خودران گوگل با یک اتوبوس تصادف کرد

۶ بهمن ۱۳۹۵ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه

از روزی که خودران‌های گوگل مجوز عبور و مرور آزمایشی در چند منظقه از جمله کالیفرنیا را گرفتند، چندین مورد تصادف گزارش شده اما تا همین چند روز پیش خودران‌ها در هیچ‌یک از این حوادث مقصر نبوده‌اند. چند روز پیش گزارش تصادف یک خودران مدل لکسوس RX450h با یک اتوبوس در شهر Mountain View ایالت کالیفرنیا، از مقصر بودن این خودران گوگل خبر داد.

البته خوشبختانه این تصادف هیچ‌گونه خسارت جانی نداشت اما این‌طور حوادث می‌توانند تمام محاسبات آینده‌نگرانه‌ی دنیای تکنولوژی را درباره‌ی نسخه‌ای که برای تصادفات شهری و جاده‌ای پیچیده‌اند، به هم بریزند. کمپانی‌های معتبری مثل فورد و تویوتا همیشه خاتمه دادن به تصادف و خسارت‌های جانی و مالی را از جمله مهم‌ترین چشم‌اندازهای خود در تولید خودران‌ها دانسته‌اند؛ با این ادعا که هیچ‌نوع قانون‌شکنی و بی‌احتیاطی از خودران‌ها (که ماشین‌هایی بدون راننده هستند) سر نمی‌زند.

این‌طور حوادث می‌توانند تمام محاسبات آینده‌نگرانه‌ی دنیای تکنولوژی را درباره‌ی نسخه‌ای که برای تصادفات شهری و جاده‌ای پیچیده‌اند، به هم بریزند.

و اما جزییات تصادف کالیفرنیا از این قرار است:

خودران گوگل به‌خاطر وجود کیسه‌های شن در اطراف خیابان مجبور می‌شود به سمت لاین وسط گردش به راست کند. نرم‌افزار لکسوس RX450h پیش‌بینی می‌کند اتوبوسی که از پشت نزدیک می‌شود،‌ از سرعت خود کم کرده یا بایستد تا خودران گردش به راست کرده و در مسیر خیابان بیفتد اما این اتفاق نیفتاده و خودران و اتوبوس با هم تصادف می‌کنند. تصادف نسبتا سبک بوده و تنها گلگیر جلو، چرخ و سنسور لکسوس RX450h بر اثر برخورد با کنار اتوبوس ضربه می‌بیند.

در گزارش ماهانه‌ی گوگل این تصادف را نتیجه‌ی یک تفکر نرمال در رانندگی دانسته‌اند و گفته شده حتی راننده آزمایشی هم (که یک انسان است) تصور می‌کرده اتوبوس از سرعت خود کم می‌کند. رانندگی ما نتیجه‌ی پیش‌بینی‌هایی است که در هنگام رانندگی از رفتار ماشین‌ها در خیابان داریم. در این مورد خاص پیش‌بینی خودران گوگل نادرست از آب درآمده و همین باعث شده اصلاحات جدیدی با موضوع «تمایل کمتر اتوبوس‌ها به تسلیم شدن»! در نرم‌افزار آن صورت بگیرد. در این گزارش آمده:

سال‌هاست که خودران‌های ما در مسیرهای شلوغ، پر از چراغ راهنمایی و تقاطع رفت‌وآمد داشته‌اند. ما چیزهای زیادی از رانندگی در این مسیرها آموخته‌ و در نرم‌افزار گنجانده‌ایم. تصادفی هم که چند روز گذشته پیش آمد، تجربه‌ی مهمی بود و کمک کرد تا مهارت‌های اساسی را در رانندگی خودران‌ گوگل تقویت کنیم. به‌این‌ترتیب در آینده در مسیرهای مشابه چنین تجربه‌‌هایی نخواهیم داشت.

راننده‌ی آزمایشی ما که اتوبوس را در آینه می‌دید، مثل خودران فکر می‌کرد اتوبوس قرار است از سرعت خود کم کند یا بایستد تا لکسوس از سمت راست به جریان ترافیک بپیوندد. برای این کار جای کافی هم وجود داشت اما ظاهرا راننده‌ی اتوبوس هم تصور می‌کرده لکسوس قرار است ابتدا به او اجازه‌ی عبور بدهد. این پیش‌بینی‌های نادرست که در یک لحظه انجام می‌شود، باعث تصادف می‌شوند.

حالا خودران‌های گوگل به‌خوبی می‌دانند اتوبوس‌ها و به‌طور کلی همه‌ی ماشین‌های بزرگ تمایل کمتری برای راه دادن به خودروهای کوچک‌تر دارند.

ما به این خودران آموخته‌ بودیم این‌که باید در سمت راست حرکت کنند، مثل یک قانون اجتماعی است و هنگام گردش به سمت راست باید جای کافی را برای عبور ماشین‌های پشت سر در نظر گرفته تا آن‌ها هم با کمی تمایل به راست از سرعت خود کم کرده و اجازه دهند گردش صورت بگیرد.

حالا که این تصادف و البته هزاران مورد مشابه آن را با جزییات بررسی کرده‌ایم، اصلاحاتی را برای نرم‌افزار در نظر گرفته‌ایم و حالا خودران‌های ما به‌خوبی می‌دانند اتوبوس‌ها و به‌طور کلی همه‌ی ماشین‌های بزرگ تمایل کمتری برای راه دادن به خودروهای کوچک‌تر دارند و هنگام پیش‌بینی رفتارهای ماشین‌های دیگر باید این نکته در نظر گرفته شود. امیدواریم که با این اصلاحات همه‌چیز درست شود.

منابع: The Verge , Ubergizmo , Engadget

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۳ دیدگاه
  1. Avatar سالار

    ظاهراً راه ندادن ماشین‌های سنگین به سواری در همه‌جای دنیا رایجه و محدود به ایران نیست… 😐

    1. Avatar پویا

      اتوبوس که وسیله حمل و نقل عمومیه! هیچ وقت یک کامیونی که داره مصالح ساختمانی حمل میکنه رو توی خیابان های اونجا نمیبینی…

  2. Avatar پویا

    فکر کنم اگر یکی از این خودران ها به ایران بیارن، باید کل برنامه ش رو عوض کنن! :)))

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه