلی‌متری استفاده می‌کنند.

بهترین و بدترین ویژگی‌های پیکسل 2 و پیکسل 2 ایکس ال

البته یک مشکل دیگر گوشی‌های پیکسل ۲، قیمت بالای مبدل جک ۳٫۵ میلی‌متری به USB-C آن است. گوگل چنین مبدلی را در بسته‌بندی پیکسل‌های جدید، قرار داده اما اگر به هر دلیلی بخواهید مبدل دیگری را بخرید، باید ۲۰ دلار پول بدهید که تقریبا دو برابر قیمتی است که اپل برای مبدل جک ۳٫۵ میلی‌متری به لایتنینگ، مشخص کرده است. برای کسانی هم که بخواهند در هنگام شارژ از هدفون استفاده کنند، رابطی که گوگل می‌فروشد ۴۵ دلار قیمت دارد اما اپل چنین رابطی را ۱۰ دلار ارزان‌تر به فروش می‌رساند.

کم‌حاشیه نبودن نمایشگر پیکسل ۲ ایکس‌ال

یکی از مهم‌ترین ضعف‌های پیکسل ۲ ایکس‌ال، نمایشگر آن است که در مقایسه با گلکسی اس ۸، گلکسی نوت ۸ و آیفون ۱۰ چندان چشمگیر نیست. همه‌ی این چهار گوشی از نمایشگرهای اولد بزرگی بهره می‌برند؛ اما ضعف اساسی پیکسل ۲ ایکس‌ال در حاشیه‌های زیادی است که در بالا و پایین و دو طرف نمایشگر مشاهده می‌شود.

بهترین و بدترین ویژگی‌های پیکسل 2 و پیکسل 2 ایکس ال

هرچند، این ضعف چندان چشمگیر نیست و نمایشگر پیکسل ۲ ایکس‌ال ظاهر جذابی دارد؛ اما اگر طرفدار نمایشگرهای کم‌حاشیه‌ی سامسونگ هستید یا از جای‌گیری نمایشگر بزرگ در بدنه‌ای کوچک مانند آیفون ۱۰ لذت می‌برید، پس می‌توان گفت که ظاهر این گوشی چشم شما را نخواهد گرفت.

منبع: The Verge

telegram_ad2_1

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

یک دیدگاه
  1. امیرحسین

    سلام دیجیکالای عزیز یه سوال داشتم ایا اگه گوشی های گوگل از قبیل پیکسل ۲ بخریم دستیار صوتیش در ایران کاار میکنه ا نه مانند بقیه گوشیا قابل استفاده نیس

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه