تلگرام شاید کند بشود

۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه
تلگرام

شرکت ارتباطات زیرساخت اطلاعیه‌ای در وب‌سایت خود منتشر کرده مبنی بر اینکه مجوز استقرار سرورهای شبکه توزیع محتوای پیام‌رسان تلگرام (CDN) در ایران باطل شده است. در پایان این اطلاعیه این‌طور آمده که اجرای این ابلاغیه مرکز ملی فضای مجازی، ممکن است کاهش کیفیت استفاده از این پیام‌رسان را در پی داشته باشد.

متن کامل اطلاعیه به شرح زیر است:

شرکت ارتباطات زیرساخت در راستای شفافیت ساختارمند که آن را راهبردی اساسی در وزارت ارتباطات می داند، به اطلاع عموم می رساند:

عصر روز گذشته ابلاغیه‌ای توسط دبیر محترم شورایعالی فضای مجازی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی واصل شد که بر اساس آن، مجوز قانونی صادره‌ی آن مرکز در سال ۱۳۹۵ در خصوص استقرار سرورهای شبکه توزیع محتوای پیام رسان تلگرام (CDN) در ایران لغو و باطل اعلام شده است.

بر اساس روالهای قانونی، «شرکت ارتباطات زیرساخت» موظف است نسبت به خروج این سرورها از مدار اقدام نماید و از این پس، ترافیک این پیام‌رسان تنها از طریق «ارتباطات بین الملل کشور» راهیابی خواهد شد، ضمن آنکه، اجرای این ابلاغیه مرکز ملی فضای مجازی، ممکن است کاهش کیفیت استفاده از این پیام رسان را در پی داشته باشد.

کاهش کیفیت استفاده از تلگرام ممکن است به معنی کند شدن این پیام‌رسان باشد. تلگرام از اوایل سال ۱۳۹۴ و با افول پیام‌رسان وایبر به دلیل کند شدن و کاهش کیفیت کاربری، به سرعت در میان کابران ایرانی محبوب شد و باعث شد ایران به بزرگترین بازار این پیام‌رسان تبدیل شود.

از چند هفته‌ی پیش بحث مسدود شدن پیام‌رسان تلگرام به مهم‌ترین خبر حوزه‌ی فناوری اطلاعات در ایران تبدیل شده است. تلگرام در ایران بیش از ۴۰ میلیون کاربر دارد و بیشتر ترافیک اینترنت را به خود اختصاص می‌دهد. دولت در تلاش است که انحصار تلگرام را بشکند و پیام‌رسان‌های داخلی جایگزین آن را معرفی کند. پیام‌رسان سروش در رسانه‌ها و بین مردم به عنوان جدی‌ترین جایگزین ایرانی تلگرام مطرح است. مقامات وزارت ارتباطات می‌گویند که کوچ مردم شروع شده و اکنون پیام‌رسان‌های ایرانی میلیون‌ها کاربر فعال دارند.

از یک هفته‌ی پیش دولت روسیه هم تلگرام را در این کشور مسدود کرد. پاول دوروف موسس و مدیرعامل تلگرام ادعا می‌کند که فیلترینگ تلگرام در روسیه بی‌نتیجه بوده و این پیام‌رسان با استفاده از تکنیک‌های پیچیده توانسته این محدودیت را دور بزند و دسترسی به آن همچنان برای کاربران روسی مقدور است. پاول دوروف می‌گوید دولت روسیه به دلیل اینکه تلگرام اطلاعات کاربران را در اختیار دستگاه اطلاعاتی این کشور قرار نداده فیلتر شده است.

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۳ دیدگاه
  1. شهروند

    دیر رسیدن بهتر از هرگز نرسیدن!

  2. علی

    به نظرم باید فیلتر بشه اما اینستاگرام هم باید فیلتر بشه چون اون بدتر از تلگرامه

  3. ناشناس

    محض اطلاع عزیزان باید بگم با اینکه این خبر امروز درج شده در مطبوعات ولی تجربه شخصی من نشون داده این اتفاق حدود یک هفته هست که اتفاق افتاده

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه