راکتور کوچک ناسا می‌تواند انرژی ماموریت‌های مریخ را تامین کند

۲۰ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه

ناسا و وزارت انرژی ایالات متحده به تازگی یک راکتور هسته‌ای بسیار کوجک را در صحرای نوادا آزمایش کرده‌اند. این راکتور کوچک که KRUSTY یا Kilowatt Reactor Using Stirling Technology نام دارد، می‌تواند انرژی مورد نیاز برای سفرهای فضایی آینده به مریخ را تامین کند.

با این حال، پروژه‌ی KRUSTY ناسا تمام و کمال از شکافت هسته‌ای برای تولید انرژی استفاده می‌کند که بارها بهینه‌تر از ژنراتورهای قبلی است

براساس گزارشی که خبرگزاری رویترز منتشر کرده، اولین آزمایش‌های این راکتور در خلا انجم شده است و قرار است آزمایش کامل آن در ماه مارس سال جاری انجام شود. «لی میسن» (Lee Mason) از محققان ناسا درباره‌ی آزمایش جدیدشان گفته است: «تست جدید این راکتور به ما این اطمینان را داده است که تکنولوژی ساخته شده برای استفاده در سفرهای فضایی آماده است.»

پیش از این ناسا از ژنراتورهای ترموالکتریک رادیواکتیو برای تامین انرژی استفاده کرده است. این ژنراتورها از گرمای تولیدی عناصر رادیواکتیو استفاده می‌کنند. ناسا از آن‌ها برای تغذیه‌ی مریخ‌نورد Curosity یا فضاپیمای Cassini استفاده کرده است.

با این حال، پروژه‌ی KRUSTY ناسا تمام و کمال از شکافت هسته‌ای برای تولید انرژی استفاده می‌کند که بارها بهینه‌تر از ژنراتورهای قبلی است. ناسا از دهه‌ی شصت تا امروز راکتور شکافت هسته‌ای آزمایش نکرده بود. نمونه‌ی اولیه‌ی ساخته شده‌ی راکتور آن‌ها از اورنیوم ۲۳۵ استفاده می‌کند و به اندازه‌ی یک رول دستمال است.

انرژی خروجی این راکتور از یک کیلووات تا ۱۰ کیلووات متغیر است. یک ماموریت ناسا نیاز به ۴۰ کیلووات انرژی دارد. در نتیجه ناسا باید چهار یا پنج عدد از این راکتورها را برای هر ماموریت اختصاص دهد.

این راکتور می‌تواند تا ده سال کار کند و انرژی مورد نیاز سیستم‌های حیاتی برای زنده ماندن در محیط مریخ، مریخ‌نوردها، تبدیل یخ به سوخت یا دیگر تجهیزات را فراهم کند.

منبع: Digital Trends

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه