راهنمای نصب نسخه‌ی بتای اندروید N

۶ بهمن ۱۳۹۵ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۵ دقیقه

اندروید پرکاربردترین سیستم‌عامل در سراسر دنیاست. در حال حاضر صدها میلیون (حتی شاید چند میلیارد) دستگاه مختلف از گوشی هوشمند گرفته تا وسایلی مثل تلویزیون‌ها و یخچال‌های هوشمند از این سیستم‌عامل استفاده می‌کنند. به‌این ترتیب خبر در دسترس بودن نسخه‌ی جدید این سیستم‌عامل همیشه می‌تواند هیجان‌انگیز باشد. حالا اندروید ۷.۰ N روی میز است و بسیاری کنجکاوند بدانند که چه چیزی در انتظارشان خواهد بود.

با نصب این نسخه‌ی اولیه اگرچه می‌توانید از قابلیت‌های جدید اندروید N استفاده کنید، اما در عین حال باید منتظر خطاها و باگ‌ها هم باشید.

در همایش Google I/O 2016 که از دیشب در جریان است، برای نسخه‌ی اندروید ۷.۰ N قابلیت جالبی معرفی شد و آن امکان استفاده از نسخه‌ی بتا توسط کاربران بعضی دستگاه‌های اندرویدی است. دارندگان بعضی دستگاه‌های Google Nexus می‌توانند با مراجعه به سایتی که مخصوص همین کار راه‌اندازی شده، پس از ورود به حساب کاربری‌ گوگل‌شان نسخه‌ی بتای اندروید جدید را دانلود کنند. به‌غیر از نکسوس، سونی هم اعلام کرده گوشی اکسپریا Z3 می‌تواند این نسخه‌ی بتا را دریافت کند.

nexus-5x-nexus-6p-2

اگر یکی از دستگاه‌های Pixel C، Nexus 5X، Nexus 6P، Nexus 6، Nexus Player، Nexus 9 و یا البته اکسپریا Z3 را دارید، می‌توانید همین حالا برای این کار اقدام کنید. اما قبل از آن توصیه می‌شود با دیجی‌کالا مگ همراه باشید و ضمن یاد گرفتن چگونگی دانلود نسخه‌ی بتا، نکاتی درباره‌ی آن بدانید.

قبل از هرچیز توجه کنید این یک نسخه‌ی اولیه و در حکم پیش‌نمایشی برای توسعه‌دهنده‌هاست. به‌عبارتی برای استفاده‌ی روزمره‌ی کاربران گوشی‌های هوشمند گزینه‌ی مناسبی نیست و درواقع بیشتر به کار توسعه‌دهنده‌هایی می‌آید که می‌خواهند مطمئن شوند کارشان روی اندروید N خوب پیاده شده است. به‌این‌ترتیب با دانلود این نسخه‌ی اولیه اگرچه می‌توانید از قابلیت‌های جدید اندروید N مثل پشتیبانی از قابلیت چندپنجره‌ای استفاده کنید، اما در عین حال باید منتظر خطاها و باگ‌ها هم باشید.

کارهایی که باید قبل از دانلود نسخه‌ی بتای اندروید N انجام دهید

اگر تصمیم گرفته‌اید فضای نسخه‌ی بتای اندروید N را امتحان کنید، قبل از هرچیز حتما از اطلاعات دستگاه‌تان یک نسخه‌ی پشتیبان تهیه کنید (یا به‌اصطلاح بک‌آپ بگیرید). از آن‌جا که نسخه‌ی اولیه احتمالا چندین باگ داشته باشد، ممکن است برای دستگاه شما درست کار نکند یا حتی صرفا خودتان احساس کنید که با آن راحت نیستید. در این‌صورت داشتن نسخه‌ی پشتیبان به‌راحتی این امکان را فراهم می‌کند که به نسخه‌ی قبلی اندروید برگردید.

برای این‌که از فعال بودن قابلیت تهیه‌ی نسخه‌ی پشتیبان در دستگاه‌تان مطمئن شوید، به بخش تنطیمات بروید. سپس گزینه‌ی Backup & reset را انتخاب کرده و تیک هر دو عبارت Back up my data و Automatic restore را بزنید.

به‌جز این همچنین می‌توانید با اتصال دستگاه‌تان به کامپیوتر به‌وسیله‌ی کابل USB عکس‌ها و بقیه‌ی اطلاعات‌تان را در قالب فولدرهایی کپی و ذخیره کنید.

backup-650-80

راهنمای نصب اندروید N روی نکسوس

ابتدا به وب‌سایت نسخه‌ی مخصوص توسعه‌دهنده‌های اندروید N سری بزنید تا همه‌ی اطلاعات لازم را درباره‌ی این نسخه بدانید. سپس به وب‌سایت برنامه‌ی اندروید بتا رفته و از آن‌جا وارد اکانت گوگل خود شوید. در این مرحله فهرستی از دستگاه‌های سازگار برای دانلود نسخه‌ی بتا را می‌بینید. برای ثبت‌نام دستگاه‌تان گزینه‌ی Enroll Device را انتخاب کنید بعد از این مرحله نسخه‌ی بتا را درست به‌همان‌ترتیبی که سیستم‌عامل را به‌روزرسانی می‌کنید، دریافت خواهید کرد.

راه دیگر این است که به‌صورت دستی اقدام به دانلود کنید که البته این راه زیاد توصیه نمی‌شود چون به‌جز پیچیده بودن، خطرناک هم هست. به‌هرحال اگر اصرار دارید که با این شیوه به نسخه‌ی بتای اندروید N دسترسی پیدا کنید، گوگل در اینجا چگونگی کار را توضیح می‌دهد.

بازگشت به نسخه‌ی قدیمی‌تر اندروید

بعد از دانلود نسخه‌ی بتا وقتی خواستید به نسخه‌ی قبلی اندروید برگردید، دوباره به وب‌سایت برنامه‌ی اندروید بتا برگردید و این‌بار گزینه‌‌ی Unenroll device را انتخاب کنید. توجه داشته باشید که با این کار ممکن است همه‌ی اطلاعات داخل دستگاه‌تان را پاک کنید. پس حتما از قبل نسخه‌ی پشتیبان فایل‌های‌تان را تهیه کنید.

راهنمای نصب اندروید N روی اکسپریا Z3

دو مدل مختلف از اکسپریا Z3 می‌توانند نسخه‌‌ی بتای اندروید Nرا دریافت کنند. به‌این‌ترتیب درصورتی‌ می‌توانید نسخه‌ی بتا را روی گوشی اکسپریا Z3 خود داشته باشید که شماره مدل آن D6653 یا D6603 باشد. در اینجا هم دوباره تاکید می‌کنیم که حتما قبل از شروع عملیات دانلود و نصب نسخه‌ی بتای اندروید N ابتدا از اطلاعات دستگاه خود نسخه‌ی پشتیبان تهیه کنید. سپس مراحل زیر را دنبال کنید:

sony-xperia-z3-17

۱. آخرین نسخه‌ی Xperia Companion را نصب کنید

حتما متوجه شده‌اید که هروقت گوشی‌تان را به کامپیوتر متصل می‌کنید با پیامی برای نصب نرم‌افزار Xperia Companion مواجه می‌شوید. این برنامه برای انتقال اطلاعات میان گوشی و کامپیوتر شما طراحی شده اما بدون آن هم می‌توان چنین عملیاتی را انجام داد و داشتنش الزامی نیست. اما برای دریافت نسخه‌ی بتای اندروید N روی اکسپریا Z3 باید ابتدا این برنامه را نصب کنید.

۲. گوشی را به کامپیوتر متصل کنید

حالا وقتی گوشی را با USB به کامپیوترتان متصل کنید، برنامه‌ی Xperia Companion به‌صورت خودکار گوشی را شناسایی کرده و باز می‌شود.

۳. اندروید N را دانلود و نصب کنید

کلید Alt را نگه دارید و روی گزینه‌ی Software repair کلیک کنید. این گزینه روی صفحه‌ی اصلی برنامه وجود دارد. بعد از این کار راهنمای گام‌به‌گام دانلود و نصب نسخه‌ی بتا ظاهر شده و می‌توانید عملیات را شروع کنید.

در جریان این فرآیند پیامی برای قطع ارتباط گوشی با کامپیوتر و خاموش کردن آن دریافت می‌کنید. این کار را انجام دهید و وقتی گوشی خاموش شد، دکمه‌ی کاهش صدا را نگه دارید و سپس آن را به دوباره به کامپیوتر وصل کنید.

حالا اندروید N روی گوشی شما نصب می‌شود.

software repair-650-80

بازگشت به نسخه‌ی قدیمی‌تر اندروید

برای بازگشت به نسخه‌ی قبلی اندروید در اکسپریا Z3، بار دیگر باید گوشی را به کامپیوتر متصل کنید و برنامه‌ی Xperia Companion را باز کنید. حالا روی Software repair کلیک کرده و مراحل ریست گوشی را دنبال کنید. مجددا در نظر داشته باشید که این کار ممکن است همه‌ی اطلاعات شما را از بین ببرد. پس تهیه‌ی نسخه‌ی پشتیبان را فراموش نکنید.

منبع: Techradar

کانال تلگرام دیجی کالا مگ

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۴ دیدگاه
  1. Avatar سید حسین موسی

    برای j3 pro اندروید شش اومده؟؟

  2. Avatar مهدی

    سلام برای سونی اکسپریازد ۲
    نمیاد؟

  3. Avatar امیر

    سلام برای سونیz2نمیاد؟

  4. Avatar مسعود

    سلام
    خسته نباشید
    لطفا لینک ها رو بررسی کنید

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه