[بروزرسانی] ربات‌های پرنده‌ی حمل کالا، از رویا تا واقعیت

۳ اسفند ۱۴۰۰ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه

بروزرسانی: ویدیو اضافه شد

مگر می‌شود تعجب کرد اگر بگوییم یکی از مهم‌ترین نیازهای مشتریان بزرگ‌ترین فروشگاه اینترنتی کشور، دریافت به‌موقع و سریع کالاست؟‍! یادمان نرود موقعی که دم از سریع بودن می‌زنیم، منظورمان دریافت سفارش در همان روز و طی چند ساعت است.

برای رسیدن به این هدف راه‌کارهای زیادی پیشنهاد می‌شود. از طرفی روش‌های معمول ارسال کالا، در آینده پاسخ‌گوی این نیاز نخواهند بود. هرچه پیش می‌رویم با افزایش مشکلات حمل‌ونقل در کلان‌شهرها، تأمین این نیاز دشوارتر هم خواهد شد. اما گاهی بن‌بست‌ها فرصتی هستند برای نگاهی متفاوت، شروعی تازه و به چالش کشیدن راهکارهای معمول.

پارسال در فراخوان نگاهی به فردا به دنبالِ تصور و انتظار مشتریان از دیجی‌کالا در سال ۱۴۰۰ گشتیم؛ فراخوانی که در آن، مشارکت چشم‌گیر شما برای‌مان بسیار الهام‌بخش بود. جالب است بدانیم پرتکرارترین موضوعی که از طرف مخاطبان به آن اشاره شد، استفاده از ربات‌های پرنده‌ی حمل کالا بود. از طرفی، نشانه‌ها و مطالعه‌ی روندها نیز همه حاکی از این بودند که احتمالاً مسیر آسمان می‌تواند راه‌کار نهایی باشد. پس ما هم باید برای ساختن آینده تلاش می‌کردیم. از این‌رو آماده شدیم تا برای تک‌تک نیازمندی‌ها و چالش‌های فناورانه، قانونی و فرهنگی این مسیر دشوار، راه‌کارهای خلاقانه و قابل دفاع بیندیشیم.

در گام نخست، زمستان پارسال دست‌به‌کار شدیم و برای پاسخ نهایی به این نیاز طرحی نو درانداختیم؛ مسیری را طراحی کردیم که تازه بود: طراحی و برگزاری «نخستین مسابقه‌ی ربات‌های پرنده‌ی حمل کالا».

بسیاری از مردم و حتی برخی از متخصصان حوزه‌ی رباتیک و هوش مصنوعی کشور به ما خرده گرفتند که نمی‌شود؛ اما با تکیه‌بر توانمندیِ نخبگان جوان این حوزه، آگاهانه پا در این مسیر گذاشتیم.

از آن موقع تا به امروز مسیر پرفرازونشیبی را پشت سر گذاشتیم. بسیاری از مردم و حتی برخی از متخصصان حوزه‌ی رباتیک و هوش مصنوعی کشور به ما خرده گرفتند که نمی‌شود؛ اما با تکیه‌بر توانمندیِ نخبگان جوان این حوزه، آگاهانه پا در این مسیر گذاشتیم و به یکدیگر قول دادیم تا در کنار هم رشد کنیم و مرزهای دانش کشورمان را یک گام فراتر ببریم. این بار با هدف تجاری‌سازی دانش و فناوری و برای ارائه‌ی سرویس شایسته به هم‌میهنان‌مان.

پس از انتشار فراخوان، تیم‌های شرکت‌کننده کوشیدند تا با ارائه‌ی اطلاعات فنی و مستندات خود به ما ثابت کنند که از پس مأموریت دشوار این مسابقه برمی‌آیند. مأموریتی که بسیاری از متخصصان آن را فراتر از توانمندی‌های کنونی کشور می‌دانستند. قوانینی که شباهتی به مسابقات رایج دانشگاهی و علمی نداشت؛ اما بسیاری از بهترین‌ تیم‌های رباتیک کشور این چالش دشوار را پذیرفتند و تلاش خود را انجام دادند. سرانجام تیم‌های برگزیده، مشخص شدند؛ بر اساس معیارهای ارزیابی و نظر جمعی شورای علمی از مجموع ۶۳ تیم ثبت‌نام کننده، ۱۱ تیم صلاحیت شرکت در مسابقه‌ی اصلی را پیدا کردند. همچنین ۱۵ تیم برای شرکت در بخش نمایشگاهی تأیید شدند و سه تیم از آن‌ها شانس آن را یافتند که به بخش مسابقه راه بیابند. نشست با تیم‌ها، بازدیدهای فنی شورای علمی از همه‌ی تیم‌های شرکت‌کننده، برگزاری کارگاه‌ آموزشی و فرایند پیش‌مسابقه، تلاش‌هایی برای همراهی تیم‌ها در این مسیر تازه بود.

و سرانجام مسابقه با وجود چالش‌ها و علی‌رغم شرایط آب‌‌وهوایی خاص برگزار شد و شورای محترم علمی پس از ارزیابی‌های نهایی، نتایج نخستین مسابقه‌ی ربات‌های پرنده‌ی حمل کالا را اعلام کردند.

تعامل نزدیک و شناخت بیشتر جوان‌هایی که برای اثبات توانمندی‌های خود چالش بزرگی را پذیرفتند و اشتیاق زیادی برای موفقیت دارند، بزرگ‌ترین دستاورد این رویداد بود. جوانانی که می‌توان برای ساختن آینده روی آن‌ها حساب کرد.

در تمام مسیر کوشیدیم که سر در آسمان داشته باشیم و پا بر زمین. خطر کردیم و گفتیم می‌شود؛ باید بشود. لبخند رضایت مشتریان دیجی‌کالا همیشه ما را به ادامه‌ی مسیر امیدوار نگه می‌دارد.

‌‌‌‌‌‌‌‌

Drone_Footer

 

دیدگاه شما

۳ دیدگاه
  1. Avatar آرش

    سلام

    اول خواستم تشکر کنم بابت تلاشتون، راه درستی رو دارین پیش میرین واقعا آفرین داره
    دوم میخواستم اشاره کنم که به امنیت این ربات های پرنده هم توجه کنید خصوصا مساله hijack شدنشون.

    موفق باشید

  2. Avatar مهدی حسن حیدری

    ایده اراسال محصولات به صورت هوایی و درون شهرهای پرجمعیت خیلی عالیه. به امید روز اجرایی شدن این فعالیت.

  3. Avatar کاوه - شرکت آراز پرداز ارومیه

    البته تحویل خرید به مشتری شاید در دهه آینده ممکن باشه. ولی الان من فکر می کنم دیجی کالا بهتره به فکر حمل بار بین انبارهاش جهت تسریع در تحویل به مشتری بتونه از ربات استفاده کنه. مثلا ارسال بار از انبار تهران به شعبه دیجی کالا در فلان شهرستان و سپس پخش اون توسط پیک موتوری یا هر روش دیگه ای. که البته در این زمینه کواد روتر انتخاب درستی نیست، میشه از هواپیماهای بدون سرنشین استفاده کرد. که الان در بخش نظامی استفاده میشه.

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه