[اینفوگرافیک] تاریخچه قدرت پردازنده‌ها

۳۱ تیر ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه

آیا می‌دانستید یک جفت کنسول بازی نینتندو قادرند انسان را به ماه بفرستند؟ اگر باور کردید باید گفت که نه اینطور نیست! ولی یک کامپیوتر با قدرت پردازشی به اندازه این دو دستگاه بازی، قادر است انسان را به ماه بفرستد! درواقع کامپیوتری که مسئول کنترل و هدایت آپولو تا ماه بود قدرتی به اندازه یک جفت کنسول نینتندو داشت.

قدرت پردازش کامپیوترها همیشه اینقدر نبوده است. درواقع آن زمان که مور بنیان‌گذار اینتل قانونش را درمورد سرعت پردازش کامپیوترها بیان کرد، کامپیوترهایی ساخته می‌شد که تنها به اندازه آیفون ۴ قدرت داشتند.

ظرفیت هارد دیسک‌ها در طول زمان

با این حال در طول ۶۰ دهه که از ظهور کامپیوترهای مدرن می‌گذرد، همه چیز فرق کرده است و همین الان در حال استفاده از دستگاه‌هایی هستیم که زمانی ابررایانه‌ای انقلابی محسوب می‌شدند. در اینفوگرافیک امروز نگاهی می‌اندازیم به قدرت محاسبه دستگاه‌هایی که هر روز استفاده می‌کنیم با آن‌هایی که زمانی تنها در مراکز تحقیقاتی بزرگ با بودجه‌های آنچنانی استفاده می‌شد.

منبع: pages.experts-exchange

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۲ دیدگاه
  1. Avatar Keiser

    البته همین واحد FLOPS هم برای مقایسه قدرت خام دو وسیله الکترونیکی با کاربرد ها یا معماری های متفاوت به هیچ وجه دقیق نیست!
    معمولا زمان هایی دقیق هست که دو تا دستگاه معماری شبیه به هم داشته باشند. مثلا حتی نمیشه قدرت پردازشی PS3 و PS4 رو با این واحد مقایسه کرد! چون معماری سخت افزارشون کاملا متفاوت هست. و اگه مقایسه کنیم نتیجه با عمل فرق زیادی خواهد داشت.

    1. ابراهیم دبیری ابراهیم دبیری

      به نکته جالب و خوبی اشاره کردی

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه