بیل گیتس: ربات‌ها باید مالیات بدهند

۱۲ بهمن ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه

یکی از واقعیت‌های دنیا که راه فراری ندارد، این است که اگر کار می‌کنید باید مالیات بدهید. سوال این‌جاست که اگر ربات‌ها شغل شما را بگیرند (مثلا در کارخانه)، آیا آن‌ها هم باید مالیات بدهند؟ بیل گیتس با قطعیت می‌گوید بله!

«بیل گیتس»، بنیان‌گذار مایکروسافت، در مصاحبه‌ای با نشریه‌ی اینترنتی کوارتز (Quartz) گفت: « هم‌اکنون کارگری با درآمد فرضی ۵۰ هزار دلار در سال، انواع مالیات (مالیات بر درآمد، مالیات امنیت اجتماعی و غیره) پرداخت می‌کند تا خدماتی هم دریافت کند. اگر قرار است یک ربات شرایط مشابهی داشته باشد باید به همان میزان مالیات پرداخت کند.»

البته ازآنجایی‌که ربات‌ها نمی‌توانند واقعا مالیات بدهند، بیل گیتس پیشنهاد می‌کند مقداری از درآمد کارخانه‌ها که حاصل استفاده از ربات به جای انسان است، به عنوان مالیات پرداخت شود.

بخواهید یا نخواهید، این چیزی است که دولت‌ها در آینده به آن توجه خواهند کرد و احتمالا نارضایتی صاحبان شرکت‌ها را به دنبال خواهد داشت.

با این همه، نکته‌ی اصلی در مورد ربات‌ها کاهش هزینه‌ها با بازدهی بالاتر است. اگر شرکت‌ها بعد از هزینه‌ای که برای خرید دستگاه‌ها می‌کنند مجبور باشند بازهم پولی بابت کارکردنشان بپردازند، آیا این مسئله منطقی به نظر می‌رسد؟ شما چطور فکر می‌کنید؟ آیا ربات‌ها باید مالیات بدهند؟

منبع: Ubergizmo

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۲ دیدگاه
  1. کریمی- معصومی راد

    من نمی دونم چرا هر جا حرف از مالیات می شود به چشم ظلم و اجحاف به صاحبان مشاغل به آن پرداخته می شود.

    با توجه به اینکه این هوش مصنوعی و ربات ها درواقع رقبایی برای مشاغل انسانی هستند و عده ی زیادی را مجبور به تغییر شغل یا خانه نشینی خواهند کرد چرا به مالیات به عنوان یک راه حل نگاه نمی کنید؟
    مالیات یکی از مکانیزم های تعدیل نحوه ی توزیع منابع مالی در اقتصاد است. با توجه به این که جایگزین کردن بخشی از نیروی انسانی با ربات ها، موجب صرفه جویی در هزینه های مالی صنایع خواهد شد، وضع مالیات می تواند با به جریان انداختن منابع مالی حاصل از صرفه جویی های فوق، به تعدیل چرخه ی پولی و توزیع برابر پول در جامعه کمک کند.

  2. یک خواننده

    با سلام،
    این آینده نه چندان دوری که اتفاق خواهد افتاد و ربات ها بخش اعظمی از کارها رو انجام خواهند داد و بنظرم حتماً باید مالیات تعیین کنند. تا این مالیات ها در جاهای دیگه استفاده بشه. چراکه کارگاهها و کارخونه ها در قبال هزینه ایی که برای یک ماشین پرداخت می کنند، سود بسیار زیادتری نصیبشون میشه بعنوان مثال نه تنها دیگه حقوق و حق مسکن و حق اولاد و حق بیمه و پاداش و خیلی هزینه های دیگه رو پرداخت نمی کنند، دیگه نیاز ی هم نیست خیلی از اصول بهداشتی و امنیتی رو در کارخونه یا کارگاههاشون رعایت کنند.
    با یک حساب سر انگشتی، دهها برابر موقعیت فعلی نصیبشون میشه که فکر نکنم مالیاتی که قرار باشه پرداخت کنند ذره ایی بهشون ضرر برسونه.
    تازه حق کار کردن رو از یک انسان سلب میکنند انسانی که باید تامین هزینه ی خودش و احیاناً افراد تحت تکفلش رو بده !!!
    شاید مالیات بتونه ذره ایی جبران برای این فقدان کاری بزرگ رو باشه.

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه