شما بگویید؛ خودرو دنده اتوماتیک یا دستی؟

۱۸ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه

در بازار آمریکا و بیشتر کشورهای اروپایی، میزان فروش خودروهای اتوماتیک بسیار بیشتر از دنده‌ دستی است. این در حالی است که در کشور ما بیشتر خودروهای ساخت داخل در مدل دنده دستی عرضه می‌شوند و خریدار به‌جز انتخاب‌هایی مثل تندر ۹۰ و ساندرو، برای تهیه‌ی خودروی دنده اتوماتیک باید به سمت خودروهای خارجی با قیمت‌های بالاتر برود. چند سالی می‌شود که با واردات گسترده‌ی خودروهای چینی و کره‌ای، خودروهای اتوماتیک بیشتری را می‌توانیم در کوچه و خیابان‌های شهر ببینیم. امروز قصد داریم که نگاهی گذرا به مقایسه‌ی سه ویژگی مهم درمورد خودروهای دنده اتوماتیک و دستی داشته باشیم. در انتها هم دوست داریم که نظر شما را در این باره بدانیم.

۱-هزینه

به‌طور کلی، خودروهای دنده اتوماتیک قیمت بالاتری نسبت به مدل‌های مشابه دنده دستی دارند. علت قیمت بالای این خودروها به فناوری پیچیده‌تر آن‌ها مربوط می‌شود. گذشته از قیمت بالای خودروهای اتوماتیک، در صورت خرابی اتومبیل، صاحب اتومبیل باید هزینه نسبتا زیادی صرف کند. اگر صاحب خودرو قدیمی باشید، پیدا کردن لوازم و مکانیک حرفه‌ای که به فناوری جعبه‌دنده‌ی خودکار اتومبیل آشنا باشد، کمی سخت و پرهزینه است. این مورد حتی برای بعضی از خودروهای جدید و مدرن هم صادق است. بسیاری از خودروهای اتوماتیک به خصوص مدل‌های ارزان قیمت‌تر، مصرف سوخت بیشتری نسبت به مدل دنده دستی خود دارند و بدین ترتیب هزینه‌ی رانندگی با آن‌ها بیشتر است.

۲-راحتی

از آن‌جایی که تعویض دنده‌ در اتومبیل‌های اتوماتیک، به‌صورت خودکار انجام می‌شود، بخشی از فعالیت‌های یک راننده کم می‌شود. این موضوع سبب می‌شود تا راننده راحت‌تر خودرو را هدایت کند و کمتر خسته شود. خستگی رانندگی با خودروهای دنده دستی را می‌توانیم در شلوغی و ترافیک‌ به‌طور واضح ببینیم. زمانی‌که راننده باید هرچند ثانیه با نیم‌کلاچ، گاز، ترمز و تعویض دنده، رانندگی کند. اگر ترافیک در سربالایی باشد، کار راننده دشوارتر هم می‌شود. در صورتی که در خودروهای اتوماتیک، این مشکلات را احساس نمی‌کنید. راحتی رانندگی با خودرو دنده اتومات باعث شده تا افراد زیادی برای خرید این خودروها ترغیب شوند.

۳-هیجان

هنوز افرادی پیدا می‌شوند که خودروهای دنده‌ دستی را به خودروهای اتوماتیک ترجیح می‌دهند. حتی افرادی هم هستند که باور دارند راننده‌ی واقعی کسی است که با خودروهای دنده دستی رانندگی کند و کنترل تعویض دنده را در اختیار خودش داشته باشد. ناگفته نماند که بسیاری از خودروسازها برای حفظ هیجان رانندگی، قابلیت تعویض دنده دستی را هم برای خودروهای اتوماتیک ترتیب داده‌اند. با این حال، عاشقان خودرو باور دارند که هیچ چیزی نمی‌تواند لذت رانندگی با خودروهای دنده دستی را برایشان پر کند!

نظر شما چیست؟ شما طرفدار کدام مدل هستید؛ خودرو دنده اتوماتیک یا دستی؟

‌‌
telegram_ad2_1

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۴۴ دیدگاه
  1. Avatar محمد

    تا قبل از اینکه بلند مدت از خودرو اتومات استفاده کنم بصورت تعصبی روی دنده دستی پافشاری میکردم.
    اما بعد از اینکه بخاطر همسرم یک خودرو اتومات خریدم و بلند مدت ازش استفاده کردم، حاضر نیستم دیگه هیچ وقت خودرو غیر اتومات سوار بشم یا تهیه کنم.مخصوصا که خودرو اتومات قابلیت تیپترونیک یا تعویض دنده از پشت فرمان داشته باشه که دیگه لذت تعویض دنده رو هم دارین.

  2. Avatar آرمین

    رانندگی حرفه ای و و راننده واقعی دنده دستی و دیفرانسیل عقب رو ترجیه میده

  3. Avatar عرفان

    خودرو های دنده اتومات به مراتب بهتر و راحت تر از خودرو های دنده دستی هستند و اگر در ایران خودرو دنده اتومات با قیمتهای پایین هم قیمت خودرو های دنده دستی به فروش میرفت بدون شک تعداد بیشتری خریدار خودرو های دنده اتومات می بودن.
    همانگونه که نگاه کنید در کشور های دیگر قیمت خودرو اتومات از قیمت خودرو های دستی به مراتب پایینتر و هزینه تعمیر شان هم کم تر از خودرو های دنده دستی بوده اما مانند تمام چیزهایی که در کشور ما برعکس دیگر کشورها رواج پیدا کرده بحث خودرو هم به گونه ای وارونه بوده و برعکس دنیا عمل کرده ایم.
    من اگر توان خرید خودرو دنده اتومات را داشته باشم حتماً می خریدم اما با توجه به شرایطم مجبور به خرید خودرو دنده دستی می باشم و مطمعنم خیلی از مردم کشورم هم مانند من می باشند و توان خرید خودرو دنده اتومات را ندارند از جمله تمام تاکسی داران عزیز کشورم.

  4. Avatar فواد فرهانی

    خودرو اسپورت باید دنده دستی باشه و خودرو لوکس اتوماتیک

  5. Avatar فرزاد

    با سلام
    بنظر من دنده اتومات جزء قسمت رفاهی خودرو هست و برای آسایش راننده باید استفاده کرد.
    با تشکر

  6. Avatar امین

    تو شرایط الان مملکت ما و با این حجم ترافیک ۱۰۰% اتوماتیک و صد البته تیپ ترونیک .
    برای مناطق خلوتتر و یا کسانی که بیشتر مسافرتهای جاده ای و بین شهری رو طی میکنن بنظرم دستی انتخاب بهتری میتونه باشه .
    ممنون از دیجی بابت طرح این موضوع .

  7. Avatar سیدحسین هاشمی

    در مورد هزینه باید به این نکته اشاره کرد که هر چیزی که در جامعه رایج بشه هزینه اش پایین میاد. در ایران هنوز ماشینهای مناسب دنده اتوماتیک با قیمت مناسب ارائه نمیشه که مردم به سمتش گرایش پیدا کنند. (خودم عاشقم اتوماتیکم)

    در ضمن آرام آرام باید از فکر ماشینهای بنزینی بیرون بیاییم.

  8. Avatar امیرحسین

    بدون شک اتوماتیک…
    دوستانی هم که میگن دنده دستی ؛ بهشون پیشنهاد میکنم یه بار در سربالایی ورودی لواسون توی ترافیک گیر کنن تا ببینن دنده دستی چه سرطانیه

  9. Avatar مصطفی

    توی ایران، چین و هند و بقیه ی شهرهای شلوغ گیربکس اتوماتیک بهتره
    برای آلمان و ایالات متحده گیربکس دستی + موتور ۸ یا ۱۲ سیلندر

  10. Avatar امین

    هرکدوم لذت خودشو داره
    اتوماتیک خستگی کمتر راحتی بیشتر تسلط بیشتر بر روی خودرو و دنده دستی لذت تعویض دنده برای راننده
    ولی در کل من اتومات رو ترجیح میدم

  11. Avatar علیرضا

    خوب خودرو دنده ای واسه لذت بیشتر از رانندگیه و اتومات برای راحتی بیشتر، سلیقه ایه

  12. Avatar آرش

    هیجان دنده ای خیلی بیشتره

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه