راهنمای خرید کنسول‌های پلی‌استیشن۴ و ایکس‌باکس وان (تابستان ۹۵)

۱ دی ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۴ دقیقه
راهنمای خرید کنسول بازی

قبل از این‌که بخواهید جدیدترین کنسول‌های بازی را بخرید، حتما از هدف‌تان برای بازی کردن مطمئن شوید. می‌خواهید کنسول را برای فرزندان‌تان بخرید، یا قرار است خودتان پای‌اش بنشینید و حسابی سرتان را با بازی‌های جدید گرم کنید؟ پیش از هر چیز بد نیست بدانید که کنسول‌های نسل هشتمی، یعنی همان پلی‌استیشن۴ و ایکس‌باکس وان، در بلند مدت خرج بیش‌تری روی دست‌تان می‌گذارند. این خرج‌ها از هزینه‌های بازی گرفته تا هزینه‌ی اینترنت‌ را شامل می‌شوند.‌  راهنمای خرید ما قرار است دلایل اصلی خرید کنسول‌های نسل هشتمی را برای شما مشخص کند.

اگر تصمیم‌تان را گرفته‌اید و می‌خواهید برای بازی‌های جدید و امروزی هزینه کنید، به خرید یک کنسول نسل هشتمی فکر کنید. حالا که مطمئن شده‌اید و می‌خواهید یک کنسول جدید و صد البته قوی بگیرید، دو گزینه پیش روی‌تان دارید: می‌توانید از میان دو کنسول پلی‌استیشن۴ و ایکس‌باکس وان یکی را انتخاب کنید اگر آن‌قدر مرفه هستید که دو کنسول را بخرید، خوشا به حال‌تان؛ اما بیش‌تر کاربران از این گزینه صرف نظر می‌کنند.

به طور کلی، از نظر سخت‌افزاری نمی‌توانید پلی‌استیشن۴ یا ایکس‌باکس وان را در مقایسه با هم برتر بدانید.

اگر سابقه‌ی بازی کردن دارید، بد نیست قبل از هر چیز به کنسول قبلی‌تان نیم نگاهی بیاندازید. آیا با ایکس‌باکس۳۶۰‌تان حسابی اچیومنت گرفته‌اید و می‌خواهید آن‌ها روی کنسول جدیدتان هم داشته باشید؟ مطمئنا به ایکس‌باکس وان فکر می‌کنید و حتی نیازی به راهنمایی ما هم نیست. این قضیه برای پلی‌استیشن۳ و تروفی‌های‌اش هم صدق می‌کند.

با این حال، اگر کنسول نسل هشتمی قرار است اولین کنسول‌تان باشد، بیایید قبل از هر چیز به سیلقه‌تان از بازی‌ها نگاهی بیاندازیم. آیا با بازی‌ها و سبک‌شان آشنایی دارید؟ اگر دارید که نگاهی به بازی‌های ایکس‌باکس وان یا پلی‌استیشن۴ بیاندازید و ببینید کدام بیش‌تر با سلیقه‌تان جور در می‌آید. سپس کنسول‌تان را از روی بازی‌های‌اش انتخاب کنید.

اگر تا به‌حال حتی نام بازی‌های پلی‌استیشن۴ و ایکس‌باکس وان به گوش‌تان نخورده است، بگذارید بازی‌های مختلف این دو کنسول را کم و بیش برای‌تان نام ببریم. در اینترنت جستجو کنید، تصاویر بازی‌ها را ببینید یا درباره‌ی آن‌ها بخوانید. ببینید کدام را ترجیح می‌دهید.

PS4-Xbox-One---1

بازی‌های انحصاری ایکس‌باکس وان را مجموعه‌هایی مثل «چرخ‌های جنگ» (Gears of War)، «هیلو» (Halo) یا «فورتزا» (Forza Motorsport) تشکیل می‌دهند. بازی‌هایی مثل Rise of the Tomb Raider، Scalebound یا Qunatum Break را هم ببینید. این بازی‌ها فقط روی ایکس‌باکس وان عرضه شده‌اند یا در آینده خواهند شد.

از طرف دیگر، پلی‌استیشن۴ هم بازی‌های انحصاری خودش را دارد. مجموعه‌هایی مثل «آنچارتد» (Uncharted) و «خدای جنگ» (God of War) در انحصار کنسول‌های سونی هستند. بازی‌هایی مثل Infamous: Second Son، Horizon Zero Dawn، Bloodborne یا Street Fighter V هم فقط روی پلی‌استیشن۴ عرضه شده‌اند. حتما نگاهی به این بازی‌ها بیندازید و آن‌ها را بالا و پایین کنید.

اگر هنوز موفق نشده‌اید کنسول‌تان را انتخاب کنید، بگذارید نیم نگاهی به قابلیت‌های تک‌تک آن‌ها بیاندازیم:

کنسول مایکروسافت، یعنی ایکس‌باکس وان، قابلیت‌های چند رسانه‌ای بیش‌تر و بهتری دارد. اگر می‌خواهید کنسول‌تان به کامپیوتر، ست‌تاپ باکس و تمام دم و دستگاه‌های کنارتان متصل باشد، ایکس‌باکس وان می‌تواند تمام این کارها را برای‌تان انجام بدهد. امکان دیدن برنامه‌های مختلف تلویزیونی، شبکه‌هایی مثل Netflix، ESPN یا Amazon Prime روی ایکس‌باکس وان از همان ابتدا فراهم شده است.

PS4---Xbox-One-Games---1

ایکس‌باکس وان داشبوردی شبیه به ویندوز ۱۰ دارد. این داشبورد حتی بر پایه‌ی ویندوز ۱۰ طراحی شده و می‌تواند نرم‌افزارهای فروشگاه ویندوز را درست همان‌طور که روی یک کامپیوتر خانگی اجرا می‌شوند، اجرا کند. امکان اتصال ایکس‌باکس وان به یک کامپیوتر مجهز به ویندوز ۱۰ به صورت بی‌سیم هم وجود دارد. با استفاده از این قابلیت، می‌توانید زمانی که تلویزیون‌تان مشغول انجام کار دیگری است، تصاویر ایکس‌باکس وان را روی مانیتور کامپیوتر ببینید.

از نظر قدرت، ایکس‌باکس وان و پلی‌استیشن۴ تفاوت زیادی با هم ندارند. یعنی امکان ندارد با چشم غیرمسلح(!) بتوانید تصاویر ایکس‌باکس وان و پلی‌استیشن۴ را از هم تشخیص دهید.

ایکس‌باکس وان این امکان را برای‌تان فراهم می‌کند تا حافظه‌ی داخلی‌اش را با استفاده از یک هارد اکسترنال افزایش دهید. دسته‌ی ایکس‌باکس وان هم طراحی بسیار خوبی دارد و موقع بازی کردن با آن ابدا اذیت نمی‌شوید.

از طرف دیگر، پلی‌استیشن۴ قابلیت‌های چند رسانه‌ای کم‌تری دارد. هنوز هم می‌توانید روی این کنسول شبکه‌هایی مثل ESPN را ببینید یا از سرویس‌های Netflix و Amazon Prime استفاده کنید؛ اما سونی در مقایسه با مایکروسافت، قراردادهای کم‌تری با شبکه‌های مختلف بسته است.

رابط کاربری پلی‌استیشن۴ هم به خوبی ایکس‌باکس وان نیست؛ یعنی فقط کافی است بخواهید بازی خاصی را در فروشگاه پلی‌استیشن پیدا کنید تا متوجه دشواری کار شوید.

برای این‌که بتوانید میزان حافظه‌ی ذخیره‌ی پلی‌استیشن۴ را افزایش دهید، باید هارد داخل‌‌اش را عوض کنید. عوض کردن هارد داخلی کنسول هم کار سختی نیست و سونی انجام این کار را بسیار راحت کرده. با این حال، باید یک هارد ۲.۵ اینچی پیدا کنید.

دسته‌ی کنسول پلی‌استیشن۴ هم درمقایسه با پلی‌استیشن۳ از زمین تا آسمان تفاوت کرده است. کار با دسته‌ی پلی‌استیشن۴ بسیار راحت است. در حالی که تنها چند ساعت بازی کردن با دسته‌ی پلی‌استیشن۳، باعث می‌شد دست‌تان خسته شود، می‌توانید دسته‌ی پلی‌استیشن۴ را به راحتی به دست بگیرید و ساعت‌ها با آن بازی کنید. دسته‌ی پلی‌استیشن۴ هم‌چنین در مقایسه با ایکس‌باکس وان، قابلیت‌های بیش‌تری مثل باتری داخلی قابل شارژ، اسپیکر، ژیروسکوپ و یک صفحه‌ی تاچ دارد.

PS4-Xbox-One-Controller

به طور کلی، از نظر سخت‌افزاری نمی‌توانید پلی‌استیشن۴ یا ایکس‌باکس وان را در مقایسه با هم برتر بدانید.

از نظر سرویس‌های آنلاین، در حال حاضر هم پلی‌استیشن۴ و هم ایکس‌باکس وان برای آنلاین بازی کردن نیاز به پرداخت حق اشتراک دارند. در حالی که از نظر قیمت، اشتراک سرویس‌های ایکس‌باکس لایو و شبکه‌ی پلی‌استیشن یکسان است، تجربه‌ای که این دو سرویس ارایه می‌دهند با هم فرق می‌کند.

با خرید اشتراک سرویس سونی یا مایکروسافت، هر ماه بازی رایگان دریافت می‌کنید. البته بازی‌های رایگانی که مایکروسافت به مشترکان‌اش می‌دهد، تا ابد قابل استفاده هستند؛ اما بازی‌های رایگان پلی‌استیشن فقط تا زمانی کار می‌کنند که اشتراک‌تان تمام نشده باشد. تصورش را بکنید؛ ده‌ها بازی روی کنسول‌تان نصب است که آن‌ها را رایگان گرفته‌اید. با تمام شدن سرویس پلی‌استیشن پلاس‌تان، تمام باز‌ی‌ها از کار می‌افتند!

Xbox-Live---PS-Plus

در نهایت، باز هم در نظر داشته باشید که بازی‌ها در اولویت قرار دارند. به بازی‌های دو کنسول ایکس‌باکس وان و پلی‌استیشن۴ نگاهی بیندازید و انتخاب‌تان را بر اساس آن‌ها انجام دهید.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

راهنمای خرید کنسول‌های پلی‌استیشن۳ و ایکس‌باکس۳۶۰

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۱۱۱ دیدگاه
  1. Avatar A.shadroy

    داشتم نظرات رو می خوندم که باز حرف گرافیک سر تر ps4 شد نمیدونم چرا زورم می گیره وقتی پای این حرف وسط میاد با یه مثال شروع می کنم گوشی spider از شرکت جی ال ایکس مشخصاتشو نگاه کنید رم ۲ و…………ولی پر از لگ و باگ و هزار جور مرض یا از طرف دیگه ایفون ۵s چند سال گذشته با مشخصات پایین رده ولی قیمتش ۱۴۰۰۰۰۰ . بخاطر چی گرونه و چرا spider اینقدر ارزونه؟؟! نصف پولی که اپل می گیره به خاطر نرم افزاره..وقتی بین این کنسولا نظر میدید همه می افتدید تو جون سخت افزار و… ((سونی ۵۰% قوی تره)) و هزار چیز دیگه ولی کسی حرف نمی زنه از اینکه نرم افزاری هم وجود داره . خودتون وقتی همین دیجی کالا گفت ۵۰% قوی تره همه جا جار زدید ولی یک کلمه رو هیچوقت نگفتید ((خام)) بعد همین جا که دیجی کالا گفت تفاوت خاصی نداره همتون پای۵۰%رو وسط کشیدید و کذب کردید حرفشو….در هر حال نگاه کنید شما که اکثرتون هردو رو نمی خرید پس چطور تفاوتو حس می کنیدقر ار یکیشون وارد خونه بشه هردو هم رو روالند و باز ی براشون می یاد و این نیست که بخاطر اینکه یکیشون ضعیف تره حمایت ازش لغو بشه.. و وقتی بازی میکنید با هر دو لذت می برید وتفاوت اندکش باعث نمی شه لذت نبرید.به بازی ها نگاه کنبد ببینید کدوم رو بیشتر دوست دارید و سلیقتون رو نگاه کنید وبه حرف این هایی که در مورد سخت افزار و این چیزا افراطی صحبت می کنند گوش نکنید و به ندای قلبتون با یکم منطق گوش کنید و البته در خریدتون دقت کنید و خرابی ها و همه تاکیدمی کنم همه مشکلاتشو در نظر بگیرید ببخشید طولانی شد امید وارم نظرم بدرد بخوره

    1. Avatar مرتضی

      عزیز من همین که به قول خودت اپل سر تره
      -۱ برای فرسایش از لحاظ سخت افزاری (خودت میدونی تو اون تراشه ها چقدر خازن و چیزهای دیگه هست)دراکثر device ها کارایی بعد از مدتی پایین میاد که این تو اپل کمتره
      ۲-نرم افزار قرار نیست معجزه کنه بدون کمک سخت افزار…والا
      ۳- یه سوال واقعا فریم ریت به نظرت چیزه کوچیکیه؟؟؟اونم دو برابر ؟؟؟
      ۴ نیازی به تجربه هر دو کنسول نیست وقتی خوب تحقیق میکنی میبینی چاره ای نداری جزخرید ps4
      ۵- شخصا نینتندو رو به وان ترجیح میدم(گرچه این جله بوی تعصب میده اما خوب چه کنم)

      1. Avatar A.shadroy

        درست میگی ولی من که طرف داری اکس باکس رو نکردم… بعد منظورم تو اونجا که گفتم تفاوت نداره وقتیه که تلوزیونتون از ۷۵ هرتز کمتر باشه ویا وقتی که یکدومو دارید(یعنی اصولا کسی که یه کنسول رو می خره می ره میشینه بازیش رو می کنه دیگه کار نداره ایا این بازی تو اون یکی کنسول چه جوریه ..بهتره ویا بدتره)فاصله جوری نیست که ادم با یکی لذت نبره….بعد معجزه نمی شه درست ولی خودت گفتی سخت افزار … یعنی اینقدر ضعیفه که نمی تونه با ps4رقابت کنه …اگه اینجوری باشه اسپنسر بایدهمین الان xbox2رو بده بیرون که…پس چه فرقی داره با xbox360؟؟؟؟؟وقسمت درست حرفت(( میبینی چاره ای نداری جزخرید ps4)) اره این بدلیل محبوبیت سونی که همه عاشقشیم و باهاش خاطره داریم تو ایرانه. اگه همین گیمر هایی کهps4رو خریدندبر حسب علاقشون می خریدند و کاری با سخت افزار نداشتن تو این نوع پیج ها برنده رو xbox میدونستند البته نرم افزار بسیار مهمه.. مثلا کنسول های نسل پیشرو در نظر بگیر ..اگه نگاه کنی تفاوت خاصی رو توشون حس می کنی و شارپ تر بودن رنگ های اکس باکس۳۶۰ رو حس می کنی ولی ایا این به سخت افزار مربوطه..؟ به شیوه سایه زنی و اینجور چیزهاست(نرم افزار)دیگه این رو قبول داری که سخت افزارشون یکسان بود یا اینکهps3 قویتر بود؟ دیگه خسته شدم فکر کنم دیگه بس باشه … البته این همه حرف ها اختلاف نظره و خوبه که باشه چون افرادی در پی انتخاب خرید در دنبال این نظرات بهترین کنسول رو برا خودشون پیدا می کنند .

    2. Avatar masih4776

      در جواب نظر دوم:داداش اتفاقا همه ۳۶۰ خریدن تو ایران و کسی خاطره ی خاصی با sony دیگه نداره، بعدشم خب اخه ps3 قویتر بود اینم نمیدونی 🙂 اخه چی بگم چرا داری قفلی بازی در میاری گیمر های ایران همشون خییییلی باهوشن و میفهمن کدوم کنسول بهتره نیازی به نظر منو تو نیست اما واجب دونستم جوابتو بدم تا کسی رو به اشتباه نندازی.

  2. Avatar مهدی

    خوب نیازی به فکر کردن نیست اگر شما یه گیمر حرفه ای باشید میدونید سونی سال ۱۹۹۴ پا به دنیای بازیهای کامپیوتری گذاشت اون موقع رقیب اصلی سونی شرکت سگا بود سرانجام سونی در سال ۱۹۹۹ شرکت سگا رو شکست داد اون موقع شرکت سگا دریم کست رو عرضه کرده بود حال میخوام این رو بگم سابقه مایکروسافت تو کنسولهای بازی از سگا که بالاتر نیست که بدون شک فقط کنسول بازی فقط ps4

  3. Avatar ایت

    اگه از بازیهای نشستنی خسته شدهاید حتما ایکس باکس بگیرید وکمی بدن سازی کنید بازیهای رایگانی چون فیت نس یا زومبا من دودل بودم ولی ایکس باکس گرفتم حالا راضیم یک میلیون و شیشصد با سه بازی حرکتی

  4. Avatar ALI

    فقط دسته ps4 به کل xbox میرزه اونایی که ps4 دارن میفهمن دسته ps4 یک عالم نواوری جدید داره از جمله صفحه تاچ و هنسفری میخوره که نیاز نیست صدا توی tv بقیه رو اذیت بکنه و اسبیکر مجزا داره و سنسور حرکتی داره برای بازی ماشین ( مثل بازی ماشینی تو گوشی ها )و……. دیگه چی بگم

  5. Avatar sara

    من موندم که چرا تو این مقاله به زور می خواد بگه ps4 و xbox one از نظر گرافیک زیاد با هم فرق ندارن :\
    معلومه مقله نویس xbox one داره :)))))))
    دیگه کل دنیا میدونن ps4 برتریه سخت افزاریش ۵۰% بیشتره… اونوقت شما میگین به طور کلی، از نظر سخت‌افزاری نمی‌توانید پلی‌استیشن۴ یا ایکس‌باکس وان را در مقایسه با هم برتر بدانی: |
    آقا مقالت کاملا اشتباه بود شما چیزی در مورد کنسول نمیدونین…..

  6. Avatar مانی

    مایکروسافت هیچ حرفی در برابر PS4 نداره بزنه و فقط خدا خدا میکنه بتونه این نسل از کنسول ها را با ‌ضرر کمتر پشت سر بذاره تا شاید اگربخش گیمش بتونه بقا داشته باشه، شاید در نسل بعدی که حدود چهار پنج سال دیگه ‌شروع میشه جبران زیان کنه. در این نسل هیچ امیدی به موفقیت نداره و سعی در حفظ خودش در بازار گیم داره.

  7. Avatar Erfan

    فقط یه چیزی میتونم بگم اونم فرووش۳۶میلیونی پلی استیشن درمقابل فروش۱۶میلیونی ایکس باکس وان هست که دیگه هرکسی رومتوجه میکنه که کدومو بره بخره

  8. Avatar ناشناس

    سلام
    می خواستم بدونم برای پخش فیلم بوسیله ی هارد اکسسترنال کدوم کنسول مناسب تره؟ هم به لحاظ راحتی اتصال هارد هم فرمت های فیلم قابل پخش؟

  9. Avatar امیر حسین

    شاید گرافیک PS4 بیشتر باشد اما از نظر گیم پد و یازی کردن مولتی پلیر XBOX ONE بهتر است اما PS4 بازی های انحصاری بیشتری دارد ولی با چشم غیر مسلح نمیشود تفاوت گرافیکی را احساس کرد سیستم قویتر PS4 از XBOX ONE است اما از لحاظ امکانات نرافزاری هارد XBOX ONE بیشتر است در اخر شما برای بازی کردن می خواهید XBOX ONE بهتر است از نظر پز دادن PS4 بهتر است چون پیش مردم جا افتاده

    1. Avatar کمال

      پز برای چی؟ خوبه خودتون هم اشاره کردید که انحصاری های PS4 بیشتره. در ضمن آقا حمید در مورد گرافیک بخوبی توضیح دادند. در حالت سکون تصویر بله اونهم شاید نشه تفاوتی دید, ولی وقتی بازی ها را اجرا میکنی فریم ریت مطرح میشه که PS4 حرف اول و آخر را میزنه…فریم ریت بالاتر همون عکس العمل سریعتر سیستم در برابر کاربر و نیز روانی بیشتر اجرای گیم ها را موجب میشه…. وقتی قدرت گرافیک PS4 پنجاه درصد بیشتر هست اینجا خودشو میتونه نشون بده و تجربه خیلی بهتری در اجرای بازی ها خواهد داشت. متاسفانه xbox one در این نسل از کنسول ها, با شکست سنگینی مواجه شده و این روند نیز ادامه خواهد داشت. چون هم قدرت گرافیک PS4 بالاتر هست و هم بازی های انحصاری خوبی سونی داره ارایه میده. پس سخت افزار و نرم افزار مکمل هم در جهت تحکیم جایگاه PS4 هستند.

  10. Avatar آخوندی

    با سلام من یک گیمنت دارم با ۱۲ سیستم خوب لطفا راهنماییم کنید که داخل گیم نت از کدوم کنسول ها استفاده کنم بهتره؟

  11. Avatar محمد

    دوستان عزیز شما نمی تونید با چشم غیر مسلح اختلاف بین ایکس باکس و پلی استیشن رو بفهمین من هر دو شو دارم ایکس باکس یه خوبی هایی داره پلی استیشن هم یه خوبی هایی مثلا کورتانا داخل ایکس باکس وان محشره یا دسته پلی استیشن خوبه البته نباید دسته جدید ایکس باکس وان رو نادیده گرفت ولی به هر حال نظر خودتونه و خودتون باید بازی کنید هر دوش خوبه هرکی موافقه بزنه لایکو

    1. Avatar ارمین

      آقا جواب شما را آقا حمید داده…. به کامنت بالا مراجعه بفرمایید….. بعدش اینجا ما لایک نداریم!!!!!!!!

  12. Avatar ابوالفضل

    با سلام
    میخواستم بپرسم چرا اپ دیجی کالا برای ویندوز فون نیست؟
    ممنون

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه