رونمایی از ابرپردازنده‌ی گرافیکی جدید انویدیا؛ تمرکز روی یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی

۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۶ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه

انویدیا در کنفرانس GTC 2017 از پردازنده‌ی تسلا V100 و واحد پردازش گرافیکی Volta GV100 رونمایی کرد. این دو محصول جدید قرار نیست وارد بازار مصرف بشوند و مورد استفاده‌ی آن‌ها در زمینه‌ی یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی است.

Volta GV100 اولین چیپ ساخته شده بر اساس معماری ۱۲ نانومتری TSMC FFN است. این GPU از ۲۱ میلیون ترانزیستور، ۵۱۲۰ هسته‌ی CUDA، ۳۲۰ واحد Texture و ۴۰۹۶ بیت حافظه‌ی HBM2 با سرعت ۱۴۵۵ مگاهرتز تشکیل شده است. طبق ادعای مدیر عامل انویدیا، هزاران مهندس این شرکت طی مدت سه سال و با سرمایه‌گذاری ۳ میلیارد دلار موفق به ساخت این GPU شده‌اند. GV100 علاوه بر اینکه قدرتمندترین GPU انویدیا است، بزرگترین آن‌ّها از نظر اندازه‌ هم به حساب می‌آید. مساحت آن ۸۱۵ میلی‌متر مربع یعنی تقریبا هم اندازه‌ی اپل واچ است.

همان‌طور که اشاره کردیم انویدیا این پردازنده را برای پژوهشگران و شرکت‌هایی که در زمینه‌ی توسعه‌ی هوش‌مصنوعی کار می‌کنند ساخته است. قیمت آن هم اصلا ارزان نیست و مثلا سیستم DGX انویدیا که از هشت پردازنده‌ی V100 بهره می‌برد چیزی در حدود ۸۵ هزار دلار قیمت دارد.

«ینسن هوآنگ» مدیرعامل انویدیا در مراسم معرفی این پردازنده گفت: «هوش مصنوعی نیروی محرک بزرگترین پیشرفت‌های فناوری در تاریخ بشر است.» او این‌طور ادامه می‌دهد که هوش‌مصنوعی چنان به پیشرفت جامعه کمک می‌کند که این پیشرفت فقط قابل مقایسه با انقلاب صنعتی است.

هرچند که این پردازنده برای فعالان حوزه‌ی هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی ساخته شده ولی گیمرها می‌توانند امیدوار باشند که در آینده نسخه‌‌های گیمینگ آن به بازار بیاید.

منبع: Gizmodo

telegram_ad2_1

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه