راهنمای خرید راکت تنیس

۱ دی ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۸ دقیقه
راهنمای خرید راکت تنیس

راکت تنیس از قسمت‌های مختلفی تشکیل شده است. دانستن ویژگی‌های هر قسمت به شما کمک می کند راکتی مناسب انتخاب کنید. بسته به توانایی شما در ورزش تنیس، راکت‌های مختلفی طراحی و ساخته شده که کمک می‌کنند بهره‌وری بیشتری داشته باشید. شاید تا به حال توجه کرده باشید که روی بدنه راکت اعداد و ارقامی نوشته شده است. در واقع این اعداد و ارقام بیانگر اطلاعاتی نظیر وزن، جنس و نقطه‌ی تعادل راکت است که در انتخاب راکت مناسب به شما کمک بسیار زیادی خواهد کرد. با توجه به تمام مواردی که گفته شد، برخلاف آن‌چه که بسیاری از افراد فکر می‌کنند، انتخاب راکت تنیس کاری دشوار است. در این مطلب به شما کمک خواهیم کرد تا بتوانید به ساده‌ترین شکل ممکن راکت مناسب خود را انتخاب کنید.

همان‌طور که گفتیم، مهارت شما در ورزش تنیس، رابطه‌ی مستقیمی با نوع راکتی دارد که باید انتخاب کنید. البته در این میان ویژگی‌های دیگری نظیر وزن، قد و جثه‌ی شما هم تاثیر زیادی در راکتی که انتخاب می‌کنید خواهد داشت. دانستن چند نکته‌ی ضروری هنگام انتخاب راکت تنیس به شما کمک خواهد کرد تا بتوانید در نهایت راکت مناسب خود را به راحتی انتخاب کنید. این موارد عبارتند از:

۱. وزن راکت ۲. نقطه‌ی تعادل راکت  ۳. عرض راکت ۴. زه راکت (نمره‌ی سیم و نوع بافت) ۵. اندازه‌ی سر راکت ۶. جنس بدنه‌ی راکت ۷. گریپ راکت (دسته) ۸. طول راکت (از ابتدای راکت تا انتهای آن)

راهنمای خرید راکت تنیس

همان‌طور که می‌بینید، راکت‌ها انواع مختلفی دارند که بر اساس سایز سر و گریپ می‌توانند متفاوت باشند. برای شروع، اطلاعاتی کلی در مورد انتخاب راکت با توجه به سطح مهارت در اختیار شما قرار می‌دهیم.
به‌طورکلی قبل از انتخاب و خرید راکت، باید دسته‌بندی آن‌ها را بدانید:

  • راکت برای افراد آماتور(کسانی که تازه شروع به یادگیری کرده‌اند) وزن سبک و صفحه‌ی (سر) بزرگی دارد. این افراد تسلط کافی روی تکنیک‌ها و کنترل مناسبی روی ضربه به توپ ندارند. بنابراین سر بزرگ راکت به آن‌ها کمک می کند با هر قسمتی از صفحه‌ی راکت به توپ ضربه بزنند تا آمادگی لازم برای ضربه زدن با وسط راکت را به دست آورند.
  • راکت افراد نیمه‌حرفه‌ای (کسانی که برای مدتی به یادگیری و تمرین تنیس پرداخته و تا حدودی به انجام تکنیک‌های تنیس تسلط پیدا کرده‌اند) وزن متوسط (نه خیلی سنگین و نه خیلی سبک) دارد و از صفحه‌ای بزرگ استفاده می‌کند. افراد نیمه‌حرفه‌ای نسبت به افراد حرفه‌ای ضربات قدرتی کمتری به توپ می‌زنند؛ با این حال برای ایجاد ضربات قدرتی، نیاز به راکتی با وزنی بیشتر از راکت‌های آماتور دارند.
  • افراد حرفه‌ای (کسانی که کنترل کامل روی تکنیک‌ها و توپ دارند) راکتی سنگین‌تر با صفحه‌ای کوچک‌تر انتخاب می‌کنند. معمولا وزن راکت افراد حرفه‌ای بیش‌تر از  ۳۱۵ گرم است.

ویژگی‌های مهم در راکت تنیس

۱. وزن راکت تنیس

وزن مناسب راکت به دلیل آسیب‌هایی که ممکن است در هنگام ضربه به توپ به دست وارد شود اهمیت دارد. برای کسانی که در ابتدای یادگیری ورزش تنیس هستند انتخاب راکتی که وزن مناسبی داشته باشد اهمیت دارد. در واقع انتخاب راکت بیش از حد سبک باعث ایجاد «سندرم آرنج تنیس‌بازان» (Tennis Elbow) یا آسیب‌دیدگی در قسمت آرنج می‌شود. شاید بلند کردن راکت‌های سنگین‌تر کمی سخت به نظر برسد ولی ضربات قدرتی با راکت سنگین‌تر بسیار راحت‌تر است و به شما کمک می‌کند تسلط و کنترل کافی روی راکت داشته باشید.

وزن یک راکت مناسب برای افراد آماتور به طور کلی بین ۲۵۰ تا ۲۹۰ گرم است. راکت برای خانم‌ها و آقایان باید با توجه به قد و وزن یا جثه انتخاب شود. مربیان به طور معمول برای آقایان راکتی با وزن ۲۹۰ گرم (بدون زه) و برای خانم ها بین ۲۵۰ تا ۲۷۰ گرم (بدون زه) را پیشنهاد می‌کنند. این وزن‌ها با بالا رفتن مهارت بازیکنان تغییر خواهد کرد.

۲. نقطه‌ی تعادل راکت تنیس (Balance Point)

نقطه‌ی تعادل روی بدنه‌ی راکت تنیس، نقطه‌ای است که اگر شما راکت را در محل آن روی لبه‌ای صاف قرار دهید، به طوری که از طرفین تکیه‌گاهی نداشته باشد، راکت در حالتی متعادل قرار گیرد. نقطه‌ی تعادل می‌تواند به سمت دسته یا سر راکت تمایل داشته باشد. همان‌طور که در شکل ۳ می‌بینید، اگر تعادل به سمت سر راکت تمایل داشته باشد، راکت از سر سنگین‌تری برخوردار است و اگر به سمت دسته یا گریپ راکت تمایل داشته باشد، راکت سر سبک‌تری دارد.

راهنمای خرید راکت تنیس

وزن راکت و رابطه آن با نقطه تعادل:

  • راکت‌های با وزن کمتر از ۲۸۵ گرم، سبک با سر سنگین هستند.(برای بازیکنان آماتور)
  • راکت‌های با وزن ۲۸۵ تا ۳۲۶ گرم متعادل و برای بازیکنان نیمه‌حرفه‌ای مناسب هستند.
  • راکت‌های با وزن بیشتر از ۳۲۶ گرم راکت‌های سنگین با سر سبک هستند. (برای بازیکنان حرفه‌ای)

معمولا نقطه‌ی تعادل را روی راکت با دو علامت اختصاری HL (سر سبک) و HH (سر سنگین) می‌نویسند. برای انتخاب راکتی مناسب، جدول زیر به شما کمک زیادی خواهد کرد.

نوع وزن مزایای استفاده از آن معایب استفاده از آن

راکت سبک

(سرسنگین)

کمتر از ۲۸۳.۵ گرم حرکت سریع، فشار کمتر، صرف انرژی کمتر در هنگام ضربه، مناسب برای افرادی که تازه شروع به یادگیری کرده‌اند. کنترل در هنگام ضربه کمتر است، فشار بیشتری به مچ، آرنج و شانه وارد می‌کند، ضربات با قدرت کم
راکت متوسط ۲۸۳.۵ گرم تا ۳۲۶ گرم کنترل و تعادل مناسب روی توپ، مناسب برای بازیکنان در سطح متوسط برای بازیکنانی که می‌خواهند بیشتر قدرتی یا کنترلی بازی کنند مناسب نیست.

راکت سنگین

(سرسبک)

بیشتر از ۳۲۶ گرم قدرت بیشتر، کنترل بیشتر، فشار کمتر، مناسب برای بازیکنان حرفه‌ای دامنه‌ی حرکتی کم، به انرژی بیشتری برای ضربه نیاز دارد.

۳. عرض راکت تنیس (Beam)

عرض راکت همان ضخامت بدنه‌ی راکت است. با کم و زیاد شدن ضخامت، استحکام بدنه‌ی راکت تغییر می‌کند. هر چه عرض راکت پهن‌تر باشد، استحکام راکت بیشتر است. در نتیجه بازیکن قدرت بیشتری را برای ضربه به توپ وارد می‌کند. ولی عرض باریک‌تر انعطاف‌پذیری بیشتری را به همراه دارد. در نتیجه راحت‌تر به توپ ضربه زده می‌شود؛ اما این ضربه با قدرت کمتری به توپ وارد خواهد شد. برای افراد مبتدی عرض راکت ۲۳ تا ۲۷ میلی‌متر مناسب خواهد بود.

راهنمای خرید راکت تنیس

۴. زه راکت تنیس
زه راکت تنیس معمولا در سه شماره‌ی ۱۵، ۱۶ و ۱۷ ساخته می‌شود. سیم شماره‌ی ۱۵ ضخیم‌ترین و سیم شماره‌ی ۱۷ نازک‌ترین سیم است. هر راکت با توجه به سیم زه میزان لرزش خاص خود را دارد که روی بدنه‌ی راکت نوشته شده است. سیم‌های ضخیم‌تر با کنترل و قدرت بیشتری به توپ ضربه وارد می کنند. سیم‌های نازک‌تر لرزش بیشتری دارند. به این معنی که تنش بیشتری در هنگام ضربه به سیم وارد می‌شود. دراین موارد از لرزه‌گیر برای راکت استفاده می‌شود.

راهنمای خرید راکت تنیس

بافت در زه راکت با توجه به درشتی یا ریزی دسته‌بندی می‌شود. سطر و ستون در بافت درشت ۱۶×۱۸ و در بافت ریز ۱۸ × ۲۰ است. زه با بافت درشت به شما قدرت بیشتری در ضربه به توپ می‌دهد. در این نوع بافت، انعطاف‌پذیری سیم بیشتر است. درواقع فضای بین زه‌ها به شما کمک می‌کند تا با نیروی بیشتری به توپ ضربه وارد کنید. بازیکنان حرفه‌ای از بافت درشت زه راکت برای ایجاد قدرت و چرخش بیشتر به توپ استفاده می‌کنند. ولی باید در نظر داشته باشید که راکتی با بافت درشت دوام کمتری دارد و این جزو معایب آن محسوب می‌شود.

۵. سر راکت تنیس

همان‌طور که قبلا گفته شد، اندازه‌ی سر (هد) راکت برای داشتن ضربات قدرتی مهم است. اگر وزن راکت به سمت سر (که گاهی صفحه نیز گفته می‌شود) راکت باشد، راکت قدرتی‌تر است؛ زیرا سر سنگین و بزرگ از نقاط اثر بیشتری برخوردار است. یعنی فضای بیشتری روی راکت برای ضربه به توپ وجود دارد. البته درست است که سر بزرگتر ضربات را قدرتی‌تر می‌کند اما یادمان باشد بازیکنان حرفه‌ای به دلیل مسلط بودن روی ضربات، سر کوچک را انتخاب می‌کنند. مربیان اصولا برای افراد مبتدی سر ۱۰۴ یا ۱۰۵ sq.in را پیشنهاد می‌کنند. برای افراد حرفه‌ای ۹۸ یا ۹۹ sq.in مناسب خواهد بود.

راهنمای خرید راکت تنیس

۶. سایز گریپ راکت تنیس

گریپ یا دسته‌ی کوچک باعث می‌شود بازیکن به‌راحتی بازی کند؛ ولی نیروی بیشتری برای نگه‌داشتن راکت در دست نیاز خواهد داشت. به عبارتی اگر دسته‌ی کوچکی را انتخاب کنید به دست شما فشار زیادی وارد می‌شود، چون عضلات دست تحرک بیشتری دارند. به همین دلیل راکت با گریپ بزرگ‌تر برای دست بهتر است ولی دامنه‌ی حرکتی را کمتر می‌کند. اگر در عضلات دست خود احساس درد داشتید بهتر است از گریپ بزرگ‌تر استفاده کنید. برای انتخاب گریپ مناسب باید اندازه‌ی درست کف دست خود را بدانید. طبق استاندارد بین‌المللی سایز مناسب گریپ برای بزرگسالان معمولا ۴ تا ۴ و ۸/۵ اینچ در نظر گرفته می‌شود. ولی اگر بین گریپ بزرگ و کوچک تردید دارید، بهتر است گریپ کوچک‌تر را انتخاب کنید. زیرا بعد از بستن Overgrip، دسته کمی بزرگ‌تر خواهد شد.

چگونه اندازه‌ی گریپ مناسب را برای راکت مشخص کنیم؟

برای به دست آوردن اندازه‌ی گریپ مناسب کافی است دست خود را از محل خم‌شدن کف دست تا بالای انگشت وسط با خط کش اندازه بگیرید.

راهنمای خرید راکت تنیس

راه دیگر قراردادن گریپ راکت در دست است؛ مثل حالتی که می‌خواهید بازی کنید. سپس قرارگیری گریپ بین انگشتان و کف دست را ببینید. اگر فضای کافی برای انگشت سبابه نبود، گریپ راکت برای شما کوچک است؛ ولی اگر فضای زیادی بود، یعنی گریپ راکت برای شما بزرگ است.

۷. طول راکت تنیس

طول راکت به طور معمول و استاندارد چیزی بین ۶۸.۶ تا ۷۱.۱ سانتی‌متر (۲۷ تا ۲۸ اینچ) است. اما شما می‌توانید راکتی تا ۷۳.۳ سانتی‌متر (۲۹ اینچ) هم انتخاب کنید. راکت بلندتر باعث قدرت بیشتر هنگام ضربه به توپ می‌شود. برای افراد مبتدی یا متوسط راکتی با سر بزرگ و طول بیشتر مناسب است؛ اما برای کودکان طول راکت کم و سر راکت بزرگ است.

۸. جنس راکت تنیس
معمولا جنس بدنه‌ی راکت افراد مبتدی از آلومینیوم یا گرافیت انتخاب می‌شود تا قدرت و راحتی بیشتری را هنگام ضربه زدن ایجاد کند. راکت‌های آلومینیومی ارزان قیمت، محکم، مطمئن و معمولا سنگین هستند و برای افراد مبتدی و متوسط کاربرد دارند. راکت از جنس گرافیت برای افراد حرفه‌ای و کسانی مناسب است که به‌طور مستمر و حرفه‌ای تمرین می‌کنند. این نوع راکت‌ها سبک و مستحکم هستند و قیمت بالاتری دارند. راکت‌های گرافیتی همچنین هنگام ضربه زدن به توپ، ارتعاش کمتری نسبت به راکت آلومینیومی ایجاد می‌کنند.

telegram_ad2_1

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۳ دیدگاه
  1. آگرین

    خب شما برای سایز گریپ اندازه گیری کف دست رو گفتید ولی ارتباط این اندازه با سایز گریپ رو نگفتید. مثلا سایز ۱۲ سانتیمتر کف دست باید گریپ سایز ۱ بگیرید یا ۲ یا ۳. کلا خیلی توضیحات سطحی ببود. میشد این مقاله رو با چند مثال به مقاله خوبی تبذیل کرد. مشکل ما ایرانیا اینه فقط میریم یه مقاله خارجی پیدا میکنیم و ترجمه میکنیم و اصلا به این فکر نمی کنیم چقدر کاربردیه. خیلی راحت میتونستید با یه مربی تنیس مصاحبه کنید و کل این اطلاعاتو کاملا کاربردی تر و درست تر با تنوع مثال کار کنید.
    مقاله ضعیفی بود.

  2. علی

    ممنونم بابت راهنماییتون عالی بود

  3. پردیس

    سلام
    ممنون از اطلاعاتی که در اختیار قراردادین مفید بودن.

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه