ریشه‌یابی نام شرکت‌ها؛ کلمه‌ی ایسوس (Asus) از کجا آمده؟

۷ مهر ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه
«کلمه، به‌طور قطع، قوی‌ترین دارویی است که بشر استفاده می‌کند.» رادیارد کیپلینگ (Rudyard Kipling) روزنامه‌نگار و نویسنده‌ی مطرح انگلیسی در سال ۱۹۲۳ در کالج سلطنتی جراحان لندن، با تشبیه کلمات به دارو می‌گوید کلمات نه‌تنها قادرند شما را هیجان‌زده، فلج یا معتاد کنند، بلکه می‌توانند سلول به سلول مغز شما را به رنگ‌های مختلف دربیاورند! نام‌های تجاری حول محور کلمات شکل می‌گیرند. پیشانی شرکت‌ها برای تعامل با مخاطبانشان فقط یک کلمه است. کلماتی هرچند بیگانه که به زبان ما وارد می‌شوند و فضایی از ادبیات گفتاری و نوشتاری ما را اشغال می‌کنند. طی روزهای آینده با ما و بررسی نام بزرگ‌ترین شرکت‌های تکنولوژی دنیا همراه باشید.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌    ‌‌‌

داستان نام‌گذاری شرکت ایسوس و چگونگی تلفظ نامش در نوع خود شنیدنی است. شرکت ایسوس (Asus) یا همان ASUTEK در سال ۱۹۸۹ توسط یکی از کارمندان سابق شرکت ایسر (Acer) تاسیس شد. نام asus از چهار حرف آخر کلمه‌ی Pegasus گرفته شده است.

pegasus

نام ایسوس از پگاسوس یکی از اساطیر یونانی، ریشه گرفته است.

پگاسوس (Pegasus) نام یک اسب بالدار و از اسطوره‌های یونان باستان است. مسوولان شرکت ایسوس علت این نام‌گذاری را این‌گونه توصیف کرده‌اند: «[نام ایسوس] بیان‌گر قدرت، خلوص و ماجراجویی روح این موجود افسانه‌ای است که با تولید هر محصول جدید، به قله‌های بالاتری صعود می‌کند.»

اما در مورد تلفظ نام این شرکت چه می‌دانیم؟ همان‌طور که گفتیم Asus از Pegasus آمده و با توجه به تلفظ این لغت، نام شرکت تایوانی می‌بایست به صورت «اِسوس» تلفظ شود. اما خبر جالب این‌که قضیه جور دیگریست. به ویدیوی کوتاه زیر نگاهی بیندازید.

‌‌‌‌

همچنین با توجه به صحبت‌های مدیران این شرکت و ویدیوهای تبلیغاتی محصولات ایسوس می‌توان به تلفظ درست این کلمه پی برد. Asus به‌صورت «اِیسوس» تلفظ می‌شود. البته اگر تلفظ «اِیزوس» را هم از یک منبع موثق شنیدید تعجب نکنید؛ گویا این تلفظ در کشورهای اروپایی از جمله انگلستان رایج است.

‌‌

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۴ دیدگاه
  1. Avatar abas

    نام حضرت عیسی به رومی و یونانی “یسوس ” یا “ایسوس” بوده
    احتمال داره که به این دلیل بوده باشه

  2. Avatar شرکت ساختمانی

    لطفا در مورد علت اینکه شرکت های اپل و بلک بری اسم میوه رو به عنوان اسم شرکتشون انتخاب کردن هم مطلب بگذارید با تشکر

    1. Avatar احسان

      اپل چون مدیرش به سیب علاقه داشت این اسمو گذاشت

  3. Avatar ترانه

    این مطالب ریشه یابی نام شرکت ها خیلی جالبه. ممنون از شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه