دزدی اندروید P از آیفون X عجیب نیست!

۷ مهر ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه
اندروید P

هرچند از مدت‌ها پیش خبرهای غیررسمی زیادی پیرامون این موضوع منتشر شده بود، اما گوگل بالاخره رسما در کنفرانس گوگل I/O اعلام کرد که در اندروید P شاهد ژست‌های حرکتی خواهیم بود. این قابلیت، نیاز به دکمه‌های ناوبری اختصاصی را کاهش می‌دهد و کاربران با استفاده از ژست‌های حرکتی مختلف می‌توانند کارهای گوناگونی را انجام دهند.

بسیاری از کاربران اعتقاد دارند که گوگل این قابلیت را از رابط کاربری آیفون X کپی‌برداری کرده است. این آیفون پرسروصدا که سال گذشته عرضه شد، فاقد دکمه‌ی هوم بود و اپل به‌جای این دکمه، ژست‌های حرکتی جدیدی را معرفی کرد که به‌نوعی جایگزین دکمه‌ی هوم محسوب می‌شوند. تأثیر این نوآوری بر رابط کاربری اندروید P قابل کتمان نیست. به‌عنوان‌مثال، در اندروید P همانند آیفون X، با سوایپ به بالا، اپلیکیشن‌های اخیرا بازشده به نمایش درمی‌آیند و برای حرکت بین پنجره‌ی اپلیکیشن‌ها هم کاربر باید نوار ناوبری را به جهت راست و چپ بکشاند که این قابلیت هم مشابه ژست حرکتی موجود در آیفون X است.

کاملا روشن است که این قابلیت مورد توجه گوگل قرارگرفته و به همین خاطر این شرکت برای نسخه‌ی جدید سیستم‌عامل خود یعنی اندروید P از آن الگوبرداری کرده است. اما در اینجا باید به یک موضوع مهم دقت داشته باشید؛ این موضوع مهم چیزی نیست جز اینکه در صنعت گوشی‌های هوشمند، چنین الگوبرداری‌ها یا حتی کپی‌برداری‌ها، یک روند کاملا طبیعی محسوب می‌شود. هر باری که گوگل از یک قابلیت اپل یا دیگر سازندگان کپی‌برداری کرده است، مطمئنا این شرکت‌ها هم اقدام مشابهی را انجام داده‌اند.

اپل برای ژست‌های حرکتی آیفون X، از سیستم‌عامل‌هایی مانند webOS، MeeGo و BlackBerry 10 الگوبرداری کرده است، تمام این سیستم‌عامل‌ها مدت‌ها پیش از گوگل و اپل، برای بهره‌گیری از ژست‌های حرکتی، دکمه‌ها را کنار گذاشتند. اگر بخواهیم دقیق‌تر اشاره کنیم، باید بگوییم که اپل سوایپ جانبی را از webOS و سوایپ فوقانی برای مشاهده‌ی اپلیکیشن‌های اخیرا باز شده را از BlackBerry 10 کپی‌برداری کرده است.

اپل در زمینه‌ی کپی‌برداری از شرکت‌های رقیب و دیگر سازندگان گجت‌های اندرویدی سابقه‌ی زیادی دارد. به‌عنوان‌مثال بریدگی نمایشگر ابتدا در گوشی اسنشال فون مورد استفاده قرار گرفت و ماه‌ها بعد آیفون X مجهز به این بریدگی معرفی شد. البته در این مورد چندان نمی‌توان از اصطلاح کپی‌برداری استفاده کرد. به همین خاطر در ادامه، الگوبرداری‌های دیگری را مطرح می‌کنیم. اپل برای قابلیت Live Photos تا حد زیادی از قابلیت‌های HTC Zoe و Living Images شرکت نوکیا الگوبرداری کرده است. همچنین باید بگوییم که اپل از iOS 8 به بعد امکان پشتیبانی از صفحه‌کلید جداگانه را تعبیه کرد، قابلیتی که از سال‌ها پیش از آن در اندروید وجود داشت. همچنین اپل در iOS 5 از نحوه‌ی نمایش نوتیفیکیشن‌های اندروید کپی‌برداری کرد.

در ادامه می‌توانیم باید به قابلیت Proactive سیری (که تا حد زیادی از گوگل فید الگو گرفته)، صفحه‌کلید QuickType (تا حد زیادی الگو گرفته از ویندوز فون ۷ و صفحه‌کلید SwiftKey) و اپل فوتوز (که درزمینه‌ی دسته‌بندی و پشتیبان‌گیری تا حد زیادی مشابه گوگل فوتوز است) اشاره کنیم.

کپی‌برداری‌ها پایان نمی‌پذیرند

اندروید P

البته چنین اشاره‌هایی به معنای پاک و منزه بودن گوگل درزمینه‌ی کپی‌برداری‌ها نیست. در ادامه به تعدادی از ویژگی‌های اندروید خالص اشاره می‌کنیم که گوگل آن‌ها را از دیگران کپی‌برداری کرده است: بخش اپلیکیشن‌های اخیرا بازشده (webOS)، پلتفرم ARCore (الگوبرداری از ARKit)، کنترل مصرف اینترنت موبایل (اپلیکیشن‌ها و دیگر سازندگان)، حالت battery saving (سازندگان اندرویدی و ویندوز فون)، زوم با دو انگشت و پشتیبانی از چند انگشت (اپل)، حرکت گوشی برای بی‌صدا کردن (سامسونگ و لنوو)، دو بار ضربه برای روشن کردن نمایشگر (نوکیا).

چنین اقداماتی لزوما بد نیستند. یک قابلیت مفید جاافتاده الزاما نباید تغییر کند، اما هر سیستم‌عاملی باید ظرفیتی برای تعبیه‌ی قابلیت‌های جایگزین و جدید داشته باشد. زیرا کاربردی بودن یک قابلیت، نباید مانع تغییر یا حذف آن شود. درنهایت، وقتی‌که ایده‌ی جذابی ارائه می‌شود، بهتر است که چنین ایده‌ای عملی شود.

سوال بزرگی که در اینجا مطرح می‌شود که آیا چنین اقداماتی منجر به شباهت گسترده‌ی اندروید و iOS می‌شود؟ زیرا همانطور که اپل ویژگی‌های اندروید را در سیستم‌عامل خود تعبیه می‌کند،iOS بیش‌ازپیش شبیه اکوسیستم اندروید می‌شود و همچنین عکس این قضیه هم در حال رخ دادن است. چنین اقداماتی احتمالا درنهایت منجر به کاهش منابع الهام این دو شرکت می‌شود. شاید راه چاره ارائه‌ی یک سیستم‌عامل خلاقانه ولی محکوم به فنای دیگری باشد که این دو شرکت بتوانند از یک منبع الهام جدید بهره ببرند.

منبع: Androidauthority

راهنمای خرید آیفون
برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۳ دیدگاه
  1. Avatar ardalan

    خیلی بده که یک نویسنده جهتگیری داشته باشه تو نوشتش و فن ی محصولی باشه که داره راجبش مطلب مینویسه.

    1. Avatar علی

      آره واقعا. اینجور مطالب دور از رفتار حرفه ایه. بیشتر میخوره به مجلات زرد.

  2. Avatar محمدرضا

    پیش از این هم تو اندروید ۷ شیاِومی تو رابط کاربری miui نسخه ۹ ب بعد تو گوشی های مثل redmi 5 plus قابلیت حذف دگمه های کاربری و اسستفاده از سوایپ کردن گذاشته بود.

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه