تا سال ۲۰۲۰ ربات‌ها پنج میلیون فرصت شغلی را از انسان‌ها می‌گیرند

۱۹ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه

در سال‌های اخیر شاهد تحولات عمیقی در زمینه‌های ژنتیک، هوش مصنوعی، رباتیک، نانوتکنولوژی، پرینت‌های سه‌بعدی و بایوتکنولوژی بوده‌ایم. پیشرفت‌های تکنولوژیک زندگی‌ها را از همه لحاظ تحت تاثیر قرار داده‌اند و حالا شغل‌ها را هم تهدید می‌کنند. بر اساس تحلیل‌هایی که در World Economic Forum درج شده احتمال این‌که در آینده شغل‌های زیادی به ربات‌ها محول شوند، خیلی بالاست. تخمین زده می‌شود که دو سوم افراد شاغل در بخش‌های مدیریتی و اداری در آینده‌ی نه چندان دور توسط ربات‌ها جایگزین شوند.

باید مهارت‌های حرفه‌ای و تئوریک این افراد ارتقا پیدا کند، چون در غیر این صورت با شرایط ناخوشایندی از بیکاری و نابرابری مواجه خواهیم شد.

مدت‌هاست که ربات‌ها در خط تولید کارخانه‌ها، فروشگاه‌ها و بخش‌های صنعتی جای نیروهای انسانی را گرفته‌اند اما تحلیل‌های اخیر WEF نشان می‌دهد که تا سال ۲۰۲۰ حدود ۵ میلیون شغل تحت روند اتوماسیون، به دست ربات‌ها می‌افتند تا به صورت ماشینی انجام شوند و از میان تمام این‌ها، بیش‌ترین تهدید متوجه شغل‌های اداری و مدیریتی است.

WEF در تحقیق خود ۱۵ کشور شامل چین، فرانسه، آلمان، ژاپن مکزیک، انگلیس و آمریکا را مورد مطالعه قرار داده است. جمعا در این کشورها حدود ۱٫۹ میلیارد نفر نیروی کار وجود دارد که معادل ۶۵ درصد کل نیروی کار دنیاست.

این اتفاق به حدی مهم است که WEF از آن به عنوان «چهارمین انقلاب صنعتی» نام برده است. امید می‌رود که سازمان‌ها و تولیدکنندگان به جای جایگزین کردن کارگرها با روبات، فکری به حال آموزش آن‌ها در کار با دستگاه‌های الکترونیکی و تکنولوژیک باشند. باید مهارت‌های حرفه‌ای و تئوریک این افراد ارتقا پیدا کند، چون در غیر این صورت با شرایط ناخوشایندی از بیکاری و نابرابری مواجه خواهیم شد.

منبع: Engadget و Business Insider

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۳ دیدگاه
  1. Avatar مصطفی

    در نهایت این امر به اصلاح ساختار اقتصاد منجر حوهاد شد، نه از بین رفتن مشاغل. مثل آمدن برق در اوایل قرن بیستم که ابتدا افراد زیادی رودر کارخانه‌ها و حمل و نقل و … بیکار کرد اما بعدها ساختار اقتصاد تغییر کرد و با «همکاری بین ماشین و انسان» بازدهی افزایش پیدا کرد.
    احتمالا در آینده هم همین اتفاق درباره همکاری انسان با ماشین‌های هوشمند خواهد افتاد.در ابتدا صرفا یک‌سری از شغل‌ها از بین میروند اما کم‌کم ماهیت مشاغل تغییر می‌کند طوری که سیستمی قوی‌تر با همکاری بین ماشین و انسان شکل بگیرد.
    مثل اینکه به جای اینکه کاسپاروف با کامپیوتر مسابقه بدهد و ببازد، از کامپیوتر برای بهتر بازی کردن کمک بگیرد.

  2. Avatar سام

    خدا رو شکر که ما تو این صنعت پیشرفته نیستیم ! و الا همین ۴ تا شغلی هم که برا ۱۰۰ هزار نفر مونده از بین میرفت !

  3. Avatar احسان

    به کجا چنین شتابان . . . !!!

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه