خودروهای رالی به‌یادماندنی(قسمت ششم)؛ Opel Manta 400

۱۸ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه

چاره‌ای جز نوشتن Opel به انگلیسی نداشتیم؛ چراکه در یک رسانه‌ی فناوری و دیجیتال‌محور کافی بود که کلمه‌ی اپل را بنویسیم و شما مخاطبان عزیز را به یاد میراث ارزشمند استیوجابز بیاندازیم! داستان از این قرار است که امروز می‌خواهیم شما را با بک خودروی رالی یه‌یادماندنی از شرکت Opel تحت عنوان مانتا ۴۰۰ آشنا کنیم.

بیشتر بخوانید: مقاله‌های سریالی خودروهای رالی به‌یادماندنی

 ‌‌

‌Opel

وقتی می‌گوییم اُپل، احتمالا بیشتر ما به یاد وروجک دوست‌داشتنی کورسا می‌افتیم. شاید هم اگر عشق ماشین باشید، ناخودآگاه تصویر اپل آسترا، امگا، وکترا و کالبیرا درمقابلمان ظاهر شود؛ ماشین‌هایی که چندان فروش موفقیت‌آمیزی در بازار ایران تجربه نکردند با این حال جزو خودروهای نسبتا محبوب در بازار اروپا بودند. اپل یک شرکت قدیمی خودروسازی است که تاسیس آن به ۱۵۵ سال پیش یعنی سال ۱۸۶۲ برمی‌گردد.

Opel Manta 400

برگردیم به سال‌های خیلی دور، مثلا ۱۹۸۱؛ زمانی که احتمالا بسیاری از ما هنوز به دنیا نیامده بودیم تا شاهکار طراحی ماشین‌ها از جمله چراغ‌مخفی اوج دوران مهندسی و مسابقات رالی مثل گروه B را ببینیم. در این دوران، اپل با مدل مانتا ۴۰۰ به مسابقات پاگذاشت تا به جنگ مدعیان مغرور برود، اما باید بدانید که Manta نام یکی از سری محصولات شهری اپل بود.

پیشینه‌ی Manta

کلا ۲ نسل از اپل مانتا معرفی و تولید شد. نسل اول با عنوان Manta A از سال ۱۹۷۰ تا ۱۹۷۵ روی خط تولید قرار داشت. بعد از توقف تولید نسل اول، Manta B جایگزین شد و تولید آن تا سال ۱۹۸۸ ادامه داشت. امروز روی صحبت ما با نسل دوم یعنی Manta B است؛ کوپه‌ای که در تنوع مدل‌های ۴ سیلندر ۱.۲، ۱.۳، ۱.۶، ۱.۹ و ۲ لیتری با گیربکس‌های ۳ سرعته‌ی دستی و ۳ سرعته‌ی خودکار در اختیار مشتریان قرار گرفت.

و برگردیم به اصل ماجرا، Manta 400

مانتا به عنوان یک کوپه‌ی اسپرت توانست نظر بسیاری از نسل جوان را جلب کند اما اپل تصمیم گرفت تا نسخه‌ی اسپرت ماشین این اتاق را تولید کند و نمونه‌ی مخصوص آن را راهی مسابقات رالی کرد. اپل از یک پیشرانه‌ی ۴ سیلندر ۲۴۱۰‌ سی‌سی DOHC 16 سوپاپه استفاده کرد. گزارش‌های اولیه از تقسیم وزن ۳۶ درصد در جلو و ۶۴ درصد در عقب خبر می‌دهند و موتور گفته شده می‌توانست حداکثر توان ۱۴۴ اسب‌بخار را تولید کند.

مانتا قدرتمندتر می‌شود

اپل مانتا

قطعا این قدرت کافی نبود. برای همین اپل درصدد تقویت قوای مانتا، توانست باانجام تغییراتی به حداکثر توان ۲۷۵ اسب‌بخار در ۷۵۰۰ دور بر دقیقه برسد. درنظر داشته باشید این توان از یک موتور تنفس طبیعی گرفته شده بود و اپل هم برای افزایش توان، چند بار تلاش کرد تا موتور ماشین را به توربوشارژ مجهز کند اما نتیجه موفقیت آمیز نبود. در بعضی از گزارش‌ها آمده که یک نمونه‌ی دیفرانسیل عقب و یک پروتوتایپ دودیفرانسیل از اپل مانتا ۴۰۰ ساخته شده است. Opel Manta 400 برای رساندن جثه‌ی ۱۰۰۰ کیلوگرمی خود از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت به ۶.۳ ثانیه زمان نیاز داشت. مهندسان مانتا ۴۰۰ درحقیقت توانسته بودند با کاهش وزن ۸۰ کیلوگرمی به حداکثر سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت برسند.

جمع‌بندی

یقینا اپل مانتا ۴۰۰ بهترین خودروی رالی دهه ۸۰ نبود و نتوانست موفقیت‌های چشم‌گیری را در کارنامه‌ی خود ثبت کند. با این حال همان‌طور که قبلا هم برایتان گفتیم، براساس رده‌بندی تاپ‌گیر، این ماشین عنوان یکی از خودروهای رالی به‌یادماندنی را گرفت تا شاید بتوان از زحمات طراحان و مهندسان این اتومبیل تقدیری صورت بگیرد. شاید برایتان جالب باشد که بدانید، هنوز که هنوزه با گذشت بیش از ۳ دهه از عمر اپل مانتا ۴۰۰، قیمت بین ۴۰ تا ۵۰ هزار پوندی در چند حراجی این ماشین به چشم می‌خوزد.

 

منبع: TopGear

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه