روبات انسان‌نمای نادین قادر به نشان دادن احساسات است

۱۲ دی ۱۳۹۴ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه

محققان Nanyang Technological University در سنگاپور موفق به ساخت یک روبات انسان‌نما شده‌اند که احساسات، حالات و شخصیت را به خوبی درک می‌کند و نشان می‌دهد.

این روبات انسان‌نما «نادین» (Nadine) نام دارد و توسط پروفسور «نایدا تالمن» (Nadia Thalmann) ساخته شده است.

نادین یک منشی است که پشت میز پذیرش می‌نشیند و ارتباط خوبی با مراجعین برقرار می‌کند. او چهره‌ها و دستورات را به خاطر می‌سپارد، هنگام صحبت، به چهره‌ی مخاطب‌اش نگاه می‌کند و با آن‌ها دست می‌دهد. این روبات بر اساس موضوع صحبت‌اش با مخاطب، حالت شاد یا غمگین به خودش می‌گیرد.

پروفسور تالمن می‌گوید: “به‌زودی تعداد زیادی از این روبات‌ها را در مطب‌ها، دفاتر اداری و حتی خانه‌ها خواهیم دید. با پیر شدن جوامع نیاز به روبات‌هایی که جای نیروی کار را بگیرند، بیش از هر زمان دیگری احساس می‌شود. این‌ها به بچه‌ها رسیدگی می‌کنند، کارهای خانه را انجام می‌دهند و مراقب سلامت افراد هستند. انگار کسی همیشه در کنارتان باشد و از شما مراقبت کند. روبات‌های انسان‌نمای آینده شبیه به روبات طلایی C-3PO در جنگ ستارگان خواهند بود که هم زبان و هم طرز رفتار را به درستی می‌دانند.

نادین، روبات انسان‌نما

نادین، روبات انسان‌نما

نادین با نرم‌افزار قوی‌ای کار می‌کند که در حد نرم‌افزارهای Siri از شرکت اپل یا Cortana از مایکروسافت است.

نادین یک منشی است که پشت میز پذیرش می‌نشیند و ارتباط خوبی با مراجعین برقرار می‌کند.

دانشگاه (NTU) ویدیویی روی صفحه‌ی فیسبوک‌اش منتشر کرده و در آن نادین، پروفسور تالمن را که روبه‌رویش نشسته، تشخیص می‌دهد، صحبت‌های قبلی‌شان را به یاد می‌آورد و با او گفتگو می‌کند. این ویدیو بیش از ۲۵ هزار بازدید گرفته است.

روبات دیگری به نام «ادگار» (Edgar) هم در این دانشگاه رونمایی شده است.

ادگار می‌تواند حرکات و حالات  چهره‌ی مخاطب‌اش را تشخیص بدهد و کپی کند، طبق متنی که برای او دیکته می‌شود سخنرانی کند و مخاطبانی که قبلا ملاقات کرده را پیدا و گفتگو با آن‌ها را ادامه بدهد.

ادگار، روبات انسان‌نما

ادگار، روبات انسان‌نما

اگرچه در بسیاری از سایت‌های اجتماعی، کاربران این کار را “ترسناک، عجیب و خطرناک” نامیده‌اند اما محققان عقیده دارند که با گذشت زمان ترس آن‌ها هم فروکش و به این روند عادت خواهند کرد. درست مانند اتومبیل‌های خودران یا دستگاه‌های هوشمندی که امروزه زندگی را برای همه آسان‌تر کرده‌اند.

بخشی از مصاحبه با روبات نادین را در زیر ببینید.

 

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۲ دیدگاه
  1. Avatar ARASH

    واااااقعا فوق العادس ،کاملا میشه آینده رو احساس کرد.اینها اگه به تکامل برسند حیرت انگیز میشن

  2. Avatar امیر اسدی

    به ناکارآمدی Cortana هست! 😐 یه چیز دیگه میشنوه اصلا

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه