راهنمای خرید کتاب‌خوان (تابستان ۹۵)

۱ دی ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۵ دقیقه

اگر تاکنون «کتاب‌خوان» (E-Reader) نداشته‌اید و قصد خرید یک کتاب‌خوان جدید را دارید یا این‌که به دنبال مدل بهتر و به‌روزتری برای کتاب‌خوان قدیمی خود هستید، باید بگوییم که انتخاب‌های زیادی پیش روی‌تان قرار ندارد. اصلی‌ترین بازیگران دنیای کتاب‌خوان‌ها در جهان «آمازون»، B&N و «کوبو» هستند. این سه شرکت بیشترین سهم از فروش کتاب‌خوان‌ها را دارند و به‌عنوان محبوب‌ترین برندها شناخته می‌شوند. اما از میان این سه شرکت، تنها کیندل‌های آمازون در بازار کشورمان یافت می‌شوند. «انرژی سیستم» دیگر برندی است که در بازار کتاب‌خوان‌ها اعتبار کمتری در مقایسه با آمازون دارد؛ اما محصولاتی مقرون‌به‌صرفه و کاربردی دارد. ما در این فرصت می‌خواهیم به بحث در مورد اصلی‌ترین ویژگی‌ها در کتاب‌خوان‌ها بپردازیم و بگوییم که در زمان خرید یک کتاب‌خوان باید به چه فاکتورهایی بیشتر توجه کنید. با دیجی‌کالا مگ همراه باشید.

‌‌‌‌

قیمت

مانند تمام وسایل الکترونیکی، قیمت حرف اول را در مورد خرید یک کتاب‌خوان می‌زند. ازآنجاکه دامنه‌ی تغییرات قیمتی کتاب‌خوان‌ها بسیار گسترده است، ما پیشنهاد می‌کنیم که از همان ابتدا هزینه‌ای را که می‌خواهید برای خرید کتاب‌خوان صرف کنید مشخص کنید. در این صورت، انتخاب کتاب‌خوان برای‌تان راحت‌تر می‌شود. اگر می‌خواهید بدانید که چه چیزی ارزش یک کتاب‌خوان را حدود پانصد هزار تومان و ارزش یک کتاب‌خوان دیگر را بیش از یک میلیون و پانصد هزار تومان کرده، باید بگوییم که آن چیزی جز طراحی سبک و ظریف بدنه و وجود برخی قابلیت‌های سخت‌افزاری نیست. اما این موضوع را هرگز فراموش نکنید که همه‌ی کتاب‌خوان‌ها در عمل یک کار مشترک انجام می‌دهند و ماهیت تمام آن‌ها یکسان است.

طراحی

اگر در طول روز، زمان زیادی برای خواندن کتاب با کتاب‌خوان صرف می‌کنید، قاعدتا وزن کم و طراحی ارگونومیک کتاب‌خوان برای‌تان اهمیت زیادی خواهد داشت. طراحی اکثر کتاب‌خوان‌‎ها بسیار شبیه به هم است و هندسه‌ای مستطیل‌شکل دارند. در اطراف نمایشگر آن‌ها حاشیه‌ی نسبتا زیادی وجود دارد تا بتوانید دستگاه را راحت‌تر در دست بگیرید.

a

Amazon Kindle Oasis

اما مهندسی‌ترین و خوش‌دست‌ترین کتاب‌خوانی که تاکنون تولید شده، «اوسیس» (Oasis) است. این کتاب‌خوان با ابعاد مربعی شکل و قسمت ضخیمی که در یک قسمت خود دارد، بسیار ارگونومیک به نظر می‌رسد. همچنین این مدل به‌عنوان سبک‌ترین و باریک‌ترین کیندل تولید‌شده تاکنون شناخته می‌شود. دیگر مدل‌های کیندل هم از وزن و ضخامت نسبتا کمی برخوردارند. اما نوع در دست گرفتن آن‌ها با Oasis کمی متفاوت است و باید آن‌ها را در کف دست خود قرار دهید.

voyage

Amazon Kindle Voyage

اگر برایتان مهم است که در هنگام مطالعه مدام دست‌تان را برای تورق صفحات جابجا نکنید و با صرف کمترین انرژی ممکن و با کمک کلیدهای فیزیکی یا لمسی خازنی که در زیر انگشت‌تان قرار دارد، صفحات را ورق بزنید، پیشنهاد می‌کنیم به سراغ مدل‌هایی چون Oasis، «وویج» (Voyage) و برخی مدل‌های «انرژی‌سیستم» (Energy Sistem) بروید. واقعا کتاب خواندن در این وضعیت لذت‌بخش و راحت است.

نمایشگر

قبل از خرید یک کتاب‌خوان، باید دو سوال مهم را در مورد نمایشگر آن‌ها از خود بپرسید تا بهترین انتخاب را داشته باشید. آیا مطالعه در شرایط نوری مختلف مانند تاریکی یا زیر تابش آفتاب برای من مهم است؟ و اینکه آیا حسگر روشنایی خودکار می‌تواند در کتاب‌خواندن به من کمک کند؟ برای رسیدن به پاسخ این سوال‌ها باید به خودتان رجوع کنید. اگر برای‌تان زیاد پیش می‌آید تا قبل از خواب و در اتاق کاملا تاریک‌تان مطالعه می‌کنید، وجود چراغ‌های LED در نمایشگر کتاب‌خوان‌ها یک ویژگی ضروری به‌حساب می‌آید.

b

Amazon Kindle Paperwhite

پس باید به سراغ کیندل‌های Oasis، Voyage و «پیپروایت» (Paperwhite) نسل هفت که دارای نور پس‌زمینه است بروید و قید خرید کیندل نسل هفت را بزنید. خوشبختانه اکثر کتاب‌خوان‌ها به دلیل برخورداری از لایه‌ی ضد انعکاس، خوانایی خوبی در زیر تابش آفتاب دارند. دیگر ویژگی‌ای که باید به آن توجه کنید، حسگر روشنایی خودکار است. این ویژگی کمک می‌کند تا در مصرف انرژی دستگاه صرفه‌جویی شود. در حال حاضر تنها کیندل Voyage از این ویژگی بهره می‌برد.

اکثر کتاب‌خوان‌های موجود در بازار، نمایشگری ۶ اینچی دارند. ازاین‌رو باید گفت که هیچ انتخابی در مورد اندازه‌ی نمایشگر ندارید و باید اندازه‌ی ۶ اینچ را به‌عنوان بهترین اندازه‌ی کتاب‌خوان‌ها قبول کنید! یکی از ویژگی‌هایی که در زمان مطالعه‌ی کتاب‌خوان نقش بسیار مهمی دارد، وضوح تصویر است.

dddd

کتاب‌خوان انرژی سیستم مدل Slim HD هم مانند اکثر کتاب‌خوان‌های بازار نمایشگری ۶ اینچی دارد.

بهترین نمایشگر کتاب‌خوان‌ها از تراکم پیکسلی ۳۰۰PPI بهره می‌برند. اما کتاب‌خوان‌های ارزان بازار مانند کیندل نسل هفت از تراکم پیکسلی ۱۶۷PPI بهره می‌برند که باز هم کیفیت قابل‌قبولی دارند.

راه‌های ارتباطی

وای-فای مهم‌ترین و ضروری‌تری راه ارتباطی در کتاب‌خوان‌ها است. البته تنها راه اتصال کتاب‌خوان به اینترنت وای-فای نیست. برخی از کتاب‌خوان‌ها مانند Oasis در دو مدل وای-فای و سیم‌کارتی عرضه شده‌اند که مدل سیم‌کارتی آن از شبکه‌ی ۳G پشتیبانی می‌کند. اما ازآنجاکه پشتیبانی کتاب‌خوان‌ها از سیم‌کارت در ایران، کاربردی ندارند، توصیه می‌کنیم که به دنبال کتاب‌خوانی بروید از شبکه‌ی وای-فای پشتیبانی کند تا بتوانید علاوه بر دانلود کتاب‌های الکترونیکی، با کتاب‌خوان‌تان وب‌گردی کنید. تمام کیندل‌های آمازون امکان اتصال به اینترنت از طریق وای-فای را دارند، اما برخی مدل‌های «انرژی سیستم» از این ویژگی بی‌بهره‌اند.

شارژدهی

اصولا کتاب‌خوان‌ها دستگاه‌هایی هستند که شارژدهی بسیار خوبی دارند. این دستگاه‌ها می‌توانند با استفاده‌ی نرمال (نیم ساعت مطالعه در روز با روشنایی متوسط) از ۴ تا ۹ هفته شارژ نگه دارند.

کیندل

Amazon Kindle 7th Generation

حتی ارزان‌ترین کتاب‌خوان آمازون یعنی کیندل نسل هفت هم از شارژدهی خیره‌کننده‌ای در مقایسه با تبلت‌ها برخوردار است و می‌تواند با یک‌بار شارژ کامل، چندین روز شارژ نگه دارد. ما تمام این حرف‌ها را زدیم تا این جمع‌بندی را از شارژدهی کتاب‌خوان‌ها داشته باشیم که اصلا نگران شارژ کتاب‌خوان‌ نباشید. اما اگر به دنبال کتاب‌خوانی هستید که شارژدهی آن یک سر و گردن بیشتر از سایر مدل‌ها باشد، کیندل Oasis با کاور همراه با باتری اضافه‌اش، می‌تواند تا بیش از دو ماه شارژ نگه دارد!

نکات ضروری

  1. برخی از کتاب‌خوان‌ها زلم زیمبوی زیادی دارند. گرچه ممکن است این دستگاه‌ها ازنظر خیلی‌ها جذاب باشند. اما شما باید نسبت به این موضوع‌ها بی‌توجه باشید و به نیاز خود توجه کنید. گاهی یک کتاب‌خوان ساده و ارزان‌قیمت می‌تواند تمام انتظارات شما را برآورده کند و نیاز به پرداخت هزینه‌ی گزاف نداشته باشید. پس حتما اولویت اول‌تان را انتظارتان از کتاب‌خوان قرار دهید.
  2. کتاب‌خوان‌ها دستگاه تک‌کاره‌ای هستند که تنها برای ‌خواندن کتاب تولید شده‌اند. تاکید می‌کنیم که این موضوع هرگز یک نکته‌ی منفی برای کتاب‌خوان‌ها به‌حساب نمی‌آید. چراکه ما در زمان خواندن کتاب (کاغذی) هم به هیچ موضوع دیگری غیر از محتوای کتاب فکر نمی‌کنیم. بنابراین توصیه می‌کنیم اگر هدفتان خواندن کتاب‌ به‌صورت حرفه‌ای است، به سراغ کتاب‌خوان‌هایی که با ویژگی‌های جذابشان حواس شما را پرت می‌کنند، نروید.
  3. در آخر پیشنهاد می‌کنیم بعد از خواندن این راهنمای خرید و انتخاب کتاب‌خوان موردنظرتان، حتما مطالب و نقد و بررسی‌های بیشتری در مورد محصولی که قصد خرید آن را دارید، بخوانید تا از انتخاب‌تان مطمئن شوید.

‌‌‌‌       ‌     ‌

?????? ??????? ???????? ????? ??? ????

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۱۱ دیدگاه
  1. Avatar امین

    میشه روش ی ورق بدون نوشته باز کرد و نوشت و پاک کرد؟

  2. Avatar ماهان

    سلام. چرا هیچ چیز در مورد پشتیبانی از زبان فارسی در این تبلت ها ننوشته اید؟ که یکی از مهم ترین ویژگی برای خواننده های فارسی زبان است.

  3. Avatar سعید

    متاسفانه اونطور که باید به کتابخوان ها اهمیت داده نمیشه …. و تنوع هاشون توو ایران کمه

  4. Avatar امیر

    واقعا مفید و روشن کننده بود…

  5. Avatar مهران

    مطلب مفیدی بود، مثل بیشتر مطالب دیجی مگ.
    تردیدی نیست که بحث اصلی در اینجا مرتبط به فناوری است. ولی من یک غلط نوشتاری تکراری دیدم که متاسفانه به طور گسترد‌ه‌ای در جامعه ما رواج دارد (و صدا و سیما مثل خیلی از موارد دیگر گناه اصلی را در جا انداختن این غلط بازی کرده است):
    (مانند تمام وسایل الکترونیکی، قیمت حرف اول را در مورد خرید یک کتاب‌خوان می‌زند…)

    حرف اول را زدن هیچ اعتبار ویژه‌ای ندارد. همشه مهمترین و تعیین‌کننده‌ترین نظر از آن کسی است که حرف آخر را می‌زند، نه اول. در زبان و ادبیات فارسی حرف اول زدن به این معنی که نویسنده به کار برده وجود ندارد. احتمالا می‌خواهند بگویند که آن حرف یا نظر در مقام اول اهمیت قرار دارد. در این مثال می‌خواهیم بگوییم که جنبه‌هایی نظیر عملکرد فنی، زیبایی و … وجود دارد، ولی سرانجام در آخر کار تصمیم را بر اساس قیمت می‌گیریم. یعنی قیمت حرف آخر (و تعیین‌کننده) را می‌زند، نه اول.

    می‌‌دانم که دغدغه اصلی در اینجا زبان فارسی نبوده، ولی بیشتر خوانندگان از مطالب مفید دیجی ‌مگ و نویسندگان بااستعداد و علاقه‌مند آن استفاده می‌کنند و حیف است که جوانان ما وقتی امکانش را دارند از همه ظرفیت زبان مادری خود به درستی برای انتقال مفاهیم استفاده نکنند.

    از نویسنده محترم پوزش می‌طلبم که این یادآوری را زیر نوشته ایشان آوردم. هر جای دیگر هم که این عبارت به طور نادرست به کار رود می‌شود یادآور شد. سهی عزیز هم بگذارد به حساب ارزشی که برای نوشته ایشان قائلم.

  6. Avatar غریبه

    مطلب خیلی مفیدی بود . ممنونم ازتون

  7. Avatar سعید

    راهنمای خوبی نبود. اصلا به بحث سیستم عامل ها و قوانین کپی رایت توجه نشد.

  8. Avatar mamad3pitch

    سلام
    تشکر از مطلب خوبتون!
    یکی از مهمترین دغدغه های کاربرای ایرانی که در این مقاله و مقاله های مشابه به آن پرداخته نشده، این هست که نمایش زبان فارسی روی این کتابخوانها چطوری هست؟
    اینکه کتابخوانی که میخواهید بخرید زبان فارسی را پشتیبانی می کند یا:
    ۱- به جای حروف فارسی علامتهای عجیب غریب نمایش می دهد.
    ۲- حروف را جدا جدا و از چپ به راست نشان می دهد.
    ۳- فقط از استاندارد فونت خاصی پشتیبانی میکند مثل UNICode و اگر از سیستم دیگری استفاده شده باشد متن ر ا به درستی نمایش نمی دهد.
    و … .
    چون کتابخوانها که از سیستم عاملهای پرطرفداری مثل اندروید یا ویندوز یا آی او اس و یا حتی لینوکس استفاده نمی کنند که بشود پیش از خرید، فرمتهای مورد نظر را روی دستگاههای مشابه تست کرد. و حتما باید کتابخوان را در اختیار داشته باشید تا از این مسئله اطمینان حاصل کنید.
    نکته ی دیگر این است که کتابهای الکترونیکی فارسی سر و سامان درستی ندارند. فرمتهای ذخیره سازی متفاوت (pdf, EPUB , ….) و همچنین استانداردهای مختلفی که برای فونتها وجود دارد )Unicode, western. Arabic , ….) و حتی نحوه ی تبدیل شدن به کتاب الکترونیکی و صفحه بندی (تایپ شدن، اسکن شدن و تبدیل عکس به فرمت کتاب و ….). که همه ی اینها روی این که نمایش کتابهای مورد نظر روی کتابخوانی که میخواهید بخرید چگونه است، تاثیر دارد.
    همه ی این مسائل باعث میشوند که کاربران ایرانی حتی بعضی وقتها برای باز کردن کتابهای الکترونیکی روی دستگاههایی مثل PC یا تبلت های اندرویدی و IOS که پشتیبانی نرمافزاری بسیار خوبی دارند هم، به مشکل بر بخورند. چه برسد به دستگاههایی که به دلیل طراحی برای کاربری خاص، بسیار ساده و ارزان شده اند. و سختافزار بالا و نرمافزارهای قابل نصب جایگزین هم ندارند.
    مهمترین دلایلی که باعث میشود دست و دل آدمی مثل من برای خرج کردن برای یک همچین دستگاههایی بلرزد، همین است. بخصوص که هنوز هم مطلب فنی خوب و جامعی در این مورد در فضای وب پیدا نکرده ام.
    باز هم تشکر می کنم از مقاله ی خوبتون.
    ممنون.

  9. Avatar حامد زمانی

    بسار مطلب مفیدی بود
    واقعا این متن به من کمک کرد تا در انتخاب و خرید کتاب خوان کیندل نسل هشت مطمئن شم

  10. Avatar نگار

    از دقت نظری که در بیان مطالب و دسته بندی موضوعی آنها به منظور درک بهتر داشتید نهایت سپاس را دارم.
    در بسیاری از این کتاب خوان ها دو مسیله برای ما فارسی زبانان مطرح است.
    ۱) پشتیبانی از پی دی اف های زبان فارسی به صورتی که صفحات کتاب در هر کتاب خوان به خوبی و درستی نمایش داده شودو در صورتی که امکان گذاشتن نوت یا هایلایت کردن در پی دی اف های انگلیسی موجود است برای نوشته های فارسی نیز باشد و در مجموع تمام امکانات کتاب خوان برای زبان فارسی نیز پشتیبانی شده باشد.
    ۲) دسترسی به دیکشنری (برای زبان های لاتین به طور مشخص انگلیسی یا المانی و …) به سهولت امکان پذیر باشد. به این معنا که در صورتی که کتابخوان از صفحه ی لمسی برخوردار هست به راحتی با یک کلیک بتوان معانی کلمه ی مورد نظر را جستجو کرد یا در غیر این صورت با فشار دادن کمترین دکمه و کمترین مشکل به معنی کلمه دست یافت.

    بر این اساس لطفا کیندل های با شرایط فوق را نیز معرفی نمایید.

  11. Avatar محمدرضا

    عدد طلائی ۶ برای سایز نمایشگر. آیا این عدد می تونه کشتی گوشی های همراه را به ساحل ثبات و آرامش برسونه؟

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه