تلسکوپ جیمز وب یک قدم به پرتاب نزدیک‌تر شد

۲۰ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه

ناسا توانسته است ساخت تلکسوپ جیمز وب را به پایان برساند؛ البته فقط بخش تلکسوپ را. در حال حاضر بیش از ۲۰ سال است که ناسا روی ساخت تلسکوپ جیمز وب کار می‌کند و اتمام ساخت بخشی از آن، موضوعی بسیار مهم محسوب می‌شود. اتمام ساخت اپتیک‌های تلسکوپ جیمز وب، بدین معناست که ناسا به زودی آزمایش‌های سخت خود را روی این تلسکوپ آغاز خواهد کرد تا بتواند برای سال ۲۰۱۸ میلادی، سالی که پرتاب جیمز وب برنامه‌ریزی شده است، آماده باشد.

اتمام ساخت اپتیک‌های تلسکوپ جیمز وب، بدین معناست که ناسا به زودی آزمایش‌های سخت خود را روی این تلسکوپ آغاز خواهد کرد.

تلسکوپ جیمز وب قرار است بزرگ‌ترین و قوی‌ترین تلسکوپ فضایی ساخته شده‌ی دنیا باشد. این تلسکوپ توانایی مشاهده‌ی کهکشان‌هایی که دقیقا پس از انفجار بزرگ شکل گرفته‌اند را خواهد داشت. برای انجام این ماموریت، تلسکوپ جیمز وب از تکنولوژی فروسرخ استفاده خواهد کرد. نور فروسروخ، طول موجی از نور است که از خود گرما آزاد می‌کند. جذب نور با استفاده از ۱۸ آینه‌ی شش‌ضلعی جذب خواهد شد. این آینه‌ها با استفاده از بریلیوم سبک ساخته شده‌اند و پوششی از طلا که ۱۰۰ بار از موی انسان باریک‌تر است، سطح آن را پوشانده است. آینه‌ها در ابتدا به صورت بسته به فضا پرتاب خواهند شد و در طول دو هفته و نیم پس از قرار گرفتن جیمز وب در فضا، باز خواهند شد.

با این حال، قبل از پرتاب اصلی جیمز وب، ناسا می‌خواهد مطمئن شود که این تلسکوپ می‌تواند ماموریت‌اش را با خوبی انجام دهد. پس از سرهم کردن کامل آینه‌ها، مهندسان ناسا آزمایشی انجام دادند تا مطمئن شوند اپتیک‌های آینه‌ها خوب کار می‌کنند. قرار است در چند ماه آینده، آزمایش‌هایی برای تست لرزش روی جیمز وب انجام شوند؛ آزمایش‌هایی که حرکت‌های زمان پرتاب موشک را شبیه‌سازی می‌کنند.

jameswebb-1

اگر تلسکوپ جیمز وب این آزمایش‌ها را به خوبی پشت سر بگذارد، سپس به مرکز فضایی جانسون ناسا در هیوستون فرستاده می‌شود تا مقاومت آن را در دمای بسیار پایین بررسی کنند؛ دمایی که جیمز وب با آن در فضا روبرو خواهد شد. آزمایش هایی دیگری هم در کالیفرنیا و گویان فرانسه برای جیمز وب برنامه‌ریزی شده است.

ساخت تلسکوپ جیمز وب در سال ۱۹۹۶ شروع شد و در ابتدا قرار بود در سال ۲۰۱۴ پرتاب شود. در حالی که پیش‌بینی شده بود ساخت جیمز وب ۵.۱ میلیارد دلار هزینه داشته باشد، هزینه‌های ساخت تلسکوپ برای ناسا بیشتر تمام شده است. برنامه‌ی فعلی ناسا، تمام کردن تلسکوپ جیمز وب با هزینه‌ی ۸.۷ میلیارد دلار و پرتاب آن در سال ۲۰۱۸ است.

منبع: The Verge

telegram_ad2_1

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۴ دیدگاه
  1. mehdi

    ۲۰ سال زمان ، ۸ میلیارد دلار هزینه ، نشان دهنده ارزش تحقیقات علمی برای اوناست

  2. arash

    قدرت این تلسکوپ ۱۰۰ برابر هابله

  3. LM

    خیلی قدم خوبیه

  4. حمیدرضا

    خیلی دوست دارم زودتر پرتاپشو ببینم و شروع به کار کنه، بعد هابل این بزرگترینه؛ از هابل خیلی زیاد استفاده شد که نباید میشد. جیمز وب باید زودتر اماده میشد.

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه