رقابت برای تولید پنل‌های AMOLED حساس‌تر می‌شود

۶ بهمن ۱۳۹۵ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه

اگر بخواهیم به یکی از ویژگی‌های اصلی و ثابت گوشی‌های هوشمند شرکت سامسونگ اشاره کنیم باید به استفاده از تکنولوژی AMOLED در ساخت صفحه‌نمایش گوشی‌های این شرکت اشاره کنیم. رنگ‌های پرجنب و جوش با کیفیت بالا. سامسونگ در حال حاضر در زمینه تولید این نوع صفحه‌نمایش‌ها حرف اول را می‌زند، بزرگترین تولیدکننده بازار است و بیشترین سود را هم در میان تولیدکنندگان این صفحه‌نمایش‌ها به خود اختصاص داده است. گرچه بخشی از تولیدات سامسونگ در این زمینه در گوشی‌های خودش به کار گرفته می‌شود اما مدتی است که سامسونگ تامین‌کننده صفحه‌نمایش‌های AMOLED برای شرکت‌های دیگر هم شده. یکی از نمونه‌های تامین این تکنولوژی برای رقبا، استفاده شرکت وان‌پلاس از این تکنولوژی در گوشی وان‌پلاس ‌۳ است.

از طرفی لابد این را هم شنیده‌اید که اپل قصد دارد در آینده از پنل‌های AMOLED استفاده کند و برای این کار هم سامسونگ را به عنوان بزرگترین تامین‌کننده خود در نظر گرفته. پیشتر خبرهایی منتشر شده بود که سامسونگ برای افزایش توانایی تامین خود سرمایه‌گذاری‌های قابل توجهی انجام داده تا بتواند این تقاضای رو به رشد را به خوبی مدیریت کند و علاوه بر بکارگیری این تکنولوژی در گوشی‌های خود رقبایی که قصد استفاده از صفحه‌نمایش‌های AMOLED را دارند هم تامین کند.

در واقع ۸۰ درصد سرمایه‌ای که سامسونگ صرف تولید پنل‌های خود کرده صرف افزایش تولید پنل‌های AMOLED خواهد شد. با توجه به سرمایه‌گذاری سالهای گذشته شرکت سامسونگ در این حوزه، این شرکت حال می‌تواند در هر سال ۳۰۰ میلیون گوشی هوشمند با صفحه‌نمایش مجهز به این تکنولوژی تولید کند. از طرفی با افزایش سرمایه‌ای که ‌این شرکت اخیرا در این زمینه داشته این رقم حتی بیشتر هم شده و به شکل تقریبی باید گفت سال آینده سامسونگ می‌تواند تولید حدود ۵۰۰ میلیون گوشی هوشمند با صفحه‌نمایش AMOLED را پشتیبانی کند.

در گزارش‌های قبلی مشخص شده که یکی از متقاضیان این پنل ها شرکت اپل است. سامسونگ تامین کننده اصلی اپل خواهد بود اما برای کاهش وابستگی اپل به تنها یک شرکت، این تولیدکننده از شرکت‌های دیگری هم برای تامین تقاضای خود استفاده می‌کند. شرکت‌های ال‌جی و فاکس‌کان دو تامین‌کننده دیگری هستند که در کنار سامسونگ قرار است تقاضای اپل را تامین کنند. براساس تخمین‌هایی که تا امروز زده شده در حدود ۶۰ درصد نیاز اپل بوسیله سامسونگ برطرف می‌شود و احتمالا باقی این تقاضا بوسیله دو شرکت دیگر. در واقع ظرف سه سال آینده چیزی حدود ۱۰۰ میلیون پنل AMOLED در هر سال از طرف سامسونگ برای اپل تولید خواهد شد. این فرایند از فصل دوم سال ۲۰۱۷ آغاز می‌شود.

از سوی دیگر با افزایش توان تولید سامسونگ امکان دارد سهم این شرکت حتی از چیزی که اشاره شد هم بیشتر شود. اما این نکته را هم فراموش نکنید که رقبای سامسونگ بیکار ننشسته‌اند. طبق اخبار می‌دانیم که دست کم دو شرکت ال‌جی و ژاپن دیسپلی هر دو سرمایه‌های قابل توجهی را صرف گسترش خطوط تولید این پنل‌ها در چندسال آینده کرده‌اند. این را هم می‌دانیم که یکی از دلایل خرید شارپ بوسیله فاکس‌کان افزایش توان تولید همین پنل‌ها بود. باید دید در این رقابت کدام یک از این شرکت‌ها سهم بیشتری را ازان خود خواهند کرد و آیا سامسونگ که در حال حاضر پیشتاز این رقابت است در جایگاه فعلی و مسلط خود باقی خواهد ماند یا نه؟ این ابهام هم وجود دارد که با توجه به افزایش توان تولید آیا این شرکت‌ها در سالهای آینده با مشکل مواجه نخواهند شد؟ در مورد سامسونگ می‌دانیم که میزان پتانسیل تولید این شرکت در حال حاضر بیش از آن چیزی است که فقط صرف تولید صفحه‌نمایش‌های گوشی‌های خود این شرکت شود. به این شکل سامسونگ در آینده باید به فکر مشتری‌های دیگری هم برای فروش پنل‌های AMOLED خود باشد. این موضوع می‌تواند رقابت فعلی را از چیزی که هست هم حساس‌تر کند.

‌ ‌

کانال تلگرام دیجی کالا مگ

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه