به مناسبت روز جهانی موزه، گوگل از دوربین فوق‌پیشرفته‌اش رونمایی کرد

۱۹ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه

به مناسبت روز جهانی موزه، شرکت گوگل دوربین فوق پیشرفته‌ی خود را با نام “دوربین هنری” (Art Camera) معرفی کرد.
شرکت گوگل از سال ۲۰۱۱ «پروژه‌ی هنر» (Art Project) را آغاز کرد و در طول پنج سال برای این پروژه ۲۰۰ عکس با بالاترین کیفیت از آثار ادبی سراسر دنیا گرفت. اما از آنجا که این شرکت دوست دارد همه‌ چیز را به بالاترین سطح کیفی برساند، به لطف یک گجت جدید به نام دوربین هنری این شرکت از آغاز سال ۲۰۱۶ تا کنون توانسته حدود ۱۰۰۰ عکس به گالری خود اضافه کند.
پروژه‌ی هنر یکی از اقدامات «موسسه‌ی فرهنگی گوگل» (GCI) است که به کاربران وب امکان می‌دهد به صورت آنلاین آثار هنری آرشیو نمایشگاه‌ها و کلکسیون موزه‌ها را ببینند.
تصاویر با بالاترین کیفیت و شفافیت تصویر با حجم گیگاپیکسل که توسط پروژه‌ی هنر تولید شده در وب‌سایت GCI منتشر می‌شود. هر یک از تصاویر از میلیاردها پیکسل تشکیل شده و به بیننده امکان می‌دهد تصویر را با ریزترین جزییات مشاهده و مورد بررسی قرار دهد. بیننده‌ می‌تواند پس از برگرداندن حالت زوم، پیکسل‌های تشکیل‌دهنده‌ی تصویر را ببیند که چطور دوباره کنار هم قرار می‌گیرند. در واقع گوگل می‌گوید این تصاویر می‌تواند جزییاتی را آشکار ‌کند که که چشم غیرمسلح قادر به دیدن آن نیست.

Spring_in_Vethuil_by_Claude_Monet.0
گوگل می‌گوید گرفتن عکس‌های با کیفیت گیگاپیکسلی مستلزم داشتن “تجهیزات تخصصی و پرهزینه” است و “عده‌ی معدودی در دنیا می‌توانند این کار را انجام دهند.” این شرکت برای این که کار را راحت کند، دوربین خودش را ساخت؛ دوربینی که به طور اختصاصی برای این کار ساخته شده است.
دوربین هنری طوری طراحی شده که تصاویر گیگاپیکسلی را سریع‌تر و راحت‌تر از قبل می‌گیرد. عکاسی از یک تابلوی ۱m*1m تنها ۳۰ دقیقه طول می‌کشد. هم‌چنین حمل این دوربین برای بردن به گالری‌ها و موزه‌های مختلف دنیا راحت‌تر است. این دوربین مجهز به یک سیستم رباتیک است که جز به جز اثر هنری را به طور اتوماتیک کنترل می‌کند و هیچ یک از جزییات را از قلم نمی‌اندازد. برای این که فوکوس دروبین دقیق باشد و رد قلمو در عکس قابل مشاهده باشد، دوربین مجهز به تکنولوژی لیزری است؛ تکنولوژی سونار (Sonar) هم در این گجت مورد استفاده قرار گرفته که از طریق فرستادن امواج صوتی با فرکانس بالا فاصله را اندازه‌گیری می‌کند.
این دوربین گام بزرگی در بررسی و مطالعه‌ی آثار هنری است. چرا که آثار هنری را بدون این که جابجا شوند یا در معرض خطرات احتمالی قرار بگیرند، راحت‌تر می‌توان مورد بررسی قرار داد. به محض این که از همه‌ی جزییات یک اثرهنری عکس گرفته شود، هزاران عکسی که دوربین گرفته در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند و یک تصویر را تشکیل می‌دهند.
گوگل تا کنون ۱۰۰۰ تصویر با کیفیت فوق‌العاده را که توسط دوربین هنری گرفته شده، منتشر کرده است. این تصاویر شامل آثار پیسارو (Pissarro)، سینیاک (Signac)، رمبراند (Rembrandt)، ون‌گوک (Van Gogh)، مونه (Monet) است. گفته می‌شود به مناسبت روز جهانی موزه، چند دستگاه از دوربین‌های هنری به طور رایگان به موسسات سراسر دنیا فرستاده می‌شود تا آثار هنری را بایگانی کنند.

منبع: Gizmag
کانال تلگرام دیجی کالا مگ

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه