رونمایی از تازه‌ترین مدل استون مارتین بعد از ۱۳ سال ( هیولای ۶۰۰ اسبی)

۲۱ بهمن ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه

 هیولای ۶۰۰ اسبی

چندی پیش، در حاشیه‌ی برگزاری یکی از رویداد‌های بزرگ صنعت خودرو یعنی نمایشگاه ژنو ۲۰۱۶، شرکت خودروسازی انگلیسی «استون مارتین» (Aston Martin)، رسما از مدل جدید DB11 رونمایی کرد. این خودرو در اصل جانشین مدل قبلی‌اش یعنی DB9 خواهد شد که بعد از ۱۳ سال، بالاخره بازنشسته می‌شود. مدل DB9 برای اولین بار در اوایل سال ۲۰۰۴ میلادی معرفی شد و تا امروز، تولید آن ادامه دارد؛ اما پس از عرضه‌ی رسمی DB11 به بازار‌های جهانی، تولید DB9 محبوب متوقف می‌شود و جای خود را به مدل جدیدش می‌دهد.‌ ‌ ‌

Car_No08_1

دوباره می‌سازمت موتور

از سال ۲۰۰۳ تا به امروز، بیشتر استون مارتین‌های تولیدشده، از موتور ۱۲ سیلندر تنفس طبیعی یا همان اتمسفری استفاده می‌کردند.
هم‌چنین در مدل‌های جدید‌تر هم، از نسخه‌ی بهینه‌شده‌ی موتور مذکور استفاده می‌شد؛ اما این‌طور که پیداست، این شرکت خودروسازی، سنت و عادت قدیمی خود را کنار گذاشته و تصمیم گرفته از موتورهای توربوشارژر استفاده کند؛  استون مارتین DB11، از یک موتور ۶  لیتری ۱۲ سیلندر V شکل (نحوه‌ی قرارگیری سیلندر‌ها در کنار هم به شکل حرف V انگلیسی است) به همراه دو توربوشارژر بهره می‌برد. توان خروجی‌ این هیولای قدرتمند  به ۶۰۰ اسب بخار و گشتاورش به ۶۹۹ نیوتون‌متر می‌رسد که این میزان، DB11 را به سریع‌ترین استون مارتین تولیدشده تا به امروز تبدیل می‌کند.

در طراحی داخلی DB11 از یک داشبورد بسیار زیبا که در وسط آن یک صفحه‌نمایش ۱۲ اینچی قرارگرفته، استفاده‌شده است. این صفحه‌نمایش که شباهت زیادی به خودرو‌های مرسدس بنز دارد، کنترل کلی بخش‌های الکترونیکی خودرو را در اختیار راننده قرار می‌دهد؛ هم‌چنین در کنسول وسط خودرو، از چرم طبیعی باکیفیت بالا استفاده ‌شده است. طراحی پشت آمپر DB11 نیز کاملا منحصر‌به‌فرد است.

Car_No08_2

DB11، تنها در ۳.۹ ثانیه می‌تواند سرعت خود را از صفر به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت و  به حداکثر سرعت‌اش یعنی به ۳۲۲ کیلومتر بر ساعت برساند. بر اساس صحبت‌های تیم طراحی موتور DB11، در پیشرانه‌ی این خودرو، از بلوک (پوشش بخش پایین موتور که میل‌لنگ و یاتاقان در آن‌جا قرار می‌گیرد) مدل قدیمی این شرکت استفاده ‌شده است؛ اما سرسیلندر و دیگر قطعات موتور، همه از نو طراحی‌ شده‌اند.

DB11، مثل بوگاتی، از فناوری غیرفعال‌کردن یک خط (Line) سیلندر در موتورهای V شکل یا همان خورجینی بهره می‌برد. به کمک این فناوری و در صورت نیازنداشتن به حداکثر قدرت، DB11 می‌تواند فعالیت یک خط از سیلندرها (۶ عدد) را متوقف کند. درنتیجه‌ی این اتفاق، مصرف سوخت و استهلاک موتور، به میزان چشمگیری پایین می‌آید. در نظر داشته باشید که این خودرو، از یک جعبه‌دنده‌ی ۸ سرعته‌ی خودکار شرکت ZF آلمان بهره می‌برد؛ هم‌چنین به کمک فناوری هوشمند تنظیم گشتاور، نیروی تولیدشده در موتور، به محور عقب خودرو منتقل می‌شود.

Download_PDF

اگر به این مطلب علاقه داشتنید، سایر مطالب مجله را هم مطالعه کنید. برای مطالعه‌ روی عکس زیر کلیک کنید.

Magazine_Digikala

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌

کانال تلگرام دیجی کالا مگ

مسابقۀ حرفه‌ای ربات‌های پرندۀ حمل کالا

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۲ دیدگاه
  1. Avatar Ramtin

    طراحی داخلیش اصلا جالب نیست

  2. Avatar amin

    سلام خسته نباشید.
    باید در متن بجای “سریع ترین استون مارتین ساخته شده” از عبارت “سریع ترین استون مارتین خیابانی ساخته شده” استفاده می کردید . چرا که مدل ولکان سریع تر و قوی تر هستش

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه