نگاهی به تفاوت‌های بین گلکسی اس ۹ و گلکسی اس ۸

۱۷ اسفند ۱۳۹۶ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۸ دقیقه

گلکسی اس ۹ معرفی شد و حالا بسیاری از افراد می‌گویند که این گوشی تا حد زیادی مشابه نسل قبل خود است. در چنین مواقعی توصیه می‌کنیم که بدون دلیل و مدرک چنین حرف‌هایی را نپذیرید. واقعیت این است که این گوشی از تغییرات هوشمندانه‌ای بهره می‌برد. این که آیا چنین تغییراتی کافی هستند یا خیر، بحث دیگری است که باید در فرصتی دیگر به آن پرداخت.

حالا ما در این مطلب تصمیم داریم به تمام تفاوت‌های بین گلکسی اس ۹ و گلکسی اس ۸ نگاهی بیندازیم. با ما همراه باشید.

طراحی؛ تغییرات جزئی

بنا به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، گلکسی اس ۸ یکی از جذاب‌ترین گوشی‌های سال ۲۰۱۷ بود. اما در این میان نباید مشکلات ساختاری و ارگونومیک این گوشی را از قلم بیندازیم، مشکلاتی که در گلکسی اس ۹ برطرف شده‌اند. به‌عنوان مثال وزن اس ۹، ۸ گرم بیشتر و ضخامت آن ۰.۵ میلی‌متر بیشتر از اس ۸ است. تغییراتی که این گوشی را به یک گوشی خوش‌دست‌تر بدل کرده است. علاوه بر این باید به بهره‌گیری از آلومینیوم مستحکم‌تر و شیشه‌ی ضخیم‌تر برای نمایشگر هم اشاره کنیم که مقاومت این گوشی در برابر ضربات را افزایش داده‌اند. علی‌رغم بهره‌گیری از استاندارد IP68 برای مقاومت در برابر آب و گردوغبار، این گوشی هم همانند نسل قبل خود مجهز به جک هدفون و درگاه کارت حافظه است.

علاوه بر موارد ذکرشده، گلکسی اس ۹ به دلیل استفاده از حاشیه‌های نسبتا کمتر، کوتاه‌تر از اس ۸ است. در حقیقت سامسونگ با چنین کاری موفق شده از لحاظ نسبت نمایشگر به بدنه از آیفون ۱۰ پیشی بگیرد. از دیگر تغییرات هم باید به تغییر جایگاه حسگر اثر انگشت اشاره کنیم که از کنار دوربین به زیر آن منتقل شده است. یکی دیگر از تغییرات استفاده از اسپیکر دوگانه‌ی استریو با پشتیبانی از Dolby Atmos است. همچنین باید به رنگ جدید ارغوانی هم اشاره کنیم که حالا گلکسی اس ۹ در کنار رنگ‌های مشکی، آبی و (در برخی از مناطق) خاکستری، با رنگ ارغوانی هم عرضه می‌شود. البته در ماه‌های آتی انتظار داریم که این تنوع رنگ هم افزایش پیدا کند.

می‌دانیم که این تغییرات ظاهری، انقلابی نیستند، اما محسوس هستند. گلکسی اس ۸ از لحاظ طراحی مشکل چندانی نداشت و سامسونگ همان مشکلات اندک را در این مدل برطرف کرده و همچنان کلیت طراحی زیبا و شاخص این گوشی را حفظ کرده است.

نمایشگر؛ یکی از بهترین‌ها

سامسونگ هرساله سطح نمایشگرهای پرچم‌داران خود را ارتقا می‌دهد و امسال هم از این قاعده مستثنا نبود. هرچند اندازه‌ی این نمایشگر (۵.۸ اینچ) و رزولوشن آن (۱۴۴۰p، هرچند به‌صورت پیش‌فرض بر ۱۰۸۰p تنظیم شده) همانند نسل قبل است، اما این نمایشگر از ۲۰ درصد نور بیشتر، دقت رنگ بهتر و کمترین انعکاس در بین نمایشگرهای گوشی‌ها بهره می‌برد. همچنین نباید تغییر رنگ بسیار کم نمایشگر اولد این گوشی در زاویه‌ی ۳۰ درجه را از قلم بیندازیم.

با این حال، باید بگوییم که در طی این سال‌ها نمایشگرهای سامسونگ آن‌قدر باکیفیت بوده‌اند که چنین تغییراتی احتمالا چندان به چشم کاربران عادی نمی‌آید. از لحاظ بازاریابی، این نمایشگر یک پیروزی بزرگ برای سامسونگ است و حالا این شرکت توانسته مقام بهترین نمایشگر را از آیفون ۱۰ پس بگیرد و بار دیگر این مقام را از آن خود کند. و بله، می‌دانیم که سازنده‌ی نمایشگر آیفون ۱۰ هم سامسونگ است.

دوربین‌ها؛ دوگانه و متغیر

بدون شک مهم‌ترین مشخصه‌ی گلکسی اس ۹، دوربین آن است. دوربین این گوشی از دیافراگم متغیر بهره می‌برد و گشودگی لنز آن می‌تواند بین F/2.4(برای جزییات بیشتر در صحنه‌های پرنور) و F1.4 (برای صحنه‌های کم‌نور) تغییر یابد. انتخاب بین این دو حالت به‌صورت خودکار انجام می‌شود اما با استفاده از حالت حرفه‌ای می‌توان آن را به‌صورت دستی هم تنظیم کرد.

از دیگر تغییرات شاخص این دوربین، امکان فیلم‌برداری سوپر اسلوموشن با سرعت ۹۶۰ فریم بر ثانیه در رزولوشن ۷۲۰p است. این یعنی ۰.۲ ثانیه از یک اتفاق به ۶ ثانیه فیلم تبدیل می‌شود. از دیگر امکانات جذاب این مشخصه، قابلیت تشخیص حرکت در صحنه است. این یعنی دیگر لازم نیست برای ضبط چنین ویدیوهایی سرعت عمل فوق‌العاده‌ای داشته باشید، بلکه تنها با کادربندی و فعال کردن این گزینه، در صورت آغاز حرکت در صحنه، فیلم‌برداری اسلوموشن شروع به کار می‌کند.

ضمنا نباید استفاده از دوربین دوگانه در مدل پلاس را فراموش کنیم که برای اولین بار در سری گوشی‌های گلکسی اس مورد استفاده قرار می‌گیرد. مدل پلاس از لنز ثانوی تله‌فوتو بهره می‌برد که زوم دو برابری و حالت پرتره را برای این گوشی به ارمغان آورده است. حالت پرتره از جمله حالت‌های محبوبی است که گوشی‌هایی همچون آیفون ۱۰ و پیکسل ۲ از آن بهره می‌برند. در زمینه‌ی دوربین سلفی هم تغییری صورت نگرفته و همچنان شاهد استفاده از دوربین ۸ مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم F/1.7 هستیم.

بهبود مشخصه‌های بیومتریک

فارغ از علاقه یا عدم علاقه به فیس آی‌دی آیفون ۱۰، باید قبول کنیم که این مشخصه سروصدای زیادی را ایجاد کرد و حالا سامسونگ در راستای رقابت با اپل، مشخصه‌ی «اسکن هوشمند» (Intelligent Scan) را در گلکسی اس ۹ تعبیه کرده است. در گلکسی اس ۸، اسکنر عنبیه در موقعیت‌های کم‌نور و سیستم تشخیص چهره در موقعیت‌های پرنور عملکرد مناسبی نداشتند. به همین خاطر سامسونگ برای حل این مشکل این دو قابلیت را در گلکسی اس ۹ ترکیب کرده و نام آن را اسکن هوشمند گذاشته است. البته هنوز این مشخصه تحت بررسی‌های دقیقی قرار نگرفته، اما به احتمال زیاد در برابر سیستم فیس آی‌دی اپل حرف زیادی برای گفتن ندارد.

سامسونگ همچنین برای رقابت با انیموجی آیفون ۱۰،AR Emoji را معرفی کرده است. در این مورد هم باید گفت که توانایی‌های AR Emoji در مقایسه با انیموجی چندان به چشم نمی‌آید.

عملکرد

سامسونگ بار دیگر گوشی گلکسی اس ۹ را با دو تراشه‌ی مختلف عرضه کرده است. در بازار آمریکا این گوشی مجهز به تراشه‌ی اسنپ‌دراگون ۸۴۵ است و در بازار اروپا و آسیا مجهز به تراشه‌ی اگزینوس ۹۸۱۰. برای مقایسه باید به تراشه‌ی گلکسی اس ۸ هم اشاره کنیم که در بازار آمریکا این تراشه اسنپ‌دراگون ۸۳۵ بود و در بازار اروپا و آسیا اگزینوس ۸۸۹۵.

این تراشه‌ها ۲۰ درصد قدرتمندتر از نسل قبل خود هستند و ۳۰ درصد انرژی کمتری مصرف می‌کنند. بر اساس نتایج آزمایش‌های اولیه به نظر می‌رسد اگزینوس تراشه‌ی قدرتمندتری است، اما با توجه به نرم‌افزارهای سنگین سامسونگ، این قدرت بیشتر احتمالا فرصت چندانی برای عرض اندام نخواهد داشت. در زمینه‌ی حافظه‌ی رم هم باید بگوییم که گلکسی اس ۹ مانند نسل قبل خود از ۴ گیگابایت حافظه‌ی رم بهره می‌برد. مقدار حافظه‌ی رم مدل پلاس هم ۶ گیگابایت است که این مقدار افزایش در وهله‌ی اول صرف بهبود عملکرد دوربین دوگانه می‌شود و علاوه بر این در زمینه‌ی مشخصه‌های چندوظیفگی هم تأثیرگذار خواهد بود.

نرم‌افزار؛ همچنان پاشنه‌ی آشیل سامسونگ

نرم‌افزار، نقطه‌ی قوت گوشی‌های سامسونگ محسوب نمی‌شود و گلکسی اس ۹ هم از این قاعده مستثنا نیست. با وجود اینکه چند ماهی از عرضه‌ی اندروید ۸.۱ می‌گذرد، اما این گوشی مجهز به اندروید ۸ است. البته باید بگوییم که گلکسی اس ۸ هم به‌تازگی به‌روزرسانی اندروید ۸ را دریافت کرده است. گلکسی اس ۹ و اس ۸ از لحاظ نرم‌افزاری تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند. به‌عنوان مثال گلکسی اس ۹ از حالت app pairing بهره می‌برد که به کاربران اجازه می‌دهد تنها با یک ضربه، دو اپلیکیشن موردنظر خود را به‌صورت همزمان اجرا و در کنار یکدیگر استفاده کنند. همچنین دوربین اس ۹ مجهز به سیستم ترجمه‌ی زنده (با استفاده از گوگل ترنسلیت) است. البته چنین مشخصه‌هایی احتمالا در آینده‌ی نه‌چندان دور راهی گلکسی اس ۸ خواهد شد.

همانطور که می‌دانید، گوشی‌های سامسونگ از اندروید خالص استفاده نمی‌کنند و سامسونگ همواره تغییرات موردنظر خود را بر اندروید گوشی‌هایش اعمال می‌کند. این نسخه از اندروید که حالا سامسونگ نام آن را Samsung Experience گذاشته، گوشی را تا حدی سنگین می‌کند. افرادی که از گوشی‌های سامسونگ استفاده می‌کنند با این قضیه کنار آمده‌اند و به همین خاطر شکایت و انتقاد در مورد این موضوع فایده‌ی چندانی ندارد.

عمر باتری

همانند گلکسی اس ۷ و اس ۸، گوشی اس ۹ هم از باتری ۳۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی بهره می‌برد. در سال‌های گذشته سامسونگ به لطف استفاده از تراشه‌های باکیفیت، نه‌تنها توانسته از کاهش عمر باتری جلوگیری کند، بلکه همواره عمر این باتری‌ها را اندکی افزایش داده است. این موفقیت در مورد گلکسی اس ۹ هم تکرار شده است. البته نکته‌ی قوت باتری‌های جدید سامسونگ، در دوام بالای آن‌ها است. بعد از بروز فاجعه‌ی مربوط به باتری‌های گلکسی نوت ۷، این شرکت در مورد استفاده و ساخت باتری‌های گوشی‌های خود با سخت‌گیری بیشتری عمل می‌کند. باتری گوشی‌های پرچم‌دار این شرکت بعد از دو سال استفاده، قادر به ارائه‌ی ۹۵ درصد از توان اولیه‌ی خود هستند. این در حالی است که عملکرد باتری‌های گوشی‌های اپل بعد از هرسال استفاده در حدود ۲۰ درصد افت می‌کنند.

از لحاظ امکانات شارژ باتری هم باید به قابلیت شارژ سریع اشاره کنیم که آداپتور مخصوص این نوع شارژ در جعبه‌ی این گوشی وجود دارد و همچنین گلکسی اس ۹ از شارژر بی‌سیم ۱۵ وات هم پشتیبانی می‌کند که با استفاده از آن می‌توان از شارژ سریع بی‌سیم بهره برد.

سخن آخر

این درست است که گلکسی اس ۹ یک ارتقای انقلابی محسوب نمی‌شود، اما در حقیقت باید بگوییم که چنین ارتقایی لازم نبوده است. سامسونگ مشکل مکان حسگر اثر انگشت را رفع کرده، اسپیکر دوگانه اضافه کرده، حاشیه‌ها را کاهش داده، عملکرد گوشی را بهبود بخشیده، کیفیت نمایشگر را بالاتر برده و کیفیت دوربین‌ها را به‌طور محسوسی افزایش داده است.

با این وجود، این گوشی احتمالا برای مالکان گلکسی اس ۸ چندان مناسب محسوب نمی‌شود ولی مالکان گوشی‌های گلکسی اس ۷ یا اس ۶ با خرید این گوشی می‌توانند از انواع و اقسام ویژگی‌های جدید و هیجان‌انگیز بهره‌مند شوند. درنهایت باید گفت که سامسونگ با عرضه‌ی گلکسی اس ۸ موفق به تثبیت هویت خود شد و با عرضه‌ی گلکسی اس ۹ این هویت را تقریبا در تمام زمینه‌ها ارتقا داده است.

منبع:  forbes

 

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۵ دیدگاه
  1. Avatar مرتضی

    درود
    خوب بود.
    سوالم در خصوص مودم اینترنت این دو گوشیه که قابلیت دانلود و آپلود در اس ۹ بهتر شده .
    آیا درسته این مطلب؟

  2. Avatar احمد عبدی نژاد

    سلام من یه سوال دارم خواهشا جواب بدین.من حس میکنم خمیدگی کناره های اس ۹ با اس۸ فرق داره مبشه یه بررسی بکنید و بگید درسته یا نه؟دقت که میکنم حس میکنم لبه هاشون فرق داره

  3. Avatar Hamidgraphist

    توانایی‌های AR Emoji در مقایسه با انیموجی چندان به چشم نمی‌آید.؟؟؟؟؟
    یعنی AR ایموجی از انیموجی بهتر نیست؟؟؟؟؟
    با چه منطقی حساب میکنید؟؟
    من که حاضر نیستم کله ی یه سگ یا اسب یا گاو ، به جای چهره ی کارتونی خودم بجام حرف بزنه 😐
    وقتی ARایموجی هست اصلا انیموجی دیگه چیمیخواد بگه
    هرچند میدونم طرفدارهای خودشو داره ولی من نظر شخصی دادم
    اشتباه سامسونگ این بود که به اندازه ی اپل روی این ویژگیش تبلیغات نکرده

  4. Avatar م.م

    ممنون. عالی بود

  5. Avatar علیرضا

    نسبت نمایشگر به بدنه دقیق چنده ؟

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه