ریشه‌یابی نام شرکت‌ها؛ کلمه‌ی سونی از کجا آمده؟

۷ مهر ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه

«کلمه، به‌طور قطع، قوی‌ترین دارویی است که بشر استفاده می‌کند.» رادیارد کیپلینگ (Rudyard Kipling) روزنامه‌نگار و نویسنده‌ی مطرح انگلیسی در سال ۱۹۲۳ در کالج سلطنتی جراحان لندن، با تشبیه کلمات به دارو می‌گوید کلمات نه‌تنها قادرند شما را هیجان‌زده، فلج یا معتاد کنند، بلکه می‌توانند سلول به سلول مغز شما را به رنگ‌های مختلف دربیاورند! نام‌های تجاری حول محور کلمات شکل می‌گیرند. پیشانی شرکت‌ها برای تعامل با مخاطبانشان فقط یک کلمه است. کلماتی هرچند بیگانه که به زبان ما وارد می‌شوند و فضایی از ادبیات گفتاری و نوشتاری ما را اشغال می‌کنند. طی روزهای آینده با ما و بررسی نام بزرگ‌ترین شرکت‌های تکنولوژی دنیا همراه باشید.

    ‌‌

به مناسبت ۷۰ سالگی تاسیس شرکت سونی، امروز سعی می‌کنیم سر از راز نام این شرکت دربیاوریم. سونی از آن شرکت‌هایی است طرفدارانش احترام خاصی برایش قایل‌اند. بین این همه کلمه‌ی ژاپنی سخت و پیچیده، بنیان‌گذاران این شرکت کلمه‌ی ساده‌ی «سونی» (Sony) را انتخاب کردند. سوال اصلی این است که این کلمه از کجا آمده و آیا ریشه در زبان ژاپنی دارد یا خیر؟ سونی ترکیبی از یک کلمه‌ی لاتین و یک کلمه‌ی انگلیسی است. در واقع واژه‌ی لاتین Sonus به معنی صدا با اصطلاح آمریکایی Sonny به معنی «فرزند جان یا پسر جان (کلمه‌ای که یک مرد مسن با آن یک مرد جوان را خطاب می‌کند.)» ترکیب شده است. «آکیو موریتا» (Akio Morita) از بنیان‌گذاران سونی در جایی می‌گوید: «ما پسرانی (sonny boys) بودیم که در زمینه‌ی صدا و تصویر کار می‌کردیم.»

sony

«آکیو موریتا» و «ماسارو ایبوکا» دو بنیان‌گذار سونی

گویا عبارت sonny boys در دهه‌ی ۵۰ میلادی و از زبان عامیانه‌ی آمریکایی وارد زبان ژاپنی شده بود. احتمالا «آکیو موریتا» و «ماسارو ایبوکا» دو موسس سونی خودشان را اصطلاحا sonny boys قلمداد می‌کردند!

جالب است بدانید که سونی از ابتدا به این نام  شناخته نمی‌شد. این شرکت در سال ۱۹۴۶ و با نام «توکیو تسوشین کوگیو کِی‌کِی» (Tokyo Tsushin Kogyo K.K) تاسیس شد.

tokyo

سونی در ابتدا به نام Tokyo Tsushin Kogyo شناخته می‌شد.

البته بنیان‌گذاران شرکت سعی کردند نام اختصاری «توتسوکو» (Totsuko) را جا بیندازند. آقای موریتا در سفری که به ایالات متحده‌ی آمریکا داشت متوجه شد که تلفظ این کلمه برای انگلیسی‌زبان‌ها دشوار است. از همین رو آن‌ها نام «توکیو تِلی‌تِک» (Tokyo Teletech) را انتخاب کردند. اما پس از مدتی متوجه شدند که پیش‌تر در آمریکا شرکتی به نام Teletech ثبت شده است. تا این‌که در نهایت در دهه‌ی ۵۰ میلادی و با ورود گسترده‌ی محصولات این شرکت به بازارهای جهانی، نام سونی را انتخاب کردند.

sony logo

اولین لوگوی سونی را در سمت چپ تصویر می‌بینید. این لوگو متعلق به سال ۱۹۵۵ است.

در سال ۱۹۵۵ نام سونی روی محصولات این شرکت درج شد و کمی بعدتر، از سال ۱۹۵۸ نام برند Sony Corporation در سراسر جهان بر سر زبان‌ها افتاد.

     ‌‌‌    ‌‌‌

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۱۰ دیدگاه
  1. hamedmj

    سامورایی که افسانه هست و پدر تکنولوژی
    شاید امروز جایگاه برتر دنیا رو نداشته باشه ولی شک ندارم از خیلی ها بهترین تره و بهترین خواهد بود
    به امید بازاریابی درست SONY و بازگشت به جایگاه بزرگترین

  2. قاسم

    دوستان سونی هم مثل تمام شرکت های ژاپنی در این دسته به سمت یک سیاست کلی تر رفتن و اون تولید قطعات بجای محصول نهایی است
    یعنی شرکت های ژاپنی بیشتر از اینکه محصول نهایی تولید کنند دارند قطعه تولید میکنند و به صورت عمده به کشورهایی مثل چین میفروشن و نمونش هم خازن و انواع چیپ ها است که میبینید چه تبلیغاتی روی ژاپنی بودنشون میشه
    شرکت سونی قطعات خیلی زیادی تولید میکنه مثلا انواع سنسور دوربین که روی آیفون هم استفاده شدن
    اما امروز سونی خیلی گسترده تر از قبل است و شامل بخش های سخت افزاری نرم افزاری و مالتی مدیا و گیمینگ و … است
    درآمد بیشتر امروز سونی از بخش تولیدات مجازی است مثل فیلم ها و بازی ها و …
    در نتیجه کاملا منطقی است که تلاش خیلی زیادی تو بازار آشفته لپتاپ و تلفن همراه نداشته باشه
    شما بازار لپتاپ رو ببینید ، کدوم شرکت مطرحی هنوز به صورت جدی در این حوزه فعالیت سنگین داره؟
    توشیبا یکی از بهترین تولید کننده های لپتاپ مدت زیادیه اصلا اسمی ازش نیست خیلی از شرکت ها هم مثل سونی فعالیتشون در زمینه لپتاپ رو کنار گذاشتن و به صورت تخصصی روی قطعات کار میکنند

  3. عباس

    با اینکه علاقه ی خاصی به سونی دارم ولی احساس میکنم داره به سمت نابودی میره
    وایو که از دست رفت , توی گوشی های هوشمند هنوز نمیدونه با خودش چندچنده ( جای بحثش زیاده ) , همه ی تمرکزشو گذاشته روی پلی استیشن در حالی که آینده ی کنسول های بازی هم در ابهامه , در زمینه ی صفحه های نمایش هم که بیخ گوشش سامسونگ و ال جی نقشه برای کل آینده ی این بازار کشیدن و خوب هم دارن پیش میرن

    1. هیچ

      کاملا صحیح . موافقم باهات

    2. حسین

      بنده هم سالهاپیش که سونی کارخانجات تولیدش به جنوب شرق اسیاجابجاکردچنین تفکری داشتم به نظرشماسونی باسالها قدمت به اندازه یه شرکت دوسال تاسیس اطلاع ازبازاروسلیقه افرادنداره سونی درکارهای کلان وتجهیزات بزرگ مانندتجهیزات بیمارستانی داره کارمیکنه

      1. مهرداد

        برادر من نوکیا هم یه زمانی بزرگترین شرکت بود ولی الان……

  4. Ali Reza

    بسیار عالی

  5. محمد

    SONY’s ,.last Samurai

  6. معین

    ممنون از مطلبتون.
    ضمنا زیر عکس لوگوی قدیمی اشتباه تایپی داره (۱۹۹۵)

    1. ممنون دوست عزیز، اصلاح شد.

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه