خودروهای رالی به‌یادماندنی(قسمت پنجم)؛ MG Metro 6R4

۱۸ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه

پس از گذر از خودروهای رالی به‌یادماندنی مزدا RX-7، آئودی گروه S،تویوتا ۲۲۲D و فراری ۳۰۸ GTB نوبت به ماشین جالب و متفاوت این هفته می‌رسد. این هفته هم با یک خودروی رالی ویژه آمدیم؛ ماشینی که هم برایتان آشناست و هم غریب! لابد می‌پرسید چطور؟

بیشتر بخوانید: مقاله‌های سریالی خودروهای رالی به‌یادماندنی

آشنا

اگر عنوان تیتر را به چند بخش مختلف تجزیه کنیم(همانند کاری که در شیمی دبیرستان می‌کردیم)، به نام MG می‌رسیم. این کلمه یقینا برای بیشتر ما آشناست؛ چراکه نام MG را با چند مدل سدان اسپرت در بازار ایران می‌شناسیم که اوایل توانسته بود در کانون توجهات مشتریان قرار بگیرد. از مدل‌های وارداتی این خودرو می‌توانیم به MG 6، GS، ۵۵۰ و ۳۵۰ اشاره کنیم. البته بجز اسم آشنا، ظاهر MG Metro 6R4 هم ما را به یاد پژو ۲۰۵، همان هاچ‌بک کوچک نوستالژیک دوست‌داشتنی می‌اندازد.

 ‌

غریب!

صد البته دیدن عنوان Metro 6R4 بعد از نام MG برایمان غریب است. MG Metro 6R4 با وجود شباهت‌های گفته‌شده، دنیای متفاوت و جدایی از ماشین‌های گفته شده را دارد. این خودروی رالی اولین بار در سال ۱۹۸۴ روی خط تولید رفت و بعد از ۳ سال، تولید آن متوقف شد، ماشینی که با ظاهر کوچک و طراحی کامپکت، راهی مسابقات هیجان‌انگیز گروه B شد. MG Metro 6R4 ، یک هاچ‌بک کوچک ۳ درب موتور عقب با دنیای جالب و هیجان‌انگیز بود!

 ‌

رمز ۶R4

لابد مثل من در تلاش هستید تا فرمول نام‌گذاری ۶R4 را رمزگشایی کنید! شاید هم فکر کرده‌اید که مثل هزاران نام‌گذاری، این هم صرفا ترکیب شانسی از عدد و یک حرف انگلیسی بوده است. به هرحال در جواب این سوال باید بگوییم که عنوان این ماشین از یک فرمول ساده و جالبی شکل گرفته است!

عدد ۶ در ابتدای نام این مدل به تعداد سیلندر موتور ماشین اشاره دارد. پس اولین کشف ما از موتور این ماشین کوچک، آرایش V شکل ۶ سیلندر آن است. البته بجز تعداد سیلندر، آرایش سیلندرها را هم زودتر از موعد لو دادیم! به هرحال، نوبت به نکته‌ی دوم یعنی R می‌رسد که از موتور عقب بودن ماشین حکایت دارد. درنهایت نوبت به عدد آخر یعنی ۴ می‌رسد. منظور MG از ۴ ، انتقال نیرو به هر چهار چرخ ماشین بوده؛ پس نکته‌ی دیگر درمورد این کوچک دوست‌داشتنی، دو دیفرانسیل بودن آن است!

 ‌

چقدر قدرتمند است؟

سوال جالبی است. درحقیقت این سوال جزو اولین‌ چیزهایی است که در ذهن هر عشق ماشینی خطور می‌کند؛ چند اسب‌بخار!؟

پس از کشف‌های کوچک و جالب، نوبت به آشنایی با مشخصات فنی ماشین می‌رسد. اگر دنبال اسب‌بخار می‌گردید، بگذارید کار شما را با گفتن حداکثر توان ۴۰۰ اسب‌بخار ناقابل راحت کنیم. ۴۰۰ اسب‌بخار برای ماشینی با این جثه‌ی کوچک حقیقتا زیاد است! کار وقتی بیخ پیدا می‌کند که در گزارش‌هایی آمده، مهندسان توانستن با سامان‌دهی سیستم توربوشارژ، حداکثر توان ماشین را بین ۶۰۰ تا ۹۰۰ اسب‌بخار هم ببرند! این اطلاعات را هیچ‌وقت خودروسازها درمورد ماشین‌های رالی گروه B منتشر نکرده‌اند و مجبوریم به جمع‌آوری داده‌های اکثر گزارش‌ها بسنده کنیم.

موتور ۳ لیتری ۶ سیلندر خورجینی با زاویه‌ی ۹۰ درجه از هم، در قلب MG Metro 6R4 قرار گرفته است. گفته شده که زمان لازم برای رسیدن از وضعیت سکون به ۹۷ کیلومتر بر ساعت تنها ۳.۲ ثانیه طول می‌کشد. هم‌چنین در این خودرو فقط ۸.۲ ثانیه زمان برای رسیدن تا سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت نیاز است.

 ‌

‌سرنوشت

در مسابقه‌ی Lydden Hill انگلستان در سال ۱۹۹۱، یکی از این خودروهای ساخته شده با تصادف بسیار شدیدی همراه شد و شانس قهرمانی مسابقه را به‌طور کامل از دست داد. این ماشین برای فصل سال ۱۹۹۲ در مسابقات Will Gollop با دقت کامل بازسازی شد و توانست با گرفتن عنوان قهرمانی این دوره از مسابقات اروپا، تلاش سازندگان خودش را جبران کند.

با توجه به قدرت بسیار زیاد موتور، وزن کم و جثه کوچک ماشین شاهد کاهش تعادل و پایداری خودرو در سرپیچ ها و سرعت‌های بالا هستیم. در ادامه می‌توانید کلیپ کوتاهی از این خودرو را ببینید و صدای آن را به خوبی بشنوید.

منبع: TopGear

 


    برچسب‌ها :
    دیدگاه شما

    loading...
    بازدیدهای اخیر
    بر اساس بازدیدهای اخیر شما
    تاریخچه بازدیدها
    مشاهده همه