آینه‌ی تلسکوپ فضایی جیمز وب به طور کامل سر هم شد

۲۰ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه

هجدهمین و آخرین قسمت آینه‌ی اصلی تلسکوپ جیمز وب هم متصل و بدین ترتیب این آینه‌ی ۶٫۵ متری کامل شد. جیمز وب قرار است در سال ۲۰۱۸ به فضا پرتاب و جایگزین تلسکوپ هابل شود تا برای سال‌ها بزرگترین تلسکوپ فضایی دنیا باشد.

سر هم بندی این آینه روز چهارشنبه در مرکز پروازهای فضایی گادرد ناسا انجام شد. جان گرونسفلد از مدیران ارشد ناسا می‌گوید: «دانشمندان و مهندسان سرسختانه تلاش کار می‌کردند که بتوانند این آینه‌های فوق‌العاده و تقریبا بی‌نقص را به هم متصل کنند. آینه‌هایی که می‌توانند نور آمده از جو سیاره‌ها، زایشگاه‌های ستاره‌ای و روزهای ابتدایی کیهان را دریافت کنند.» او این‌طور می‌افزاید: «اکنون که آینه‌ها بر سر جای خود قرار گرفته‌اند ما یک گام به انجام رصدهای متهورانه‌ای که می‌توانند از رازهای سر به مهر کیهان رمزگشایی کنند نزدیک‌تر شده‌ایم.»

هرکدام از آینه‌های شش ضلعی، ۱٫۳ متر قطر و ۴۰ کیلوگرم وزن دارند. آن‌ها در کنار هم یک آینه‌ی چند قسمتی ۶٫۵ متری را می‌سازند. این قطعات به هنگام پرتاب بسته می‌شوند و سپس وقتی تلسکوپ به فضا می‌رود باز می‌شوند. «لی فاینبرگ» (Lee Feinberg) مدیر اجزاء اپتیکی تلسکوپ در گادرد می‌گوید: «تکمیل آینه‌ی اصلی تلسکوپ دستاورد خیلی بزرگی است. نتیجه‌ی یک دهه تلاش در طراحی، ساخت، آزمایش و حالا سر هم کردن سامانه‌ی آینه‌ی اصلی.» او می‌افزاید: «گروه بزرگی در سراسر کشور به این پروژه کمک کردند.» هرچند که اکنون کار سر هم کردن آینه تمام شده، ولی هنوز مراحل زیادی تا تکمیل پروژه‌ی این تلسکوپ باقیست.

jameswebb2

جیمز وب در فضا چنین شمایلی خواهد داشت.

«بیل اوکس» (Bill Ochs) مدیر پروژه‌ی تلسکوپ فضایی جیمز وب می‌گوید: «اکنون که آینه آماده شده،‌ ما می‌خواهیم دیگر قطعات اپتیکی را نصب کنیم و آزمایش‌هایی را بر روی همه‌ی قطعات دیگر انجام دهیم تا مطمئن شویم که می‌توانند تنش‌های سفر به فضا با موشک را تاب بیاورند.» او می‌افزاید: «این شروع خوبی برای سال ۲۰۱۶ است!»

تلسکوپ فضایی جیمز وب قرار است جایگزین تلسکوپ فضایی هابل شود. هابل ۲۶ سال پیش به فضا پرتاب شد و آینه‌ای به قطر حدود ۲٫۵ متر دارد. بنابراین جیمز وب با قطر ۶٫۵ متر خیلی از آن بزرگتر است. جیمز وب می‌تواند به پرسش‌های زیادی در گام‌های مختلف تکامل کیهان پاسخ دهد. از جمله چگونگی بوجود آمدن منظومه‌های ستاره‌ای با قابلیت میزبانی حیات روی سیاره‌هایی شبیه به زمین و تکامل منظومه‌ی شمسی خودمان. قرار است این تلسکوپ سال ۲۰۱۸ از پایگاه فضایی گویان فرانسه و با موشک آریان ۵ پرتاب شود. جیمز وب پروژه‌ای بین‌المللی است که ناسا آن را رهبری می‌کند و به کمک سازمان‌های فضایی اروپا و کانادا انجام می‌شود.

         ‌

مبنع: NASA

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه