خودروهای رالی به‌یادماندنی(قسمت هشتم)؛ سیتروئن BX

۱۸ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه

وقتی که حرف از سیتروئن به میان می‌آید، احتمالا بیشتر ما به یاد ماشین‌هایی مثل زانتیا، C5 و حتی ژیان (سیتروئن دایان) می‌افتیم. با این حال، این خودروساز فرانسوی مثل دیگر شرکت‌های مشهور محصولات زیادی تولید کرده که ما شانس ملاقات با آن‌ها را نداشتیم. سیتروئن در تاریخ خود دست به اقدامات جالبی مثل ساخت خودروهای رالی هم زده؛ ماشینی مثل سیتروئن BX 4TC Evolution.

بیشتر بخوانید: مقاله‌های سریالی خودروهای رالی به‌یادماندنی

BX

سیتروئن BX

یکی از سری مدل‌های قدیمی سیتروئن BX نام داشت که از سال ۱۹۸۲ تا ۱۹۹۴ روی خط تولید این شرکت قرار گرفت. این خودرو در کلاس ماشین بزرگ شهری (D Segment) شناخته می‌شد و در دو کلاس هاچ‌بک و استیشن، طراحی و تولید شد. این ماشین که موتور جلو و محورجلو محرک بود، در انواع و اقسام پیشرانه‌ها به بازار عرضه شد؛ از موتور ۴ سیلندر ۱.۱ لیتری گرفته تا قوی‌ترین مدل ۴ سیلندر توربو ۲.۱ لیتری.

BX 4TC

حوالی سال ۱۹۸۶، سیتروئن تصمیم گرفت تا نسخه‌ی اسپرت سری BX را تولید کند. این ماشین نه تنها اسپرت بود، بلکه برای یک هدف بسیار مهم طراحی شد؛ آن هدف چیزی نبود جز شرکت در مسابقات رالی گروه B. آن زمان که مسابقات گروه B در اوج محبوبیت و هیجان خود قرار داشت، سیتروئن هم کمربند خودش را محکم بست تا با نسخه‌ی قدرتمند BX 4TC برای رقبا خط و نشان بکشد.

مگر چقدر قدرتمند بود؟

سیتروئن BX 4TC به یک پیشرانه‌ی ۲.۱ لیتری (حجم دقیق ۲۱۴۲ سی‌سی) مجهز شده بود تا بتواند حداکثر توان ۳۸۰ اسب‌بخار را در دور ۷۰۰۰ rpm و ماگزیمم گشتاور ۳۴۳ نیوتون‌متر در ۵۵۰۰ rpm تولید کند. ردلاین موتور این ماشین هم ۸۰۰۰ rpm اعلام شد. این ماشین هم‌چنین در مسابقات WRC مونت کارلو، پرتقال و آکروپلیس شرکت کرد.

تصادفات BX 4TC

سیتروئن در مجموع ۲۰ دستگاه از این خودروی اسپرت رالی تولید کرد که ۱۸ دستگاه آن در تصادفات مسابقات نابود شدند. با این وجود سیتروئن ۳ اتاق سالم از این ماشین را تولید کرده بود که بتواند برای ریکاوری ماشین‌های آسیب‌دیده استفاده کند. بعدها از یکی از اتاق‌ها برای ساخت مدل Evolution در سال ۱۹۸۹ استفاده شد. این خودرو بعدها دوباره وارد صحنه‌ی تصادف شد و سیتروئن برای بار دوم آن را ریکاوری کرد. این خودرو در سال ۱۹۹۲ در گاراژی در پاریس فروخته شد و امیدواریم که امروز در شرایط سالم حفاظت شود. طبق یکی از آماری که امسال منتشر شد، احتمالا ۶ دستگاه از سیتروئن BX 4TC سالم باقی مانده باشد.

منبع: TopGear
telegram_ad2_1

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه