خودروهای رالی به‌یادماندنی(قسمت نهم و پایانی)؛ نیسان ۲۴۰ RS

۱۸ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه

به آخرین سری مقاله‌های سریالی خودروهای رالی به‌یادماندنی رسیدیم. امروز نهمین هفته‌ای است که می‌خواهیم با نهمین خودروی رالی ویژه همراه شما باشیم؛ نیسان ۲۴۰ RS.

برای ما ایرانیان، شنیدن نام نیسان بیشتر یادآور پاترول (نیسان سافاری) است. با این حال چندان با سبد محصولات این شرکت ژاپنی غریبه نیستیم و با ماشین‌هایی مثل نیسان اکس‌تریل، قشقایی، رونیز، مورانو، جوک، سرانزا و ماکسیما دیدار داشته‌ایم. امروز می‌خواهیم با یک ماشین رالی ویژه از شرکت نیسان آشنا شویم و به دنیای شیرین و هیجان‌انگیز مسابقات رالی برویم، اما پیش از آن باید با سیلویا آشنا شویم!

سیلویا؟

بله. سیلویا (Silvia) نام یکی از سری محصولات شرکت خودروسازی نیسان است که در بازه زمانی سال‌های ۱۹۶۴ تا ۱۹۶۸ و ۱۹۷۴ تا ۲۰۰۲ تولید می‌شد. سیلویا بیشتر به عنوان یک خودروی کوپه‌ی اسپرت کشیده شناخته می‌شد که از مشخصات فنی بالا بهره می‌برد. با اینکه سیلویا یک خودروی اسپرت قدرتمند شهری بود، نیسان به فکر ساخت مدل ویژه‌ی مسابقات رالی به نام ۲۴۰ RS افتاد.

۲۴۰ RS

نیسان ۲۴۰ آر.اس یک خودروی کوپه‌ی اسپرتی بود که به یک پیشرانه‌ی ۲.۴ لیتری DOHC با موتور FJ24 مجهز شد. این اومبیل بین سال‌های ۱۹۸۳ تا ۱۹۸۵ روی خط تولید نیسان قرار گرفت و به عنوان ماشین رالی رسمی نیسان معرفی شد. بهترین نتیجه‌ای که نیسان از این خودرو گرفت، در مسابقه‌ی رالی نیوزیلند سال ۱۹۸۳ بود که مقام دوم را کسب کرد.

مشخصات فنی

بگذارید کمی دقیق‌تر به نیسان ۲۴۰ RS نگاه کنیم. این ماشین به یک پیشرانه‌ی ۴ سیلندر خطی ۲۳۴۰ سی‌سی مجهز شده بود که در قوی‌ترین حالت می‌توانست حداکثر توان ۲۷۷ اسب‌بخار در ۸۰۰۰ دور بر دقیقه و ماگزیمم گشتاور ۲۶۵ نیوتون‌متر در ۶۲۰۰ دور بر دقیقه تولید کند. نیسان از یک گیربکس ۵ دنده‌ی دستی برای این ماشین استفاده کرد. سیستم انتقال قدرت در این خودرو، نیرو را به چرخ‌های عقب منتقل می‌کرد. با توجه به شرایط حضور خودرو در مسابقات، نیسان از رول کیج برای بالابردن ایمنی سرنشینان و پنل‌های پلاستیکی، درب موتور فایبرگلاس و بدنه‌ی پولی‌کربنات برای کاهش وزن خودرو (۹۷۰ کیلوگرم) استفاده کرد. ترمزهای جلو و عقب از نوع دیسکی بوده‌اند.

نیسان برای حضور در مسابقات گروه B به تعداد ۲۰۰ دستگاه از مدل ۲۴۰ RS تولید کرد که ۱۵۰ دستگاه، فرمان چپ و ۵۰ دستگاه مابقی فرمان‌راست بودند. شاید ماشین‌هایی مثل آئودی Quattro، لانچیا دلتا، پژو ۲۰۵، فورد اسکورت RS200 و MG Metro 6R4 خودروهای افتخار آفرینی بودند. با این حال بسیاری باور دارند که تولد نیسان ۲۴۰ RS می‌تواند به عنوان یکی از شیرین‌ترین اتفاقات تکرارنشدنی در تاریخ مسابقات رالی باشد.

نگاهی به عناوین مقالات سریالی خودروهای رالی به‌یادماندنی

خودروهای رالی به‌یادماندنی(قسمت اول)؛ مزدا RX-7

خودروهای رالی به‌یادماندنی(قسمت دوم)؛ آئودی Group S

خودروهای رالی به‌یادماندنی(قسمت سوم)؛ تویوتا ۲۲۲D

خودروهای رالی به‌یادماندنی(قسمت چهارم)؛ فراری ۳۰۸ GTB

خودروهای رالی به‌یادماندنی(قسمت پنجم)؛ MG Metro 6R4

خودروهای رالی به‌یادماندنی(قسمت ششم)؛ Opel Manta 400

خودروهای رالی به‌یادماندنی(قسمت هفتم)؛ فورد اسکورت RS 1700T

خودروهای رالی به‌یادماندنی(قسمت هشتم)؛ سیتروئن BX

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

یک دیدگاه
  1. Avatar امیر

    پس اسطوره هایی که رالی رو متحول کردند مثل آئودی کواترو یا لانچیا دلتا اینتگراله کجا هستند؟

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه