راهنمای خرید کنسول‌های پلی‌استیشن۴ و ایکس‌باکس وان (تابستان ۹۵)

۱ دی ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۴ دقیقه
راهنمای خرید کنسول بازی

قبل از این‌که بخواهید جدیدترین کنسول‌های بازی را بخرید، حتما از هدف‌تان برای بازی کردن مطمئن شوید. می‌خواهید کنسول را برای فرزندان‌تان بخرید، یا قرار است خودتان پای‌اش بنشینید و حسابی سرتان را با بازی‌های جدید گرم کنید؟ پیش از هر چیز بد نیست بدانید که کنسول‌های نسل هشتمی، یعنی همان پلی‌استیشن۴ و ایکس‌باکس وان، در بلند مدت خرج بیش‌تری روی دست‌تان می‌گذارند. این خرج‌ها از هزینه‌های بازی گرفته تا هزینه‌ی اینترنت‌ را شامل می‌شوند.‌  راهنمای خرید ما قرار است دلایل اصلی خرید کنسول‌های نسل هشتمی را برای شما مشخص کند.

اگر تصمیم‌تان را گرفته‌اید و می‌خواهید برای بازی‌های جدید و امروزی هزینه کنید، به خرید یک کنسول نسل هشتمی فکر کنید. حالا که مطمئن شده‌اید و می‌خواهید یک کنسول جدید و صد البته قوی بگیرید، دو گزینه پیش روی‌تان دارید: می‌توانید از میان دو کنسول پلی‌استیشن۴ و ایکس‌باکس وان یکی را انتخاب کنید اگر آن‌قدر مرفه هستید که دو کنسول را بخرید، خوشا به حال‌تان؛ اما بیش‌تر کاربران از این گزینه صرف نظر می‌کنند.

به طور کلی، از نظر سخت‌افزاری نمی‌توانید پلی‌استیشن۴ یا ایکس‌باکس وان را در مقایسه با هم برتر بدانید.

اگر سابقه‌ی بازی کردن دارید، بد نیست قبل از هر چیز به کنسول قبلی‌تان نیم نگاهی بیاندازید. آیا با ایکس‌باکس۳۶۰‌تان حسابی اچیومنت گرفته‌اید و می‌خواهید آن‌ها روی کنسول جدیدتان هم داشته باشید؟ مطمئنا به ایکس‌باکس وان فکر می‌کنید و حتی نیازی به راهنمایی ما هم نیست. این قضیه برای پلی‌استیشن۳ و تروفی‌های‌اش هم صدق می‌کند.

با این حال، اگر کنسول نسل هشتمی قرار است اولین کنسول‌تان باشد، بیایید قبل از هر چیز به سیلقه‌تان از بازی‌ها نگاهی بیاندازیم. آیا با بازی‌ها و سبک‌شان آشنایی دارید؟ اگر دارید که نگاهی به بازی‌های ایکس‌باکس وان یا پلی‌استیشن۴ بیاندازید و ببینید کدام بیش‌تر با سلیقه‌تان جور در می‌آید. سپس کنسول‌تان را از روی بازی‌های‌اش انتخاب کنید.

اگر تا به‌حال حتی نام بازی‌های پلی‌استیشن۴ و ایکس‌باکس وان به گوش‌تان نخورده است، بگذارید بازی‌های مختلف این دو کنسول را کم و بیش برای‌تان نام ببریم. در اینترنت جستجو کنید، تصاویر بازی‌ها را ببینید یا درباره‌ی آن‌ها بخوانید. ببینید کدام را ترجیح می‌دهید.

PS4-Xbox-One---1

بازی‌های انحصاری ایکس‌باکس وان را مجموعه‌هایی مثل «چرخ‌های جنگ» (Gears of War)، «هیلو» (Halo) یا «فورتزا» (Forza Motorsport) تشکیل می‌دهند. بازی‌هایی مثل Rise of the Tomb Raider، Scalebound یا Qunatum Break را هم ببینید. این بازی‌ها فقط روی ایکس‌باکس وان عرضه شده‌اند یا در آینده خواهند شد.

از طرف دیگر، پلی‌استیشن۴ هم بازی‌های انحصاری خودش را دارد. مجموعه‌هایی مثل «آنچارتد» (Uncharted) و «خدای جنگ» (God of War) در انحصار کنسول‌های سونی هستند. بازی‌هایی مثل Infamous: Second Son، Horizon Zero Dawn، Bloodborne یا Street Fighter V هم فقط روی پلی‌استیشن۴ عرضه شده‌اند. حتما نگاهی به این بازی‌ها بیندازید و آن‌ها را بالا و پایین کنید.

اگر هنوز موفق نشده‌اید کنسول‌تان را انتخاب کنید، بگذارید نیم نگاهی به قابلیت‌های تک‌تک آن‌ها بیاندازیم:

کنسول مایکروسافت، یعنی ایکس‌باکس وان، قابلیت‌های چند رسانه‌ای بیش‌تر و بهتری دارد. اگر می‌خواهید کنسول‌تان به کامپیوتر، ست‌تاپ باکس و تمام دم و دستگاه‌های کنارتان متصل باشد، ایکس‌باکس وان می‌تواند تمام این کارها را برای‌تان انجام بدهد. امکان دیدن برنامه‌های مختلف تلویزیونی، شبکه‌هایی مثل Netflix، ESPN یا Amazon Prime روی ایکس‌باکس وان از همان ابتدا فراهم شده است.

PS4---Xbox-One-Games---1

ایکس‌باکس وان داشبوردی شبیه به ویندوز ۱۰ دارد. این داشبورد حتی بر پایه‌ی ویندوز ۱۰ طراحی شده و می‌تواند نرم‌افزارهای فروشگاه ویندوز را درست همان‌طور که روی یک کامپیوتر خانگی اجرا می‌شوند، اجرا کند. امکان اتصال ایکس‌باکس وان به یک کامپیوتر مجهز به ویندوز ۱۰ به صورت بی‌سیم هم وجود دارد. با استفاده از این قابلیت، می‌توانید زمانی که تلویزیون‌تان مشغول انجام کار دیگری است، تصاویر ایکس‌باکس وان را روی مانیتور کامپیوتر ببینید.

از نظر قدرت، ایکس‌باکس وان و پلی‌استیشن۴ تفاوت زیادی با هم ندارند. یعنی امکان ندارد با چشم غیرمسلح(!) بتوانید تصاویر ایکس‌باکس وان و پلی‌استیشن۴ را از هم تشخیص دهید.

ایکس‌باکس وان این امکان را برای‌تان فراهم می‌کند تا حافظه‌ی داخلی‌اش را با استفاده از یک هارد اکسترنال افزایش دهید. دسته‌ی ایکس‌باکس وان هم طراحی بسیار خوبی دارد و موقع بازی کردن با آن ابدا اذیت نمی‌شوید.

از طرف دیگر، پلی‌استیشن۴ قابلیت‌های چند رسانه‌ای کم‌تری دارد. هنوز هم می‌توانید روی این کنسول شبکه‌هایی مثل ESPN را ببینید یا از سرویس‌های Netflix و Amazon Prime استفاده کنید؛ اما سونی در مقایسه با مایکروسافت، قراردادهای کم‌تری با شبکه‌های مختلف بسته است.

رابط کاربری پلی‌استیشن۴ هم به خوبی ایکس‌باکس وان نیست؛ یعنی فقط کافی است بخواهید بازی خاصی را در فروشگاه پلی‌استیشن پیدا کنید تا متوجه دشواری کار شوید.

برای این‌که بتوانید میزان حافظه‌ی ذخیره‌ی پلی‌استیشن۴ را افزایش دهید، باید هارد داخل‌‌اش را عوض کنید. عوض کردن هارد داخلی کنسول هم کار سختی نیست و سونی انجام این کار را بسیار راحت کرده. با این حال، باید یک هارد ۲.۵ اینچی پیدا کنید.

دسته‌ی کنسول پلی‌استیشن۴ هم درمقایسه با پلی‌استیشن۳ از زمین تا آسمان تفاوت کرده است. کار با دسته‌ی پلی‌استیشن۴ بسیار راحت است. در حالی که تنها چند ساعت بازی کردن با دسته‌ی پلی‌استیشن۳، باعث می‌شد دست‌تان خسته شود، می‌توانید دسته‌ی پلی‌استیشن۴ را به راحتی به دست بگیرید و ساعت‌ها با آن بازی کنید. دسته‌ی پلی‌استیشن۴ هم‌چنین در مقایسه با ایکس‌باکس وان، قابلیت‌های بیش‌تری مثل باتری داخلی قابل شارژ، اسپیکر، ژیروسکوپ و یک صفحه‌ی تاچ دارد.

PS4-Xbox-One-Controller

به طور کلی، از نظر سخت‌افزاری نمی‌توانید پلی‌استیشن۴ یا ایکس‌باکس وان را در مقایسه با هم برتر بدانید.

از نظر سرویس‌های آنلاین، در حال حاضر هم پلی‌استیشن۴ و هم ایکس‌باکس وان برای آنلاین بازی کردن نیاز به پرداخت حق اشتراک دارند. در حالی که از نظر قیمت، اشتراک سرویس‌های ایکس‌باکس لایو و شبکه‌ی پلی‌استیشن یکسان است، تجربه‌ای که این دو سرویس ارایه می‌دهند با هم فرق می‌کند.

با خرید اشتراک سرویس سونی یا مایکروسافت، هر ماه بازی رایگان دریافت می‌کنید. البته بازی‌های رایگانی که مایکروسافت به مشترکان‌اش می‌دهد، تا ابد قابل استفاده هستند؛ اما بازی‌های رایگان پلی‌استیشن فقط تا زمانی کار می‌کنند که اشتراک‌تان تمام نشده باشد. تصورش را بکنید؛ ده‌ها بازی روی کنسول‌تان نصب است که آن‌ها را رایگان گرفته‌اید. با تمام شدن سرویس پلی‌استیشن پلاس‌تان، تمام باز‌ی‌ها از کار می‌افتند!

Xbox-Live---PS-Plus

در نهایت، باز هم در نظر داشته باشید که بازی‌ها در اولویت قرار دارند. به بازی‌های دو کنسول ایکس‌باکس وان و پلی‌استیشن۴ نگاهی بیندازید و انتخاب‌تان را بر اساس آن‌ها انجام دهید.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

راهنمای خرید کنسول‌های پلی‌استیشن۳ و ایکس‌باکس۳۶۰

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۱۱۱ دیدگاه
  1. امیر بسیار پشیمان

    کنسول شخصی من ps4هست من اصلا ازش راضی نیستم وقتی خریدم دو هفته بعد پسر داییم ایکس باکس وان با پی اس فور خرید داییم بهش قول داده اگه درس بخونه دوتاش هم واسش بخره من رفتم خونشون وقتی دسته ایکس باکس وان رو دیدم خوشم نیومد بعد که دسته رو دستم گرفتم عاشقش شدم ۳ساعت و نیم بازی کردم دسته یه ذره هم عرق نکرد ولی وقتی من تو خونه خودم ps4بازی میکردم دستام زود خسته میشد و عرق میکرد ولی با ایکس باکس وان حال کردم نه دستم عرق کرد نه خسته شدم اون موقع فهمیدم ایکس باکس وان بهتر از ps4هستش من رو ایکس باکس وان پسر داییم فار کرای۴ رو بازی کردم دیدم ایکس باکس وان قدرت گرافیکیش واقعا بهتره اساسینز کرید سندیکا رو هم بازی کردم دیدم اونم خیلی تو ایکس باکس وان بهتره خلاصه چند تا از بازی هایی که منم تو ps4 خودم داشتم رو تو ایکس باکسش بازی کردم دیدم همه اون بازی ها به جز کال اف دیوتی که گرافیکش یکسان بقیه همه تو ایکس باکس وان بهتره تازه امکاناتی که ایکس باکس وان ps4نداره اون روز فهمیدم ایکس باکس وان خیلی بهتره وقتی دسته معمولیش انقدر خوبه دیگه دسته الایتش محشره تازه بازیهای انحصاریش بهتر از ps4هستش تو ایکس باکس وان رنگ ها رو پررنگ تر و واقعی تر نشون میده حتی ما میوتینیم با کینکت ایکس باکس وان حرف بزنیم تازه کینکت ایکس باکس وان میتون تپش قلب میزان کالری و….. رو بهت بگه ایکس باکس وان سیستم خنک کنندش بهتر وبه این سادگی داغ نمیکنه الان من واقعا پشیمونم که ps4خردیم ps4فقط زیبا هست و نور میده به نظر من وان عالیه با اینکه خودم ps4 دارم میگم که ۱۰۰% ایکس باکس وان بخرید و تردید
    نکنید من به شما توصیه میکنم حتما وان رو بخرید

  2. علیرضا

    سلام من میخوام PS4 بخرم خیلی هم دوسش دارم حتی کنسول مورد نظرمم انتخاب کردم اما مسئله مهم اینه که بازیهاش خیلی گرونه (هر کدوم حدود ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار تومن) و من خیلی ناامید شدم سر این قضیه و از اونجایی که فقط میخوام آفلاین بازی کنم نمیدونم باید از کجا تهیه کنم بازیارو که ارزون باشه و کنسول قفل نشه. اگه دوستان تجربه ای در این مورد دارن منو راهنمایی کنن ممنون میشم… 🙁

    1. محمدعلی

      سلام.اول از همه اینکه انتخابت عالیه.پلی استیشن کمپانی سونی،بهترین کنسول بازی این چارسال اخیر بوده.و بازی آنچارتد اون هم برترین و پرفروش ترین بازی بوده،قیمت آفلاین بازی ها از ۲۰تا۵۰تومنه.کیفیت برابر داره.اما یک عیب داره.اونم اینکه اگر شما امروز دو بازی ریختید،دفه بعدی ک رفتید بازم بازی بریزید،بازی های آفلاین قبلی شما پاک میشه.پس یا باید برای ریختن بازی آفلاین،تعداد بیشتری بریزید یا تا تموم نکردن اون بازی ها،سراغ بازی های دیگه نرید،یه تذکر کوچیک؛اونم اینکه بعد از ریختن این بازی ها،ب هیچ وجه دستگاهتونا ب وای فای وصل نکنید.پس قبل از ریختن بازی ها،دستگاهتا ب اینترنت وصل کن،چون کلی آپدیت توپ براش اومده،بعد برو بازی بریز.
      موقه بازی با آنچارتد با دسته دوال شاک کمپانی سونی،یادی هم از ما بکن.

  3. storm1

    سلام میخواستم بدونم اگه کنسولو کلا با بازیای سالانه ی فیفا و پی اس و کال اف دیوتی بخوام کدوم یک از این دو تا کنسول برام به صرفه تره؟دوتا دسته و کنسول و این بازیا برای هرسال

  4. Ali Reza

    میشه از دسته های دوآل شاک پلی استیشن یا ایکس باکس روی PC یا گوشی اندروید یا IOS استفاده کرد؟

    1. محمدعلی

      شرکت سونی با رونمای از موبابل زد۳ این قابلیت را اضافه کرد تا شما بتونید،پلی استیشن ک برترین کنسول بازی جهان شناخته شد را،از طریق وای فای خانگی ب موبایل وصل کنید و با دسته،با موبابل خود بازی کتید.این قابلیت جذاب،روی زد۲هم وارد شده و نسل های بعدی این غول ژاپنی.۲

  5. امین

    چیزی که مشخصه و بر همگام واضحه اینه که کنسول مایکروسافت کاملا برتر از کنسول سونی هست حالا شما با این که واقعیت رو میدونید هی انکار کنید که مثلا قدرت پردازش پلی استیشن بیشتره و از این حرفا
    موفق باشید

    1. رامین

      دقیقا چیش بهتره؟!! 😀
      قدرت پردازشیش که ضعیف تره…بازی های انحصاری که ضعیفتره! کافیه متای بازی های پی اس ۴ رو با xo مقایسه کنی!!
      تا حالا با ps4 جی تی ای وی رو بازی کردی؟لذت بازی جی تی ای با دسته دوال شاک ۴ می ارزه به کل سیستم xo!
      تا حالا سری انچارتد رو بازی کردی؟tlou رو بازی کردی؟
      اون کینکت هم که بازی درست حسابی براش نیست اصلا!!! والا ما هم نسل پیش ۳۶۰ و کینکت داشتیم! و پشیمون از اینکه چرا ps3 نگرفتم با اون انحصاری های شاهکارش!
      بعضیا جوری میگن عکس و فیلم انگار ما نمیتونیم تو ps4 اهنگ گوش کنیم و فیلم ببینیم!!!!!

      1. hamed

        تو گوگل بزن photo graphic xbox one and ps4 ببین کدمشون پرنگ ترو طبیعی تره من تصویره جفتشونو دیدم اولا با چشم غیر مسلح نمیشه تشخیص داد از رو عکس بخوای مقایسه کنی به نظرم ایکس باکس وان بهتره ولی زیاد فرق ندارن مصرف برق ایکس باکس وان هم پایین ps4تره از

  6. Peyman

    بنده به شخصه یک کنسول بازی که کامل باشه رو ترجیح میدم، پیشرفت تکنولوژی رو عملا با کنسول xbox one لمس میکنید. انحصاری های x1 بجز بازی uncharted که برای سونی هستواقعا حرفه ای و لذت بخش هستند، سری بازی forza واقعیت مجازی رو به حد اعلا رسونده تو racing.
    جدای از بحث بازی همونطور که گفتم بحث تکنولوژی هست، شما با یه باکس همه چیز رو یجا دارید، یه blue Ray player، نرم افزار اسکایپ با دوربین فوق حرفه ای کینکت که در حرکت ایستاده یا نشسته تعداد نفرات و چهره ها رو تشخیص میده و متناسب با اون zoom دوربین رو تغییر میده. من به شهصه تمام فیلم ها و سریال های خودم رو با زیرنویس از طریق USB روی کنسولم میبینم، عکسها و موزیکهام هم به همین شکل.
    البته سلیقه و تعصب جای خودش رو داره، من بدور از تعصب این انتخاب رو کردم که البته و صد البته که من یه دستگاه میخواستم که فقط یه کنسول بازی نباشه. راستی قابلیت تشخیص صدای x1 رو یادم رفت بگم، خیلی دقتها بدون استفاده از کنترول و با صدا کنسول رو اداره میکنم، خیلی کاربردی بخصوص زمانی که کنترل باتری نداشته باشه یا دور باشه ازتون.
    بازی های حرکتی کینکت واقعا فوق العاده ست، شما میتونید این بازی هارو تک نفره یا چند نفره و جلوی x1 خودتون بازی کنید و هیجان و لذت رو تو جمع دوستانتون و خانوادتون ببینید.
    خلاصه از زمان خریدم تا الان ذره‌ای شک نکردم.
    امیدوارم کمک کرده باشم تو انتخاب کنسولتون.

  7. سعید

    این صحبت منو فقط اونایی که نسل هشتم دارند می‌دونند. چه xbox one و چه ps4 هیچکدوم نتونستند محبوبیت نسل هفتمو توی کشورمون پیدا کنند. دلیل مهمش هم قیمت بسیار بالای بازیهاشه. شاید شما که کنسول ندارید بگید خب بازی دست دوم می‌خریم و دوباره می‌فروشیمش ولی عملا که کنسول بخرید می‌فهمید همون دست دومشم برای هر بازی حداقل ۳۰ تومن ضرره بعد از چند تا بازی دیگه خودتون عصبانی می‌شید که همه پولاتون داره خرج بازی خریدن و فروختن می‌شه. بخصوص که بعضی بازی‌ها مثل تیکن و فوتبالو نمی‌شه زود فروخت و پولاتون خرج بازی‌هایی میشه که می‌خواید نگهشون دارید. الان بیشتر از سه سال از نسل هشتم گذشته و تقریبا ناامید شدیم که کپی خور بشند. بهر حال من که ps4 م رو گذاشتم کنار و با همون ps3 بازی می‌کنم. اینقدرا هم فرقی ندارند که بخوام ۵۰ برابر خرج هر بازی کنم!

  8. mohammad shahbazi

    به نظر من اگه ایکس باکس وان خوب فروش میکرد شرکت مایکروسافت نمیومداز ایکسباکس وان اس رونمایی کنه تازه اونم بعد دو سال نیم کار با ایکس باکس وان .
    در ضمن مثل این که بعضی از دوسان نمیدونند بازی هایی مثل جنون سرعت (need for speed)بر روی پلی استشن ۴ با رزولوشن ١٠٨٠pیعنی فول اچدی هست این در حالیه که در ایکس باکس وان بیش از٧٢٠pساپرت نمیکنه.

  9. Mehran

    طراحی ایکس باکس وان شبیه هود بیمکث میمونه بهترین بازیارم داشته باشه که نداره من روم نمیشه تو میز تلویزیون قرارش بدم اگرم روم بشه جا نمیشه…

    1. مهدی

      پیشنهاد میدم یه نگاهی به X1s بندازی زیبا ترین کنسولیه که تا حالا دیدم

  10. masih4776

    من پی اس فور دارم و ویدیو های بازیم هم با همین نام کاربری توی اپارات هست و باید بگم خدایی تموم کنید گفتن بازی الویت داره خب معلومه بازی های ps4 بهترن کیه که نفهمه بعد هم اکثر بازی ها نرخ فریم پایین تری توی xbox one دارن که بازی هارو کند نشون میده بعدشم بله کیفیت بازی ها فرقی نداره چون شرکتا نمیان کلی هزینه کنن یه بازی را با گرافیک بالا برای ps4 و پایین ترش برای xbox one بدن فقط نرخ فریم(یا خیلی کم گرافیک)بهتر میکنن اما انحصاری ها شما انچارتد رو باچی میخواید مقایسه میکنید دقیقا من نمیفهمم چرا همش میگن دوتاشون خوبن خب قبول کنید مایکروسافت به خاطر تجربه ی کمترش و کارهای نه چندان جالب اول کارش نتونست گیمر هارو جذب کنه فقط یه عده ادم قفلی به خاطر اینکه قبلا xbox360 داشتن one خریدنقربون همتون و از دستم عصبانی نشید

  11. مانی

    ما که از اینا راضی نبودیمو چسبیدیم به PC ولی کنسول های جدید PS نئو و xbox s بهتر از اینان چه سیستمی و چه قیمتی

  12. Amir

    اقا وقتی پول نیس فقط فقط باید برسی دید این برسی هاتون هم عالی بودش دستتون درد نکنه

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه