جنگ با سرطان ریه برای اولین بار از طریق فناوری CRISPR

۶ آبان ۱۳۹۹ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه

دانشمندان چینی برای اولین بار به فرد سرطانی سلول‌هایی را تزریق کرده‌اند که از طریق شیوه ویرایش ژنوم CRISPR بهینه‌سازی شده‌اند. این فرایند بخشی از تحقیقی است که در دانشگاه West China شهر چنگدو انجام شده است.  این پروسه شامل ویرایش سلول‌های ایمنی یک بیمار دارای سرطان ریه تهاجمی است. این سلول‌ها ویرایش می‌شوند و سپس به بدن بیمار باز گردانده می‌شوند تا در برابر سرطان بجنگد.

در مورد بیمار چینی، محققان سلول‌های ایمنی فرد را از خونش خارج کردند و سپس با استفاده از روش CRISPR ژن‌هایی که واکنش ایمنی سلول‌ها را کند می‌کرد از کار انداختند. سپس سلول‌های ویرایش شده به بدن بیمار بازگردانده شدند. البته سرطان هم در این مدت از کم شدن سلول‌های ایمنی استفاده کرد و گسترش یافت. اما محققان تعداد سلول‌های ویرایش شده را دوبرابر کردند. آن‌ها انتظار دارند بیمار بتواند با این سلول‌های ویرایش شده بر سرطان غلبه کند. هنوز جزییات بیشتر و سرنوشت مبارزه بیمار با سرطان ریه مشخص نیست. اما دانشمندان به آینده این شیوه خوش‌بین هستند.

البته چنین آزمایش‌هایی با سلول‌های دست‌کاری شده قبلا هم انجام شده بود اما این اولین بار است که ویرایش ژنی از طریق روش CRISPR انجام می‌پذیرد. روشی که نوعی ابزار کپی و پیست کردن ژنتیکی است و امکان تغییر و دست‌کاری سلول‌ها را آسان‌تر و ارزان‌تر می‌کند. این شیوه به دانشمندان امکان می‌دهد کاری کنند سلول‌های مورد نیاز با سرعت بیشتری رشد کنند و سلول‌های سرطانی را بهتر بکشند. آزمایش با سلول‌های ویرایش شده از طریق روش CRISPR سال آینده در ایالات متحده آمریکا برای درمان سرطان‌های گوناگون آغاز خواهد شد.

منبع: The Verge

telegram_ad2_1

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه